پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱
با وجود هشدار‌های ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا مبنی بر رعایت فاصله اجتماعی به ویژه در فضا‌های عمومی، این موضوع مهم در ناوگان حمل و نقل درون شهری به ویژه در اتوبوس‌های تبریز رعایت نمی‌شود.
شعار سال:مسئولان ستاد مقابله با کرونا بار‌ها اعلام کرده اند «بالاترین سهم در انتقال ویروس کرونا در کلانشهر‌ها حمل و نقل عمومی است»؛ بر این اساس اگر نتوان به طور دایم استفاده از حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد، می‌توان با استفاده از راهکار‌هایی از جمله رعایت فاصله گذاری و استفاده اجباری از ماسک و دستکش در داخل اتوبوس، تا حد امکان آمار ابتلای افراد به کرونا و شیوع زنجیره را پایین آورد.

با وجود تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی و اتوبوس‌ها و مترو، بازهم شاهد بی توجهی بسیاری از مردم به این مساله هستیم، امری که در نتیجه جدی نگرفتن آن خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی برای شهروندان و جامعه در پی خواهد داشت.

بعد از گذشت سه ماه از شیوع کرونا در ایران، بازهم تنها راه قطع زنجیره ویروس، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی عنوان شده است؛ مساله‌ایی که مشمول مرور زمان شده و برای مردم عادی تلقی شد و همچنان شاهد برپایی بساط دستفروشان و تجمع مردم در خیابان‌ها و پربودن تمام صندلی‌ها و حتی فضای داخلی اتوبس‌ها هستیم.

این در حالی است که طرح فاصله‌گذاری هوشمند که از روز‌های نخست فروردین امسال مد نظر مسئولان ملی و استانی قرار گرفت، ایجاد محدودیت در تردد، فعالیت شغلی و اداری را دنبال می‌کند تا احتمال انتقال ویروس کرونا به حداقل برسد.

البته نتیجه این موضوع نیز تا پایان فروردین خود را نشان داد و به تدریج آمار مبتلایان سیر نزولی نسبی پیدا کرد، اما از روز‌های پایانی اردیبهشت و مواجه شدن با تعطیلات عید فطر، فعال شدن مجدد ادارات با حضور تمامی نیروها، ورود مردم به اتوبوس‌ها و مترو‌ها برای سفر‌های درون شهری و در نهایت بازگشایی واحد‌های صنفی، روند انتقال ویروس کرونا سیر جدیدی به خود گرفت و آمار مبتلایان افزایش یافت.

به این آمار باید این نکته را هم اضافه کرد که بیش از ۵۰ درصد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعال تبریز نیز بالای ۱۵ سال عمر دارند و از رده خارج محسوب و غیراستاندارد محسوب می‌شوند.  

از سوی دیگر ناوگان  اتوبوسرانی تبریز روزانه ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان را جا به جا می‌کند که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر توسط مسیر تندرو غرب به شرق تبریز جابه جا می‌شوند و همین امر خطر افزایش آمار مبتلایان به کرونا را دوچندان می‌کند.

همچنین نباید از این نکته غافل شد که بخش عمده اتوبوهاس ناوگان اتوبوسرانی تبریز متعلق به بخش خصوصی است که در آن کسب درآمد بیشتر، حرف اول را می‌زند و رعایت اصول بهداشتی از قبیل الزام مسافران به داشتن ماسک و سوار کردن نصف ظرفیت، اولویت بعدی است.

حمل و نقل عمومی بالاترین سهم در انتقال کرونا را دارد

یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های جدی ما حمل و نقل عمومی است، اظهار کرد: بالاترین سهم در انتقال ویروس کرونا در کلانشهر‌ها حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو است و آمار‌ها هم نشان می‌دهد بیشتر مبتلایان در اتوبوس‌ها و مترو گرفتار شده اند.

دکتر علیرضا زالی تنها راه مقابله با انتقال ویروس را استفاده از ماسک در اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: اگر دو فردی که مقابل هم هستند هر دو از ماسک استفاده کنند، احتمال ابتلا به کرونا زیر پنج درصد است.  
 
کرونا در اتوبوس‌های شهری تبریز

۶۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز به ایرنا گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل درون شهری در بخش اتوبوسرانی این شهر فرسوده و از رده خارج است.

عبداله تقی پور با ابراز تاسف از اینکه وضعیت این ناوگان به هیچ عنوان مناسب نیست، افزود: متاسفانه به تذکرات ما در این خصوص و تصمیم مناسب برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری توجهی نمی‌شود.

وی گفت: هم اکنون تعداد ۴۵۰دستگاه اتوبوس از مجموع ۷۵۰ دستگاه اتوبوس شهری تبریز به طور کامل از رده خارج شده است.

وی عدم رسیدگی به این معضل بزرگ و مهم را عامل ایجاد برخی مشکلات در ابعاد اجتماعی به ویژه در روز‌های کرونایی دانست.
 
کرونا در اتوبوس‌های شهری تبریز

کمبود اتوبوس، عامل تشدید رعایت نکردن فاصله گذاری 

یکی از شهروندان که در صندلی کنار فرد دیگری بدون رعایت فاصله و بدون استفاده از ماسک نشسته است، در پاسخ به عدم رعایت فاصله به خبرنگار ایرنا گفت: فاصله را نمی شود رعایت کرد چون هم اتوبوس کم است و هم دیر به دیر می آید و ما هم مجبوریم سر کار برویم؛ بنابراین کنار هم می نشینیم.

حامد امیدفر شهروند دیگری که هم ماسک زده و هم از دستکش استفاده کرده است، دلیل این کار را سلامتی خود و خانواده اش اعلام کرد و افزود: من با رعایت اصول بهداشتی هم سلامتی خودم و هم خانواده ام را می خواهم تضمین کنم و هم اینکه به اقتصاد جامعه ام برای ریشه کنی کرونا کمک کنم.

شهروند دیگری که خودش اصول بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک هم استفاده کرده بود، با بیان اینکه من همیشه در اماکن عمومی از ماسک استفاده می کنم و سعی می کنم فاصله را هم رعایت کنم، از برخی افراد که فاصله را در اتوبوس رعایت نمی کنند گلایه کرد و ادامه داد: متاسفانه فرهنگ فاصله گذاری هنوز در بین مردم جا نیفتاده است و خیلی افراد در فضای بسته اتوبوس تنگ هم می ایستند و در صورت تذکر هم موضع گیری کرده و ناراحت می شوند.

مشاهدات میدانی نشان می دهد که افراد مسن و میانسال کمتر به هشدارها توجه کرده و اصول بهداشتی را در مقایسه جوان ترها کمتر رعایت می کنند.

این موضوع وقتی رنگ حقیقت به خود می گیرد که وقتی با مردی حدود ۶۰ ساله در اتوبوس بدون ماسک مواجه شده و علت عدم استفاده از ماسک و بغل دست مسافر دیگر نشستن را می پرسم، با طعنه جواب می دهد: « کرونا کجاست؟» «من کرونا را می خورم و هیچ کاری هم نمی تواند به من بکند».

این پیرمرد به خبرنگار می گوید: من خودم قیافه شناس هستم و می دانم چه کسی کرونا دارد و چه کسی ندارد، و اگر ببینم کسی واقعا کرونا دارد سعی می کنم از آن دوری کنم.

شهروند ۵۵ ساله ای نیز که با ماسک و دستکش در ایستگاه اتوبوس «تپه لی باغ» منتظر است، گفت: راستش از اینکه سوار اتوبوس می شوم، بسیار دلهره دارم، اما چاره ای هم نیست چون تردد در شهر با تاکسی برای من بازنشسته بسیار گران است. 

علی پورزمان زاده افزود: باجناقم که حدود ۶۲ سال سن دارد، سه ماه خود را در منزل قرنطینه کرد و  دو هفته قبل با یک بار سوار شدن به اتوبوس،به کرونا مبتلا شد و اکنون در بیمارستان بستری است. 

وی اضافه کرد: من با اینکه ماسک استاندارد به دهان دارم و دستکش نیز استفاده می کنم، برای رفتن به خانه دخترم ناچار از سوار شدن به اتوبوس های تندرو هستم؛ البته در داخل اتوبوس سعی می کنم با کسی رو در رو نایستم، اما باز هم تضمینی نیست، چون خیلی از مسافران حتی ماسک هم نمی زنند.

مدیرعامل اتوبوسرانی تبریز: نیازمند همکاری بیشتر شهروندان در اتوبوس هستیم

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی تبریز و حومه با بیان اینکه بی توجهی به فاصله گذاری پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت، تاکید کرد: نیازمند همکاری بیشتر شهروندان در خصوص رعایت الزامات بهداشت فردی و اجتماعی در هنگام استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

ایمان غنی زاده با اشاره به افزایش روند بیماری کرونا در روزهای اخیر گفت: همشهریان محترم ضمن رعایت بهداشت فردی باید نسبت به رعایت بهداشت محیطی نیز توجه کافی داشته باشند و از سفرهای غیر ضرور خودادری کرده و یا مد سفرهای خودشان را تغییر دهند.

وی با عنوان اینکه تنها راه مهار کرونا رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی است، اظهار کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی نیز در خصوص رعایت موارد بهداشتی در ایستگاه ها و داخل اتوبوس ها، اقدامات ویژه ای از جمله ضد عفونی کردن روزانه اتوبوس ها و کنترل و راهنمایی مسافران در تمامی خطوط به ویژه در مسیر تندور توسط ناظران در ایستگاه ها در خصوص استفاده اجباری از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و هم چنین تهیه و فروش ماسک با قیمت مصوب دولتی در باجه های شارژ کارت بلیت را انجام می دهد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ادامه داد: با وجود این تمهیدات اما متاسفانه بعضی از شهروندان موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و  فاصله اجتماعی را رعایت نمی کنند و این باعث بوجود آمدن مشکلاتی هم برای شهروندان و هم برای کارکنان ناوگان اتوبوسرانی می شود.

غنی زاده افزود: تا جائی که وظیفه ما در شرکت واحد اتوبوسرانی ایجاب می کند، همه موارد بهداشتی را رعایت می کنیم و انتظار داریم شهروندان عزیز جهت جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری، موارد توصیه شده توسط کارشناسان بهداشتی را رعایت کنند.

براساس اطلاعات به‌دست آمده از تحقیقات مختلف آماری پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، ایمن‌ترین و مقرون به صرفه ترین و سالم‌ترین گزینه‌های سفر است؛ این سخن بدان معنا است که تا جایی که ممکن است باید از این شیوه سفر در ایام شیوع کرونا استفاده شود که با رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی، می‌تواند خطرات ناشی از شیوع را کاهش دهد.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین