پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۸۷۴۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۱
پورسانت درصدی مشاوران مسکن مخالفانی دارد. به اعتقاد مخالفان، مشاوران مسکن به جای یک یا دو درصد از ارزش ملک، باید مقدار ثابت و مشخصی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کند.
شعار سال: آیا می‌توان گفت که یکی از دلایل گرانی مسکن، مشاوران هستند؟ آیا آن‌ها قدرت تاثیرگذاری بر قیمت‌ها را دارند؟ چند وقتی است که بازار بحث و گمانه‌زنی در این باره داغ است.

دلایل موافقان و مخالفان پورسانت درصدی
در کشور ما دستمزد مشاوران املاک، درصدی از ارزش ملک معامله‌شده است (تا سقف دو درصد). در این شرایط بالا رفتن قیمت ملک به معنای آن است که سهم مشاوران مسکن افزایش می‌یابد. این موضوع باعث ایجاد این ذهنیت شده است که مشاوران مسکن از گرانی مسکن نفع می‌برند و به استقبال موج گرانی خانه می‌روند.

پورسانت درصدی مشاوران مسکن مخالفانی دارد. به اعتقاد آنان مشاوران مسکن به جای یک یا دو درصد از ارزش ملک، مقدار ثابت و مشخصی را به عنوان دستمزد دریافت می‌کند. در این صورت شائبه دخالت و شیطنت احتمالی آن‌ها در بازار مسکن و نحوه قیمت‌گذاری‌های آن از بین می‌رود. از طرف دیگر موافقان روش درصدی می‌گویند که تغییر این روش باعث می‌شود که انگیزه مشاوران کاهش یابد و بازار راکد مسکن به مراتب وخیم‌تر شود. به این ترتیب درصد زیادی از شاغلان این حوزه تغییرشغل دهند یا به خیل بیکاران اضافه شوند؛ علاوه بر این عملاً نمی‌توان فروشنده و خریدار را ملزم کرد که به‌جای یک یا دو درصد کمیسیون مشخص شده در قانون مقدار ثابتی را به مشاوران املاک پرداخت کنند، چون در نهایت همه چیز به توافق بین این سه نفر بستگی دارد بنابراین تصویب قوانین مرتبط عملاً هیچ تاثیری نخواهد داشت، چون راهی برای اعمال آن‌ها وجود ندارد.

آیا مشاوران مسکن واقعاً در قیمت‌گذاری ملک و مسکن و رقم خوردن گرانی‌ها نقش دارند؟ نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران مسکن ترجیح داد دراین‌باره اظهارنظر نکند. دو مشاور مسکن هم در پاسخ به این سوال پاسخ مشابهی ارائه کردند. مهدی سلطانی، کارشناس مسکن در پاسخ  اظهار داشت که مشاوران مسکن تاثیری در افزایش قیمت ندارند.

رونق بازار به نفع مشاوران است
به نظر نمی‌رسد که مشاوران مسکن نقش زیادی در قیمت مسکن و گرانی آن داشته باشند. ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان ضمن بیان این مطلب گفت: معامله بیشتر به آن معناست که مشاوران مسکن درآمد بیشتری خواهند داشت. خالی شدن بازار از معاملات برای مشاوران مسکن زیانبار است. درست است که هر چه ارزش ملک بیشتر باشد کمیسیون بیشتر می‌شود، اما افزایش زیاده از حد ملک باعث می‌شود که تعداد معاملات به شدت کاهش یابد. وقتی قیمت‌ها فراتر از قدرت خرید باشد معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

اصلاح روش بهتر از تغییر دادن آن
وی در ادامه افزود: البته مشاوران املاک برای رقابت با یکدیگر درصدد باشند که ملک فروشنده را به قیمت بالاتری بفروشند. در مجموع قیمت پایین‌تر به نفع مشاوران است، چون باعث رونق بازار و افزایش معاملات می‌شود. تغییر شیوه پرداخت کمیسیون از سیستم درصدی به مقدار ثابت باعث می‌شود که هنگام معامله ساختمان‌ها و واحد‌های کوچک، پول چندانی نصیب مشاوران نشود و به نوعی در حق آن‌ها اجحاف شود. جدول درصدی که در حال حاضر استفاده می‌شود بهتر است؛ هرچند می‌توان نسبت به اصلاح یا تغییر آن اقدام کرد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تعرفه کمیسیون برای معاملاتی با ارزش ۵۰۰ میلیون نیم درصد و برای معاملاتی با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون، ۰.۲۵ درصد برای هر طرف معامله است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در ارتباط با آخرین قیمت وضعیت ساخت‌وساز در بازار مسکن اظهار داشت: اخیراً تغییر خاص و محسوسی نداشته‌ایم، اما می‌توان گفت که کار، استارت خورده است. امید می‌رود که با شروع برنامه‌هایی مثل طرح ملی مسکن شاهد رونق بیشتر بازار باشیم. اگر این برنامه‌ها شروع شود آمار ساخت‌وساز رشد می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 22 تیر 1399، کد خبر: 109647،  www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین