پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
محمد درویش، فعال و کارشناس محیط زیست در گفتگویی ضمن نادرست دانستن سناریوی عمدی بودن آتش سوزی‌های زاگرس به تحلیل دلایل واقعی این واقع پرداخت.
شعار سال: در ادامه آتش‌سوزی‌های سریالی در شهر‌های کشور خاصه رشته کوه‌های زاگرس، در دو روز گذشته کوه‌های مناطق بوستان، باشت و شلال‌دان - منطقه‌ای تفریحی که بین گچساران و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد- نیز در آتش سوخت. آتش‌سوزی طبق معمول به دلیل فقدان نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات به مدت دو روز ادامه یافت و در نهایت با مشارکت مردم خاموش شد. در این آتش‌سوزی پر‌دامنه پوشش گیاهی بسیاری به ویژه درختان بلوط در آتش سوخت. به دنبال وقوع آتش سوزی‌های سریالی در کوه‌های زاگرس، اخیرا بحثی مطرح شده مبنی بر اینکه این آتش سوزی‌ها عمدی بوده و حتی گفته می‌شود که این آتش‌سوزی‌ها به دست دشمنان خارجی رخ می‌دهد. محمد درویش، فعال و کارشناس محیط زیست در گفتگویی ضمن نادرست دانستن سناریوی عمدی بودن آتش سوزی‌های زاگرس به تحلیل دلایل واقعی این واقع پرداخت.

سناریوی عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها جوسازی است
محمد درویش در ابتدای تحلیل خود از دلیل سریالی شدن آتش‌سوزی‌های اخیر، به اظهار نظر‌های مسئولین در خصوص عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها توسط دشمنان اشاره کرد و گفت: این سناریو که هیچ دلیل قانع‌کننده و مستندی هم برای اثباتش ارائه نمی‌شود، و مدتی است دهان به دهان می‌چرخد.
 
وی ادامه داد: اگر آتش‌سوزی‌ها کار دشمن است چرا در سال‌های گذشته شاهد این حجم وسیع از سوختن مراتع و جنگل‌ها نبودیم؟ مگر نه این است که گفته می‌شود دشمن همیشه به دنبال راهی برای ضربه زدن به ما و دامن‌زدن بر نارضایتی‌های مردمی است، چرا امسال دشمن می‌خواهد عملکرد دولت در محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست را زیر سوال ببرد؟ 

سال ۹۹ سالی استثنایی است، ما هشدار داده بودیم
محمد درویش در تحلیل دلایل واقعی آتش‌سوزی‌های سریالی گفت: امسال از حیث مسائل مربوط به محیط‌زیست سالی استثنایی است، وضعیت محیط‌زیست در سال ۹۹ خاص و متفاوت از سال‌های پیش است، طبیعت امسال انبار باروت است. هم پوشش گیاهی که با از دست رفتن رطوبت و گرمی هوا، خشک شده بسیار غنی و انبوه هست و هم زباله‌های مختلفی در حجم زیاد اعم از شیشه‌های شکسته، بطری آب معدنی و ظروف پلاستیکی، همه جای طبیعت رها شده‌اند، همه این زباله‌ها به شکل ذره‌بین عمل می‌کنند و به شدت هم داغ می‌شوند. وی ادامه داد: در بعضی از مناطق کرمانشاه رسم است که در آغاز سال شیشه‌ای را شکسته و در طبیعت رها می‌کنند و اعتقاد دارند این کار سبب می‌شود که تا آخر سال اتفاق‌هایی خوبی برایشان رخ دهد. این عامل یعنی وجود زباله‌های آتش‌زا در کنار پوشش گیاهی انبوه طبعیت را بسیار آسیب‌پذیر کرده، این مساله را ما بار‌ها و بار‌ها به مسئولین سازمان جنگل‌ها و محیط زیست گفته بودیم. 

هیچ کاری برای حفاظت از جنگل‌ها انجام ندادند
محمد درویش در ادامه به ضعف شدید امکانات و تجهیزات اطفا حریق در سازمان‌های دولتی مربوط اشاره کرد و گفت: سازمان‌های و نهاد‌های مربوط به جنگل‌داری و محیط زیست واقعا هیچ تجهیزاتی ندارند، هواپیما و بالگرد که بماند، حتی لباس اطفاء‌حریق، دمنده و پوتین مخصوص هم ندارند که در اختیار نیرو‌های داوطلب یا یگان‌های ویژه قرار دهند. ما بار‌ها گفته بودیم که امسال سال متفاوتی است و شما باید برای مواجهه با آتش‌سوزی‌ها آماده باشید، اما مسئولین هیچ اقدامی نکردند. وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر آخر ماجرای امسال نیست، اگر این وضعیت ادامه یابد، باید منتظر آتش گرفتن هیرکانی، پارک گلستان، ارسباران و جنگل‌ها و کوه‌های مناطق شمالی کشور باشیم. ما این نکته را هم مکرر متذکر شدیم، اما باز هم آقایان هیچ کاری نکردند. آقایان می‌توانستند حداقل یگان‌های ارتش، سپاه و بسیج را به صورت آماده باش در آورده و در صورت لزوم به مناطق خطر اعزام می‌کردند که وقت آتش‌سوزی وارد عمل می‌شدند، اگر هلیکوپتر و هواپیما ندارند، نیروی انسانی که دارند چرا از نیرو‌های بسیج استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین سناریوی عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها تنها یک جوسازی است تا اصل موضوع تحت‌الشعاع قرار بگیرد.
 
تعداد بازدید : 4
 
شعار سال،‌ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسانه‌ مستقل خبری‌تحلیلی حوزه اجتماعی «دیدارنیوز»، به تاریخ: ۱۴ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۶۴۸۳۷، www.didar.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین