پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۸۸۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
بانک مرکزی در حالی فهرست مرتبط با افرادی که به تعهدات خود در بازگشت ارز صادراتی عمل نکرده بودند را برای تعلیق کارت‌های بازرگانی در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران قرار داده که اکنون هستند افرادی که به دلیل برخی اعداد و ارقام ناچیز در رفع تعهد خود، با تعلیق کارت بازرگانی مواجه شده‌اند و نیاز است که در برخورد با کارت بازرگانی آنها تجدیدنظر شود.
شعار سال: اقدام پر سر و صدای بانک مرکزی در ارایه فهرست آن دسته از صادرکنندگانی که میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات آنها تا اوایل تیرماه به کشور پایین یا صفر بود، مشکلات زیادی را پیش روی بسیاری از صادرکنندگان قرار داده است؛ افرادی که امسال خط‌شکنان جبهه جنگ اقتصادی بودند و اکنون باید بار اصلی تامین نیازهای ارزی کشور را در شرایط سخت تحریمی به دوش کشند.

آنهایی که باید امسال در آرامش بیشتری به لحاظ شاخص‌های کلان اقتصادی به سر می‌بردند و با آرامش بیشتری اقدام به صادرات غیرنفتی می‌کردند، اکنون با تهدیدهای گاه و بیگاه دولتمردان و القابی مواجه می‌شوند که اگر خطابشان صادرکنندگان شناسنامه‌دار نباشد، حداقل آرامش روانی و ذهنی همین افراد را هم بر هم می‎زند.

ابتدای تیرماه بود که سازمان توسعه تجارت ایران با فشارهای بانک مرکزی، اقدام به تعلیق کارتهای بازرگانی آن دسته از صادرکنندگانی نمود که میزان ارز حاصل از صادرات آنها صفر بوده است. سازمان توسعه تجارت ایران که بر اساس اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی در این زمینه عمل کرده، اکنون با اعتراض صادرکنندگانی مواجه است که به صورت غیرمنطقی کارت بازرگانی شان تعلیق شده و اکنون فعالیت آنها به نوعی متوقف شده است.

یکی از دارندگان کارت بازرگانی تعلیقی اینگونه بیان می‌کند که کارت بازرگانی‌اش به دلیل 2600 دلار تعلیق شده است؛ در حالیکه حتی قبل از آن با هشداری مواجه نبوده که قرار است کارت بازرگانی اش تعلیق شود.

در این میان هستند نمونه‌های متعددی که با ثبت اعتراض خود در اتاق‌های بازرگانی از اشتباه محاسباتی در بازگشت ارز صادراتی یا حتی میزان تعهد صادراتی شان مواجه می‌شوند و حال آنکه آنگونه که جلسات کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران هم نشان می‌دهد، هستند آن دسته از صادرکنندگانی که علیرغم اینکه می‌خواهند ارزشان را به چرخه اقتصادی برگردانند، اما لابلای چرخ‌دنده های تحریم در بازارهای هدف صادراتی گیر کرده و قابلیت جابجایی منابع و نقل و انتقال پول خود را ندارند.

اکنون وقت آن است که بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت ایران و تمامی نهادهای مرتبط دست به دست هم داده و صادرکنندگان را یاری رسانند تا علاوه بر اینکه ارز به چرخه اقتصادی کشور برگردد، صادرات هم کماکان ادامه داشته باشد و راه برای ارزآوری در شرایط سخت کنونی مسدود نشود.

البته بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت ایران هم روی سخنشان با آن دسته از کارتهای بازرگانی است که یکبارمصرف بوده و تلاش دارند که از قوانین و مقررات تخلف نمایند، اما به هر حال حفظ فضای روانی پیش روی صادرات غیرنفتی امروز بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد و به طور قطع دستگاههای دولتی هم می خواهند که یاری رسان صادرکنندگان شناسنامه دار باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اکسپورتنا، تاریخ انتشار: 28 تیر 1399، کد خبر: 18532،  www.exportna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین