پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
تلاش داریم برنامه‌های روز جهانی کودک محدود به چند گروه خاص نباشد و همه گروه‌ها در این روز فعالیت داشته باشند و آنچه پیش از همه اهمیت دارد این است که بچه‌ها بتوانند نقش مهمی در اجراها ایفا کنند.

شعارسال: نشست خبری گروه موسیقی پارس به رهبری و آهنگسازی ناصر نظر صبح روز چهارشنبه 24 شهریورماه با حضور ماندا کریمی کارگردان، لرتا آودیسیان طراح و کارگران حرکاتی، سیامک احصایی طراح صحنه، محمد عبدالوهاب مدیر روابط عمومی و هماهنگی، رضا افشاری مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی، ناصر نظر آهنگساز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ناصر نظر با بیان اینکه طبق روال هر سال روز جهانی کودک؛ کنسرتی را برای کودکان اجرا می‌کنیم, اظهار کرد: تلاش داریم برنامه‌های روز جهانی کودک محدود به چند گروه خاص نباشد و همه گروه‌ها در این روز فعالیت داشته باشند و آنچه که پیش از همه اهمیت دارد این است که بچه‌ها بتوانند نقش مهمی در این اجراها ایفا کنند و بتوانند در قالب گروه‌های هنری خصوصاً موسیقی فعالیت داشته باشند.

او با اشاره به اینکه 15 سال است در روز جهانی کودک در تالار وحدت کنسرت برای کودکان اجرا می‌کنیم، گفت: با همه مشکلاتی که در این سال‌ها با آن روبرو بودیم سعی داریم بتوانیم چند روز با کودکان باشیم و آنها را شاد کنیم. زمانی که برای اولین بار اپرت مانا و مانی اجرا شد تصمیم گرفتم کار نمایش و موسیقی را که بر روی بچه‌ها بسیار تاثیرگذار است ادامه دهم از همین رو در سال دوم خروس‌سری اثر شاملو و در سال بعد برکه حیوانات اقتباس از نوشته نیما یوشیج را کار کردیم.

آهنگساز و رهبر گروه موسیقی پارس با بیان اینکه اجرای امسال اپرت پرپری نام دارد گفت: اپرت به کارگردانی ماندا کریمی اجرا می‌شود و چهار نمایش‌های همراه با موزیک و حرکت را دوست دارند و آنها را بیشتر به ذهن می‌سپارند. از سال گذشته نت نویسی ملودی‌ها شروع شد.

نظر با اشاره به اینکه از زمانی که اجرای قبلی به پایان رسید ایده کار جدید کلید خورد، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری کار نوشتن نمایشنامه و پس از آن انتخاب بچه ها آغاز شد. گروه‌های مختلفی مانند گروه‌های کر، حرکت و آوازی توانستند با هم هماهنگ شوند.

او با تاکید بر اینکه از نقاط قوت این اجرا حضور بچه‌ها به عنوان بازیگر آماتور است، خاطرنشان کرد: لیلی رشیدی تمرینات زیادی با بچه‌ها داشت. همچنین خانم کریمی توانستند با تلاش زیاد کار را جلو ببرند و ما توانستیم بچه‌ها از صفر به مرحله‌ای که هم بتوانند بازی کنند و هم بخوانند پیش ببریم. تمامی این بازیگران با وجود سن کم هم ساز می‌زنند و هم بازی می‌کنند.

در ادامه این نشست ماندا کریمی (کارگردان نمایش اپرت پرپری) با ابراز خوشحالی از اینکه برای ششمین سال پیاپی با این گروه روی صحنه می‌روم، گفت:‌ امسال کار گسترده‌تر شده و متن داستان از قصه‌های اروپای شرقی نوشته خانم یانا سینکوا انتخاب شده و توسط محمد چرمشیر بازنویسی شده است.

او ادامه داد: موضوع داستان درباره افسانه پریان است و ما با دقت بسیار متن‌ها را انتخاب کردیم چراکه این شخصیت‌ها تاثیر بسیاری روی ذهن کودکان می‌گذارند.

کارگردان اپرت پرپری با اشاره به اینکه داستان برکه حیوانات در محوریت ایجاد تفاهم بین گروه‌های مختلف بود، گفت: محوریت اپرت امسال براساس اعتماد به نفس به کودکان است تا آنها بتوانند با ناملایمات و ناهنجاری‌ها مبارزه کنند. قهرمان داستان پری کودکی است که سعی دارد با کمک دوستان و هوش و مهربانی‌هایی که دارند با عفریته‌های جادوگر بجنگد، این کار سختی‌های خاص خود را برای این پری کودک دارد.

کریمی با بیان اینکه سعی کردیم مشکلات را همپای گروه برطرف کنیم، افزود: به صحنه آوردن داستان پریان بسیار سخت است. از طرف دیگر تعداد بازیگران در اپرت امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و از از آنجا که تمام مراحل اپرت به صورت زنده اجرا می‌شود کار بسیار سختی در پیش داشتیم.

او با اشاره به خلاصه داستان اپرت پرپری توضیح داد: پری کوچکی در حال تمرین جادوگری است تا بتواند پدر و مادرش را که توسط عفریته‌های جادو طلسم شدند نجات دهد. در این مسیر اتفاقات زیادی می‌افتد که ما آن را در اپرت اجرا خواهیم کرد.

در ادامه لرتا آودیسیان (طراح و کارگردان حرکات) با بیان اینکه این برنامه برای روز جهانی کودک اجرا می‌شود، گفت: نسبت به سال گذشته پروژه پیشرفت کرده و تعداد کودکان بیشتر شده است. همچنین از لحاظ سوژه پیشرفت داشتیم.

او ادامه داد: کار ما در این اپرت شخصیت‌های جادوگران، ماه، باران، خورشید و کارناوال حیوانات است و بیشتر این هماهنگی‌های با نظرات خانم کریمی انجام شده است.

سیامک احصایی (طراح صحنه این اپرت) نیز درباره طراحی صحنه و نور توضیح داد: با مشورتی که با دوستان داشتیم قرار شد با آنان همکاری کنند. پیچیدگی این کار به این دلیل است که انجام بعضی امور سخت‌تر شده اما سعی می‌کنند بتوانند نقطه‌ای باشند در آنچه که روی صحنه می‌روند.

او درباره این گروه موسیقی گفت: حدود 12 سال پیش با مجموعه پارس آشنا شدم و در این مدت با توجه به اینکه فرزندم در آنجا مشغول فراگیری موسیقی است روند پیشرفت آن را شاهد بودم و خوشحالم که سال‌ها پیش چند نفر پای اتفاقات موسیقی ایستادند و تلاش کردند و امروز نتیجه آن را می‌بینیم.

رضا افشاری مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی اپرت پرپری نیز گفت: برای اجرای کنسرت سال گذشته سازه آهنی ساخته شد تا گروه کر روی آن قرار گیرند. از این سازه امسال نیز استفاده خواهیم کرد. در انتهای این برنامه 350 نفر روی صحنه حضور دارند. تمرینات ما از اواخر مردادماه شروع شده همچنین ما در این اپرت از دکور و ماسک‌های حرفه‌ای استفاده کردیم.

او ادامه داد: سامانه فروش بلیت به‌روز شده و دوستان می‌توانند از طریق وب‌سایت آموزشگاه به آدرس Www.Pars _ music.com تهیه کنند.

در ادامه ناصر نظر در پاسخ به این پرسش که ذهنیت شما برای ساخت ملودی برای کودکان چیست، گفت: ساعت‌های زیادی با بچه‌ها هستم و از آنها بسیار الهام می‌گیرم از طرفی از آنجا که خودم مشغول بازی می‌شوم باعث می‌شود ملودی که مخصوص بچه‌هاست را راحت‌تر بنویسم.

او ادامه داد: بچه‌های امروزی به داستان‌های خیالی علاقه دارند من نیز با آنها همراه می‌شوم تا بتوانم آنچه برای کودک است را پپاده کنم. البته نت‌نویسی برای کودک بسیار ساده است اما وقتی با بازی همراه می‌شود کمی پیچیده شده و باید دقت بیشتری داشته باشند.

او با ابراز امیدواری از اینکه کار به خوبی تبلیغ شود، گفت: این کار یک اجرای تیمی و گروهی است. ای کاش مسئولین به این موضوع توجه کنند و حمایت‌های بیشتری از گروه شود. درست است که ما سالی یک بار اجرا داریم اما تاریخ اجرای برنامه‌های ما به 30 سال پیش برمی‌گردد. امیدوارم گروه‌های دیگر نیز بتوانند این مسیر را شروع کنند.

او تاکید کرد: معتقدم هرکدام از ما کار خودمان را انجام می‌دهیم اما از آنجا که این یک اجرای گروهی و تیمی است ما مانند یک پازل در کنار هم قرار گرفتیم.

ماندا کریمی در ادامه صحبت‌های نظر گفت: برای من بسیار جالب بود چراکه ما هرکدام در حیطه کار خودمان نسبت به کاری که انجام می‌دهیم، ذهنیت داریم و قاعدتاً ذهنیت‌های ما با هم تفاوت‌هایی دارد اما این تفاوت‌ها افق‌های جدیدی برای ما ایجاد کرد تا با چالش جدیدی گروه را پیش ببریم.

نظر در پاسخ به این سوال که چرا از افسانه‌های ایرانی در اپرت استفاده نمی‌شود، گفت: افسانه‌های ایرانی باید مناسب بچه‌ها باشد که اینگونه نیست و باید بازنویسی روی آنها انجام شود. همچنین ما سعی داریم در این کار کودکان را با موسیقی آشنا کنیم به همین دلیل فروش بلیت و بازگشت هزینه برای ما اهمیتی ندارد.

محمد عبدالوهاب (مدیرروابط عمومی و هماهنگی اپرت پرپری) با بیان اینکه در زمان مدیریت آقای مرادخانی در دفتر موسیقی پیشنهاد دادیم تا جشنواره موسیقی مخصوص کودک داشته باشیم، گفت: ما تقاضا داشتیم تا در کنار جشنواره موسیقی فجر چند روزی جشنواره موسیقی کودک نیز ایجاد شود چراکه باید فعالیت‌های جداگانه‌ای برای کودکان برگزار شود تا با کارهای بزرگسال محدود نشده و ما موسیقی کودک به عنوان یک ژانر جدا داشته باشیم.

ناصر نظر در پاسخ به این سوال که آیا از آموزش و پرورش خواسته شده تا برای اجراهای این کنسرت اطلاع‌رسانی به مدارس داشته باشند، گفت: خیر، فکر نمی‌کنم آموزش و پرورش در این زمینه اقدامی انجام داده است همچنین با توجه به محدود بودن اجراها فکر نمی‌کنم بتوانیم پذیرای تمامی کودکان از تمامی مدارس باشیم اما امیدوارم بتوانیم در جشنواره فجر با توجه به امکاناتی که داریم اجراهایی را داشته باشیم.

ماندانا کریمی نیز در پایان در ادامه صحبت‌های نظر گفت:‌ من هم امیدوارم در طول سال اجراهای عمومی داشته باشیم. البته نه به‌صورت زنده اما بتوانیم چند اجرای پلی‌بک در طول سال داشته باشیم.

گروه موسیقی پارس به مناسبت به روز جهانی کودک اپرت پرپری را با رهبری و آهنگساز ناصر نظر، کارگردانی ماندان کریمی، با همکاری لیلی رشیدی، نویسندگی یانا سینکوا و بازنویسی محمد چرمشیر هفتم مهرماه ساعت 18 همچنین هشتم و نهم مهرماه ساعت 15 و 18 در تالار وحدت اجرا می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 24شهریور1395، کدخبر: 410712: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین