پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۷۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
دوستی دارم که ساکن هلند است و برخی موارد ایران و هلند را که به نظرش منطقی است با هم مقایسه می‌کند،‌ مثلا نوع الگوی مصرف آب ایرانی‌ها و هلندی‌ها. می‌گوید هلند با این‌که منابع آبی زیادی دارد اما قوانین سختگیرانه‌ای برای سرانه مصرف آب دارد،‌ چیری که متاسفانه ما در ایران نداریم.

شعار سال: دوستی دارم که سال‌هاست در پایتخت هلند زندگی می‌کند. از آن دسته افرادی نیست که خارج زندگی می‌کنند و همه چیز فرنگ را با همه چیز خودمان مقایسه می‌کنند و در نهایت هم نتیجه می‌گیرند که: «ما ایرانی‌ها چقدر بی فرهنگیم» نه خوشبختانه چنین نیست. همواره نکاتی را گوشزد می‌کند که منطقی است. یعنی مقایسه آن امکانات و آن فرهنگ با امکانات و فرهنگ خودمان غیر قابل تصور نیست.

مثلا او که عاشق فوتبال است - خصوصا در زمان حضور علیرضا جهانبخش در هلند- اغلب بازی‌های او را با حضور در ورزشگاه محل بازی تماشا می‌کرد. او اما هیچوقت ورزشگاه‌های زیبا و مدرن هلند را با ورزشگاه‌های خودمان مقایسه نکرد و نمی‌کند.

یا مثلا ایرلاین‌های هلند و کلا کشورهای اروپایی را با ایرلاین‌های وطنی مقایسه نمی‌کند؛به هر حال شرایط تحریم و کمبودهای لجستیکی را درک می‌کند و می‌داند شرکت‌های هواپیمایی داخلی با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

او اما برخی موارد را مقایسه می‌کند. به نظر هم مقایسه‌اش منطقی است. مثلا نوع مصرف آب توسط ایرانی‌ها و هلندی‌ها.

او در نکته‌ای جالب می‌گفت: با وجودی که کشور هلند به نوعی روی آب است و از منابع آبی زیادی بهره‌مند، اما با این وجود برای مصرف آب قوانین سخت گیرانه‌ای وضع کرده، ضمن آن که مردم آنجا هم انصافا در مصرف آب به معنای واقعی صرفه جویی می‌کنند.

ادامه نکته جالب فراموشم نشود که می‌گفت در همین کشور روی آب وقتی وارد سرویس‌های بهداشتی عمومی می‌شوید نوع مصرف آب کاملا حساب شده تنظیم شده و اینگونه نیست که مثلا برای شستن دست‌ها حتی با وجود شیرآلات دوربین‌دار بتوانی هرچه خواستی آب مصرف کنی. به این شکل که برآورد کرده‌اند برای شستن دست‌ها چه مقدار آب لازم است و وقتی سهمیه‌ات تمام شد دیگر خبری از آب نیست تا چند دقیقه‌ای بگذرد و دوباره بتوانی از سهمیه مشخص شده استفاده کنی.

می‌گفت حتی بعضی مکان‌ها مجهز به دوربین چهره شناسی است و اگر مثلا شما برای شستن دست‌ها سهمیه آب خود را استفاده کرده باشی و نفر بعدی منتظر باشد او معطل نخواهد شد و دوربین با دیدن چهره‌اش سهمیه آبش را باز می‌کند!

این یادداشت را نوشتم چون شنیدم به دلیل مصرف بی‌رویه آب در کشورمان امکان سهمیه‌بندی این مایع حیات طی روزهای آتی دور از ذهن نیست.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی ایران، خبرآنلاین، به تاریخ: ۹ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: 1404508،‌ www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین