پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۶۶۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
یکی از نکات قابل تأمل جلسه علنی امروز مجلس این بود که ۲۷ نفر از نمایندگان علی‌رغم حضور در صحن بهارستان، به خود زحمت ندادند که به طرح تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی حتی رای ممتنع بدهند.
شعار سال :‌یکی از دستور کار‌های جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان در مورد تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و بهبود شرایط کسب و کار بود که در نهایت نمایندگان با این تقاضا موافقت نکردند.
اما نکته قابل تامل در رابطه با این موضوع این است که در حالی که در زمان رای‌گیری برای تقاضای تشکیل کمیسیون حمایت از تولید ملی، ۲۴۱ نفر از نمایندگان در مجلس حاضر بودند، تنها ۲۱۴ نفر از آن‌ها در رای‌گیری شرکت کردند.
مجلس شورای اسلامی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران.
پیش از این در گزارشی به مسئله عدم التزام و توجه نمایندگان به شرکت در رای گیری‌های مجلس پرداخته بود.
در گزارش مذکور که یکی از دلایل نگارش آن ۸ رای ممتنعی بود که در موضوع انتخاب رئیس مجلس یازدهم از سوی نمایندگان داده شده بود، به این مسئله اشاره شد که آرای سفید نمایندگان را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که برای آن‌ها یا فرقی نمی‌کرد که رئیس مجلس چه کسی باشد و یا هنوز به نتیجه نرسیده بودند که به چه کسی رای بدهند.
همچنین این مسئله مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفت که رای ممتنع هر چند ظاهری ساده دارد، ولی محل تأمل جدی است. به عنوان مثال نمایندگان مجلس دهم در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی ۲۵ مرداد ۹۶ در مجموع ۲۷۰ رای ممتنع به صندوق انداختند؛ و در ادامه نیز این سوال مطرح شد که آیا نمایندگانی که رای ممتنع داده بودند، برای شناخت وزرای پیشنهادی، تمام تلاش خود را به کار بردند؟ و اگر تلاش و تحقیقی برای شناخت وزرای پیشنهادی داشتند، آیا شناختن این وزرا آنقدر سخت بود که نتوانستند به نتیجه برسند که رای موافق یا مخالف بدهند و در نهایت مجبور به دادن "رای ممتنع" شدند؟ آیا این توقع که نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداقل تلاش خود را برای شناخت وزرای پیشنهادی به کار می‌بستند تا مجبور به دادن ۲۷۰ رای ممتنع نشوند، توقعی بیجاست؟
اما در ماجرای رای‌گیری امروز مجلس به طرح تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی، نمایندگان در راستای بی‌اعتنایی به موضوعاتی که در مجلس مطرح می‌شود، یک گام به پیش رفتند و ۲۷ نفر از آن‌ها برغم حضور در صحن مجلس، حتی به خود این زحمت را ندادند که حداقل پای صندلی خود حاضر شوند و رای ممتمع به طرح مورد نظر بدهند.
به نظر می‌رسد جلوگیری از دادن رای‌های سفید و بی‌سرانجام و بالابردن حساسیت وکلای ملت در مورد موضوعاتی که در مجلس مطرح می‌شود، با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان که اخیرا با امضای تعدادی از نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد، محقق خواهد شد.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای تسنیم، تاریخ انتشار:19تیر 1399، کد خبر: tasnimnews.com/2302489

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
0
چه تیتر خوبی زدید انگاری کاری با مسئولیت ندارن فقط حقوق میخوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین