پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در همدان از عدم همکاری بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی گلایه داشته و معتقدند که مدیران استان به جای پهن کردن فرش قرمز، بستر فعالیت سرمایه‌گذاران را تسهیل کنند.

شعار سال: دولت یازدهم تاکید بسیاری بر امر سرمایه‌گذاری و فعال کردن بخش خصوصی داشته است، به طوری که «نجات اقتصاد» یکی از شعارهای اصلی روحانی در ایام انتخابات بود.

محمدناصر نیک بخت نیز از زمانی که به عنوان استاندار همدان انتخاب شد تاکید بسیاری بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راستای توسعه همدان داشت و اقداماتی نیز در این راستا انجام داد.

نیک بخت در مدتی که سکان استانداری همدان بر عهده داشت برای جلب نظر بخش خصوصی بومی و غیربومی برای سرمایه‌گذاری در همدان از جملاتی همچون «دست سرمایه‌گذار را می‌بوسم»، «برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنم» و «به استقبال سرمایه‌گذار می‌روم»استفاده ‌می‌کرد.

نیک بخت استاندار همدان تلاش بسیاری در این راستا کرد، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری و دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از جمله اقداماتی بود که در بهبود روند سرمایه‌گذاری در همدان تاثیر داشت.

نگاه بدبینانه به سرمایه‌گذاران در همدان، عدم همکاری مناسب دستگاه‌های اجرایی با سرمایه‌گذاران و نبود فضای امن سرمایه‌گذاری در کشور از جمله عوامل منفی موثر در سرمایه‌گذاری بود که نیک بخت تلاش بسیاری برای تغییر این فرهنگ در همدان داشته است.

خیانت در امانت توسط برخی از سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته سبب شده تا مردم همدان نسبت به بخش خصوصی و امر سرمایه‌گذاری نگاهی منفی داشته و هر جایی که صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود مسائلی همچون دزدی و رانت‌خواری در ذهن آنها متصور می‌شود.

این روزها همگی سرمایه‌گذار را نجات‌گر اقتصاد و وضعیت فعلی کشور می‌دانند چراکه دولت توان مالی بالایی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای جمعیت جوان در حال کاهش ندارد.

مقام معظم رهبری نیز در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند که باید بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی تکیه کرد که بهره‌برداری از توان سرمایه‌گذاران می‌تواند مصداقی برای سیاست‌های اقتصاد مقامتی باشد.

هدف اصلی سرمایه‌گذاران کسب سود است که در کنار رسیدن به این هدف به طور قطع منافع بسیاری در زمینه‌های اقتصادی، رفاهی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی برای مردم منطقه نیز به دست می‌آید.

فراهم کردن بستر سرمایه‌گذاری با قانون‌گذاری مناسب، پرداخت تسهیلات با بهره بانکی ارزان، صدور مجوزهای لازم، جلوگیری از واردات کالاهای تولید داخل و قاچاق کالا و همراه ساختن دستگاه‌های اجرایی با سرمایه‌گذاران از جمله وظایفی است که بخش‌های مختلف نظام می‌توانند انجام دهند.

اما متاسفانه در شهر همدان به رغم نهادینه شدن فرهنگ سرمایه‌گذاری بین بخش قابل توجهی از مدیران، بدنه کارشناسی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف همکاری مطلوب را با سرمایه‌گذاران ندارند که این امر فرار سرمایه از استان همدان را به دنبال دارد.

سخت‌گیری‌های زیاد کارشناسان و کارمندان دستگاه‌های اجرایی همدان این روزها عاملی برای گلایه سرمایه‌گذاران و فرار سرمایه از استان همدان شده است.

سرمایه‌گذاران انتظار دارند به جای شعارهای زیبا و مردم‌پسند در حوزه سرمایه‌گذاری، مدیران بخش دولتی به صورت عملی از سرمایه‌گذاران حمایت کنند تا پروژه‌های آنها در سطح استان همدان عملیاتی شود.

اما از سوی دیگر مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی همدان از بیم دستگاه‌های نظارتی و بازرسی، سخت‌گیری بسیاری در امور مربوط به سرمایه‌گذاری وارد می‌کنند.

نمونه‌ای از این مباحث را در سخنان سرمایه‌گذاران پروژه میدان میوه و تره بار همدان می‌توان مشاهده کرد که سخت‌گیری‌ها و عدم همکاری سبب شده تا عطای سرمایه‌گذاری در همدان را به لقایش ببخشند.

*گلایه سرمایه‌گذاران پروژه میدان بار همدان

مدیرعامل کنسرسیوم سرمایه‌گذاری پروژه میدان بار همدان روزهای گذشته در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان از عدم انعقاد قرارداد شهرداری با آنها گلایه کرد و گفت: اصراری بر سرمایه‌گذاری در همدان نداریم و اگر این روال ادامه داشته باشد از سرمایه‌گذاری برای اجرای این پروژه منصرف می‌شویم.

عباس موذن با اشاره به اینکه نوع برخورد با سرمایه‌گذار در هر استان متفاوت است، افزود: زیرساخت تفکر سرمایه‌گذاری در همدان به بلوغ نرسیده است و همین امر سبب شده تا وقتی سرمایه‌گذار وارد استان می‌شود ندانند چه زمینه‌ای باید فراهم شود.

وی با بیان اینکه مشکلات در سطح مدیران نبوده بلکه در بدنه کارشناسی و کارمندان دستگاه‌هاست، اظهار داشت: تجربه جذب سرمایه‌گذاری در همدان معکوس است، سرمایه‌گذار باید برای سرمایه‌گذاری انگیزه داشته باشد تا ورود پیدا کند.

موذن بیان کرد: کنسرسیوم سرمایه‌گذاری پروژه میدان بار همدان از 3 شرکت بخش خصوصی تشکیل شده که بنیاد تعاون ارتش از یکی از این شرکت‌ها حمایت می‌کند ولی این معنای سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون ارتش در این پروژه نیست.

وی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلندمدت، جسارت و ریسک بالایی نیاز دارد چراکه منابع حاصل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی همچون میدان بار همدان در سولانی‌مدت به دست می‌آید ولی این ریسک پذیرفته شده و برای سرمایه‌گذاری ورود پیدا کرده‌ایم.

مدیرعام کنسرسیوم سرمایه‌گذاری پروژه میدان بار همدان اظهار داشت: همدان باید تمرین جذب سرمایه‌گذار کند، بسترهای سرمایه‌گذاری در استان ضعیف بوده و آموزش‌های لازم را کارکنان دستگاه‌ها نگذرانده‌اند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار کارگذار مدیران یا کارمندان نیست بلکه به دنبال ایجاد اشتغال، توسعه و سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: متاسفانه برخی کارکنان شهرداری همدان به گونه‌ای برخورد می‌کنند که منت بر ما گذاشته و این پروژه را به این کنسرسیوم واگذار کرده‌‌اند.

موذن تصریح کرد: زیر بار منتی نیستیم چراکه به عنوان سرمایه‌گذار برای این پروژه ورود پیدا کرده‌ایم و اصرار وجود ندارد که کنسرسیوم این پروژه را اجرا کند وقتی همکاری لازم از سوی مدیران صورت نمی‌گیرد.

*سرمایه‌گذار به فرش قرمز نیاز ندارد

نماینده کنسرسیوم سرمایهگذاری پروژه میدان بار همدان نیز در این جلسه گفت: استاندار همدان از پهن کردن فرش قرمز در زیرپای سرمایه‌گذاران می‌گوید ولی به این کار نیازی نیست بلکه بستر کار و همکاری دستگاه‌ها با سرمایه‌گذاران را فراهم کنند.

بهرام گل محمدیان با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون درگیر مسائل اداری پروژه میدان بار همدان هستیم، تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون 500 میلیون تومان در زمین پروژه میدان بار همدان هزینه کرده‌ایم ولی هنوز سند مالکیت به سرمایه‌گذاران تحویل داده نشده است.

وی با بیان اینکه این پروژه برای چهار هزار نفر اشتغالزایی دارد، عنوان کرد: در حال حاضر پیمانکار پروژه انتخاب شده و اگر سند مالکیت به سرمایه‌گذاران منتقل شود این آمادگی وجود دارد تا در مدت یک هفته شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه باشیم.

به گزارش تسنیم، قرار بود همایشی با حضور کارشناسان و کارمندان دستگاه‌های مختلف اجرایی همدان که در امر سرمایه‌گذاری دخیل هستند برگزار شده و استاندار همدان خواسته‌های خود را از آنها اعلام کرده و مشکلات موجود در راه سرمایه‌گذاری همدان را کاهش دهد که تاکنون عملیاتی نشده است.

امکان دارد برگزاری این همایش تاثیر مثبتی در دیدگاه کارشناسان دستگاه‌ها به سرمایه‌گذار داشته باشد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که فرهنگ‌سازی برای پذیرش سرمایه‌گذاران هزینه‌بر و زمان‌بر است

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت تسنيم، تاریخ انتشار 16 آبان 1394 ، کد مطلب 909092: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین