پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۳۸۳
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
پنجاه و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه روز دوشنبه ۲۳ تیر بعد از وقفه ای ۵۱ روزه برای اولین بار با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد. جلسه ای که از آن صدای تعامل بین روسای قوا شنیده می شد اما برخی شایعات باعث به حاشیه راندن تعامل مورد نظر شد.
شعار سال :  تا پیش از برگزاری جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه در روز دوشنبه ۲۳ تیر، به دلیل وقفه طولانی در برگزاری آن شایعاتی مبنی بر وجود اختلاف میان روسای قوای مجریه و مقننه مطرح و دلیل وقفه در برگزاری آن را ادامه رقابت های انتخاباتی روحانی و قالیباف عنوان می شد. به نظر می رسید برگزاری جلسه شماره ۵۱ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و دیگر اعضا از قوای سه گانه و سایر نهادها و اظهاراتی که از روسای سه قوه در این جلسه منتشر شد، به این شایعات پایان دهد اما یک جدال لفظی میان مشاوران روحانی و قالیباف و پس از آن انتشار برخی اخبار تایید نشده حاشیه های جدیدی را برای این جلسه ایجاد کرد.

در جلسه ۲۳ تیر حسن روحانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه این شورا پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و تحمیل جنگ اقتصادی تشکیل شد، گفت: در جلسه‌ای رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرورت آمادگی و هماهنگی همه ارکان کشور در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن فرمودند که "فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد" و سایر قوا هم باید در کنار دولت به میدان بیایند.

روحانی همچنین در این جلسه با بیان خوشبینی نسبت به اینکه "در فرصت یک ساله پیش رو سه قوه بتوانند در کنار یکدیگر تصمیمات موثری را برای شکوفایی اقتصاد کشور اتخاذ کنند"، اظهار امیدواری کرد که "مسئولان قوای سه گانه با همدلی و هماهنگی و اتخاذ تصمیمات مناسب بتوانند شرایط کشور را به بهترین وجه پیش برده و موجب کاهش مشکلات مردم و بهبود معیشت آنها شوند".

رئیس جمهور همچنین با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مردم به واسطه تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا، بر ضرورت همکاری، همدلی و تلاش سه قوه در راستای حل مسائل و مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع زندگی مردم تاکید کرد.

پس از سخنان رئیس جمهور در این جلسه، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت همکاری همه ارکان کشور برای حل معضلات اقتصادی گفت: مردم از همه مسئولان انتظار دارند تا برای حل معضلات معیشتی و اقتصاد کشور اقدامات موثری انجام داده و همه مسئولان در هر سه قوه باید در کنار یکدیگر با یک برنامه منسجم در مسیر رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه حل مشکلات اقتصادی کشور را دغدغه اصلی قوه مقننه و نمایندگان مجلس برشمرد و با تاکید بر آمادگی مجلس برای همکاری با دولت در جهت حل مشکلات افزود: با هماهنگی، همراهی و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها از سوی همه قوا و مسئولان در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، می توان اقدامات موثری برای حل این مشکلات اقتصادی انجام داد.

پس از این جلسه علی ربیعی سخنگوی دولت با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر به هم‌نظری سران قوا برای حل مشکلات کشور اشاره کرد و با اشاره به سخنان روسای سه قوه مبنی بر لزوم تعامل و همکاری سازنده قوا نوشت: صدای واحد، برنامه مشترک، اهتمام هم‌افزا برای حل مشکلات مردم، بنای امروز سران سه قوه.

اما شایعات و شائبه بگومگوی روحانی و قالیباف در این جلسه از جدال لفظی مشاوران روسای قوای مجریه و مقننه در توئیتر شکل گرفت. عصر همان روز سید محمود رضوی مشاور رئیس مجلس در توئیتی با اشاره به بسته اقتصادی که گفته می شد قالیباف با خود به جلسه سران قوا برده، نوشت: آقای قالیباف برای طرح هایش روزشمار داشت تا مردم بدانند و مطالبه کنند. حالا مجلس باید روزشمار اجرای بسته اقتصاد مردمی را اعلام کند تا مردم بدانند مجلس یازدهم چه برنامه ای دارد و از نمایندگان مطالبه کنند.

در پاسخ به این توئیت، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نوشت: این فرق کلیدی شهرداری و مجلس شورای اسلامی است. ۱. مجلس قاعدتا به فرمان و بر مبنای زمان بندی پروژه ای تصمیم نمی گیرد. ۲. رئیس مجلس هم مسئولیت و اختیاراتی مشابه شهردار تهران را ندارد. ۳. نسبت مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس هم با نسبت شورای شهر با شهردار متفاوت است.

رضوی هم در پاسخ به آشنا عنوان کرد: مجلس ریل گذار است و دولت ان شاءالله قرار است در این ریل حرکت کند. البته موضع آقای رئیس جمهور در جلسه امروز "فرمانده باید رئیس جمهور باشد" و توئیت شما شائبه ناراحتی دولت از بسته اقتصاد مردمی را ایجاد می کند! همه حرف مجلس حل مشکلات اقتصادی مردم است، اصلا شما فرمانده، حل کنید.

همین جدال توئیتری مشاوران باعث شد تا به برخی شایعات دامن زده شود و تعدادی از رسانه ها از بحث روحانی و قالیباف در جلسه سران داستان سرایی کنند. این شایعه بر مبنای اخبار تایید نشده! و شنیده ها در برخی رسانه ها به این گونه مطرح شد: طبق شنیده‌ها در جلسه اخیر سران قوا، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با ناراحتی گله می‌کند و می گوید شما در دیدار با رهبری بسته اقتصادی رونمایی کردید درحالی که رهبری گفتند فرمانده جنگ اقتصادی دولت و بنده هستم! قالیباف در جواب می‌گوید مجلس به دنبال حاشیه و مچ‌گیری از دولت نیست اگرچه به راحتی می تواند این کار را انجام دهد، اشکالی ندارد شما فرمانده، ببینیم می‌توانید اجرا کنید یا فقط طبق این چند سال حرف می‌زنید که وضع کشور به این وضعیت افتاده است.

پس از این حاشیه ها بود که دوباره موضوع اختلاف میان روحانی و قالیباف در برخی محافل خاص داغ شد در حالی که هیچ منبع موثق و به صورت رسمی آن را تایید نکرده بود و سرانجام سخنگوی دولت مجبور شد روز سه شنبه ۲۴ تیر با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود به شایعه درگیری لفظی روحانی و قالیباف واکنش نشان دهد. علی ربیعی در این زمینه نوشت: «با کمال ناباوری خبری جعلی از جلسه سران قوا دیدم. دیروز از ابتدا تا انتهای جلسه حضور داشته و تمام مذاکرات را نوشته‌ام. ۱۵ نفر از سه قوه در آن جلسه بودیم، حتی یک کلمه از این خبر کذب صحت ندارد.

نه‌تنها صحت ندارد بلکه این آغازین صحبت‌های قالیباف بود: شرایط اداره کشور سخت است. با همه وجود و توان پای کار هستیم. نیاز به همدلی و همراهی هر سه قوه یک اصل است.

جلسه پر از همراهی و همدلی بود.تردید ندارم جریانی در کمین هرگونه روزنه امید آفرین در مردم نشسته است.»

پس از آن هم علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور شامگاه سه شنبه ۲۴ تیر در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به انتشار برخی مطالب درباره جلسه روز دوشنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا نوشت: «‏دیروز جلسه‌ی شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا با نخستین حضور رئیس ‎مجلس یازدهم و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه‌ی پارلمان برگزار شد. جلسه‌ای امیدبخش که تصویر سزاواری از نقشه‌ی راه رهبری برای تعامل قوا ارائه داد.

‏برآیند و برونداد پنجاه‌ویکمین جلسه‌ی هماهنگی اقتصادی قوا، اراده‌ی آشکار برای هم‌افزایی قوا در مقابل دشواری‌های تحمیلی به کشور بود آن‌چنان که ادبیات همدلانه و رویکرد تعاملی سران قوا نسبتی با جوزدگی‌ها، مجادلات و حاشیه‌سازی‌های بیرونی نداشت.

‏دور از انتظار نبود که خالقان فضاسازی‌های رسانه‌ای که هر روز خبری جعلی را روی خط می‌فرستادند، این‌بار هم داستان‌سرایی کنند و خلاقانه دیالوگ بنویسند. متاسفانه در این روزها که سلامت مردم در تهدید کروناست، روان جامعه نیز از ‎فیک‌نیوزها آرامش ندارد.»

جالب اینجاست که اینکه فرمانده جنگ اقتصادی کنونی رئیس جمهور است و این مسئولیت از سوی رهبر انقلاب به روحانی واگذار شده موضوع تازه ای نیست و اظهارات روحانی در جلسه ۵۱ که یادآور شد که "رهبر معظم انقلاب با تاکید بر ضرورت آمادگی و هماهنگی همه ارکان کشور در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن فرمودند که «فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد» و سایر قوا هم باید در کنار دولت به میدان بیایند"، ناظر به همین موضوع است.

از طرفی محمدباقر قالیباف هم شامگاه سه شنبه ۲۴ تیر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد تعامل با قوا مخصوصا قوه مجریه گفت: بنای ما تعامل با قوای دیگر است اما هر کدام از ما وظایفی داریم. فلسفه وجودی ما این است که گرهی از مشکلات مردم باز کنیم پس اگر تعاملی صورت می‌گیرد به خاطر حل مشکلات مردم است. این مشکلات این‌روزها اقتصادی است. پس اگر جایی احساس کنیم که کاری معطل مانده و یا کسی به وظیفه قانونی‌اش عمل نمی‌کند ما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

وی نظارت قوه مقننه را ارجح بر قانون‌گذاری دانست و تاکید کرد: ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم و نمی‌خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه می‌خواهیم به دولت کمک کنیم اما اگر ببینیم کاری روی زمین مانده و گره از مشکلات مردم باز نمی‌شود، مماشات نمی‌کنیم.

فردای آن روز هم رئیس جمهور در جلسه چهارشنبه ۲۵ تیر هیات دولت با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان مجلس سخنرانی بسیار مهمی ایراد کردند؛ ایشان مثل همیشه در شرایط بسیار سختی که قرار گرفته‌ایم، راه حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست هم را گرفتن، دیدند. همه می‌دانیم در کشور ما، طبق قانون اساسی ما تفکیک قوا داریم و سه قوه به نوعی در فعالیت خود در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند اما این تفکیک قوا و استقلال به معنای تعارض قوا و اهداف مستقل نیست.

وی تصریح کرد: هر کدام از قوای سه گانه وظایف خود را در قانونگذاری و نظارت، قضاوت و اجرا انجام می‌دهند اما همه یک هدف دارند و آن خدمت به مردم است. به تعبیر شهید مدرس وظیفه قوای سه گانه این است که ما نوکر مردم باشیم؛ به تعبیر ایشان انبیاء هم برای خدمت به مردم مبعوث شدند. قوای سه گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذاریم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تریبون‌هایی که مسئولان قوای سه گانه در اختیار دارند برای تبیین درد و مشکل و راه حل مشکلات مردم است، گفت: اگر خدای ناکرده بخواهیم از تریبونی که مردم در اختیار ما قرار دادند به عنوان فضای مبارزات حزبی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه ای به ما ندادند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات روسای سه قوه خاطر نشان کرد: در جلساتی که با قوای دیگر داریم همه یک بیان داریم و همه یک هدف را تبیین می‌کنیم. باز هم به عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قضاییه دست دوستی را دراز می کنیم و افتخار ما این است که تا لحظه آخر به مردم خدمت کنیم. من در اینجا به مقام معظم رهبری قول می‌دهم و همانطور که ایشان توصیه کردند دولت باید تا روز آخر به خدمت خود ادامه دهد اعلام می‌کنم که دولت با همه توان تا روز آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه سازی ها خدمت به مردم را ادامه می‌دهد و مردم عزیز بدانند قوای سه گانه تحت لوای هدایت های مقام معظم رهبری این هدف را دنبال می‌کنند که نگذارند آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه موفق شوند.

این اظهارات روسای قوای مجریه و مقننه و تاکید آنها برای تعامل و نه تقابل قوا، آن هم پس از شایعاتی که این روزها از جلسه اخیر سران قوا مطرح شده نشان می دهد که شاید برخی مشاوران روسای قوا در موضع گیری ها و اظهارات خود باید دقت بیشتری به خرج دهند؛ چرا که برخی جدال ها به خصوص در فضای مجازی که از نظر عده ای، جذاب و پرمخاطب هم به نظر می رسد ممکن است شائبه ها و شایعاتی مثل شایعه اخیر را ایجاد کند و مشکلی در راه تعامل سازنده قوا به وجود بیاورد که در نهایت دود آن به چشم مردمی که در انتظار حل مشکلات کلان کشور از سوی مسئولان عالیرتبه هستند خواهد رفت و نتیجه ای جز ایجاد حاشیه و بحث های بی فایده و هزینه زا نخواهد داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:27تیر 1399، کد خبر: isna.ir_99042719804
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین