پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۶۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
۱۲ سال از تصویب احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی در تبریز می‌گذرد اما هنوز کوچک‌ترین اقدامی در راستای عملیاتی شدن این پروژه صورت نگرفته است.

شعار سال:یکی از اصلی ترین مشکلاتی که طی سالیان اخیر دامان نظام سلامت را در کشور گرفته است، عدم یکپارچگی و بروز برخی تبعیض‌ها بین مردم بوده است، بدین شکل که خدمات ارائه شده برای بیماران و امکاناتی که برایشان در نظر گرفته می‌شود، متفاوت است.

آیا تمام آحاد مردم، توانایی اقتصادی برای بهره بردن از خدمات بیمارستان‌های خصوصی گران قیمت را دارند؟ مطمئناً خیر، بنابراین باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا از مردم در برابر این تفاوت‌ها و بی عدالتی‌ها حفاظت کند چرا که ادامه این روند باعث عمیق‌تر شدن شکاف اجتماعی موجود خواهد شد.

احداث بیمارستان‌های جدید و با کیفیت از طرف مراکز دولتی و برخی سازمان‌ها که جامعه هدف اصلی آنها خدمات رسانی به اکثریت افراد جامعه باشد، یکی از همین سیاست‌ها است که می‌تواند بار سنگین هزینه‌های درمانی در مراکز خصوصی را آن هم در چنین شرایط اقتصادی دشواری، از روی دوش مردم بردارد و گامی بزرگ در جهت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان به شمار رود.

فعلاً فقط تعداد تخت‌ها روی کاغذ افزایش پیدا کرده است

بیمارستان سابق ۳۰۰ و اکنون ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز، یکی از پروژه‌های امیدوارکننده مصوب در سال ۸۷ بود که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت، اما تا همین امروز تقریباً هیچ پیشرفتی در مراحل اجرایی آن صورت نگرفته است.

۱۲ سال از زمان تصویب احداث این بیمارستان گذشته است و تبدیل عنوان آن از ۳۰۰ تختخوابی به ۳۲۷ تختخوابی به همراه کلنگ زنی فرمالیته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۵، جدی ترین اقدامات صورت گرفته در راستایی اجرایی شدن این پروژه بوده است.

تغییر مکان پی‌درپی

یکی از اساسی‌ترین مشکلات در مسیر احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تبریز، تعیین محل احداث پروژه بوده است. این بیمارستان طبق اعلام مسئولین در سال‌های اولیه، نیاز به ۱۰ هکتار زمین داشته است که در سال ۹۰ دو قطعه از اراضی واقع در شهرک خاوران تبریز همراه با نقشه‌ها و اطلاعات مستند از سوی استانداری به سازمان تأمین اجتماعی استان معرفی شد اما به دلیل عبور لوله خط گاز تبریز ترکیه در این منطقه، با احداث آن مخالفت شد.

یکی از اساسی‌ترین مشکلات در مسیر احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تبریز، تعیین محل احداث پروژه بوده استسال ۹۲ زمان معرفی محل جدیدی برای احداث بیمارستان از طرف مدیر وقت سازمان تأمین اجتماعی استان بود، در ابتدا زمینی در فاز ۳ شهر جدید سهند به عنوان محل نهایی معرفی شد، اما این محل نیز قطعی نبود و چند ماه بعد، از محلی در ابتدای بزرگراه تبریز – سهند به عنوان محل احداث بیمارستان یاد شد.

با این وجود بنا به دلایل نامعلوم و البته احتمالاً به دلیل تفاوت قیمت موجود بین زمین‌های شهر سهند و تبریز، سازمان تأمین اجتماعی برای آغاز پروژه اقدامی انجام نداد و درخواست‌هایی برای اختصاص زمین در بخشی از زمین‌های پارک بزرگ تبریز ارائه کرد.

سال ۹۵ نیز وزیر تعاون با حضور مسئولین وقت استان، اقدام به کلنگ زنی این پروژه نمود اما از آن زمان تا به حال هیچ اقدام تازه ای برای احداث این بیمارستان صورت نگرفت و هر سال در هفته تأمین اجتماعی، از طرف مسئولین این سازمان شعارهایی در خصوص احداث پروژه در شهرک خاوران سر داده می‌شود، بدون اینکه هیچ برنامه و اراده‌ای برای اقدام و عمل موجود باشد.

انتقاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از وضعیت بلاتکلیف بیمارستان

بی برنامگی و بی سامانی موجود در سازمان تأمین اجتماعی در آغاز عملیات اجرایی این پروژه باعث شد تا حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان نیز که طی سال‌های اخیر، تنها امید مردم برای پی گیری مطالبات و پروژه‌های نیمه کاره در استان بوده‌اند، به انتقاد از عملکرد سیستم اداری و مسئولان اجرای این پروژه پرداخته و احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی را جزو مطالبات اصلی مردم منطقه، به ویژه جامعه کارگری و بازنشستگی استان دانست.

جوابگوی مشخصی برای امور نیست

احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید که در زمان دولت آقای احمدی نژاد تصمیم گرفته شد تا این بیمارستان در شهر جدید سهند مورد احداث و بهره برداری قرار گیرد اما در دولت آقای روحانی پیشنهاد شد تا پروژه در شهرک خاوران تبریز اجرایی شود و مسئولین سازمان تأمین اجتماعی، به دلیل تفاوت ارزش زمین در سهند و تبریز، ترجیح دادند تا بیمارستان را در شهرک خاوران احداث کنند.

تعدادی از نمایندگان وقت با ارسال نامه‌ای اعتراضی به مسئولین سازمان تأمین اجتماعی، بر لزوم احداث بیمارستان در شهر سهند تاکید کردندبیگی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان وقت با ارسال نامه‌ای اعتراضی به مسئولین سازمان تأمین اجتماعی، بر لزوم احداث بیمارستان در شهر سهند تاکید کردند، اظهار می‌کند: اواخر دولت یازدهم بود که علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ بیمارستان ۳۲۷ تخت خوابی تأمین اجتماعی تبریز را در منطقه خاوران به زمین زد و در سخنرانی خود اعلام کرد کلینیک بیمارستان ظرف دو سال به بهره برداری خواهد رسید؛ ربیعی همچنین قول داد برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات مردم در شهر جدید سهند، در آنجا نیز یک کلینیک اختصاصی تأمین اجتماعی احداث کنند.

با این حال استاندار اسبق آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: از آن زمان با وجود پیگیری‌های مکرر، سازمان تأمین اجتماعی دائماً در حال تغییر و کشمکش است و جوابگوی مشخصی برای این امور نیست که این کشمکش‌ها حکایت از بی سروسامانی و بی ترتیبی این سازمان دارد.

چرا احداث این بیمارستان الزامی است؟

حسین فتحی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز و ایجاد پلی‌کلینیک (مجموعه درمانگاهی) در شهر جدید سهند را از مهم‌ترین مطالبات و موضوعات جامعه کارگری می‌داند که با عملیاتی شدن آن، گام مهمی در راستای کاهش هزینه‌های درمانی آحاد مردم و این قشر برداشته خواهد شد.

همچنین مقدس‌پور، مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان نیز با اشاره به مشکل ظرفیت مراکز درمانی و افزایش تعداد درخواست‌ها مبنی بر ارائه خدمات درمانی اضافه می‌کند: ظرفیت مراکز درمانی ما در استان پاسخگو نیست و نیازمند جایگزینی بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی با بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز در راستای افزایش سطح خدمات درمانی هستیم.

با این اوصاف کاملاً مشخص است که چرا احداث این بیمارستان برای مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است و امام جمعه تبریز نیز از طرف مردم خواهان تعیین تکلیف نهایی آن در سریع‌ترین زمان ممکن شده است.

ناگفته پیداست که حتی اگر همین امروز محل احداث پروژه نیز مشخص شود، چندین و چند سال برای تأمین مالی و تدارک مقدمات کار زمان نیاز خواهد بود و سابقه اجرای پروژه‌های عمرانی در استان و کشور، به ما نشان داده که شاید از زمان آغاز پروژه، برای بهره برداری و افتتاح آن باید یک دهه نیز صبر پیشه کنیم.

انتظار می‌رود مسئولین استانی و همچنین نمایندگان مجلس، بیش از پیش پیگیر روند اجرای این پروژه بوده و در راستای حل نیازهای اصلی و اساسی مردم گام بردارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1399، کد خبر:4980303،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
0
بحث آشناییست که در خیلی از پروژه‌ها دیده میشه، حتما در اولویت نبوده که سالیان سال طول کشیده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین