پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۹۱۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از ابلاغ سند مقابله با انحصار سکو‌های فضای مجازی خبر داد.
شعار سال: دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور از ابلاغ سند مقابله با انحصار سکو‌های فضای مجازی خبر داد.

دستاورد‌های مثبت توسعه اقتصاد سکویی
سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به دستاورد‌ها و نکات مثبت توسعه اقتصاد سکویی در دنیا و به تبع آن در کشور، اظهار کرد:
به واسطه ویژگی‌های منحصر به فردی، چون بهره‌گیری از صرفه اقتصادی ناشی از توسعه مقیاس و توسعه قلمرو، کنترل قابل توجه بر کلان داده‌ها و بهره‌گیری از اثرات قدرتمند شبکه‌ای، نگرانی‌های جدی در خصوص شکل‌گیری و تقویت انحصار‌ها و کاهش رقابت‌پذیری و افزایش موانع ورود به بازار برای کسب‌و‌کار‌های نوپا در این زمینه وجود دارد.

قانون‌گذاری و تنظیم‌گری در حوزه تقویت رقابت و مقابله با انحصار، تقریباً در اکثر کشور‌های دنیا از دو سال پیش با جدیت آغاز شده است.

اتحادیه اروپا فعالیت قابل توجهی را در این حوزه آغاز کرده است، در داخل کشور نیز با روند رو به افزایش چالش‌ها، پرونده‌ها و منازعات مرتبط با شکل‌گیری انحصار یا بروز و ظهور رفتار‌های ضد رقابتی در بازار کسب‌وکار‌های فضای مجازی کشور رو به رو هستیم.

این روند‌ها نشان می‌دهد که موضوع ایجاد انحصار در فضای کسب‌وکار سکو‌های فضای مجازی و نحوه مواجهه با آن به یک دغدغه تبدیل شده است.

تدوین نسخه اولیه سند مقابله با انحصار
وی با اشاره به کسب و کار‌های اینترتی، افزود:
مرکز ملی فضای مجازی با اهداف استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و مقابله با آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از تحولات پرشتاب عرصه فضای مجازی، انتظام بخشی و مدیریت ابعاد و مسائل نوپدید این فضا، تضمین حفاظت حداکثری از حقوق کسب و‌کار‌ها و برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای بهبود شرایط کسب‌وکار مرتبط با فناوری‌های مجازی در صدد تدوین سازوکاری برآمد که علاوه بر حمایت از رقابت و مقابله با شکل‌گیری انحصار در بازار سکو‌های فضای مجازی و کاهش موانع ورود کسب ‏وکار‌های نوپا به بازار سکوها، ارتقاء کیفیت و مطلوبیت خدمات ارائه شده به کاربران را نیز مدنظر قرار دهد.

بررسی دقیق چالش‌ها
فیروزآبادی با اعلام بررسی و کارشناسی‌های انجام شده، گفت:
پس از مطالعات دقیق کارشناسی، بررسی شیوه‌های مواجهه در سایر کشور‌ها و بررسی دقیق چالش‌ها و منازعات شکل گرفته در داخل کشور که عمدتاً شامل مواردی، چون محدودسازی کاربران سکو‌ها برای استفاده همزمان از خدمات سکو‌های رقیب، ایجاد وابستگی میان خدمات ارائه دهندگان، ادغام‌ها یا تملک‌های غیر رقابتی، عدم رعایت بی‌طرفی دستگاهی و بی‌طرفی سکویی، عدم شفافیت الگوریتم‌های مورد استفاده توسط سکو‌ها و سوء استفاده از قدرت مسلط در بازار جهت تحمیل بند‌های قراردادی ناعادلانه بود، سند سیاست‌ها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکو‌های فضای مجازی در نسخه اولیه تدوین شد.

پس از آن با مشورت و رایزنی تنظیم‌گران مرتبط از جمله نمایندگان معاونت علمی و فناوری رییس‏ جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و به طور خاص با مشارکت فعال مرکز ملی رقابت که در قالب کارگروهی تخصصی گرد هم آمدند، اصلاح و نهایی شد.

مفاد سند، مصادیق اقدامات ضد رقابتی در بازار کسب‌وکار‌های فضای مجازی را روشن ساخته، از طریق ایجاد و ارتقاء شفافیت، ارائه دهندگان خدمات سکو را از تبعیض قائل شدن میان کسب‌وکار‌های بهره‌بردار منع کرده، با سوء استفاده از قدرت و موقعیت بازار برای محدودسازی رقبا مقابله کرده و ادغام‌ها و تملک‌هایی که انحصار را تقویت می‌کنند، محدود خواهد ساخت.

وظایف مرکز ملی رقابت
دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان در خصوص وظایف مرکز ملی رقابت در این سند، بیان کرد:

این مرکز مکلف شده تا تعاریف و معیار‌های تصمیم‌گیری خود را با درنظر گرفتن ویژگی‌های کسب‌وکار‌های فضای مجازی به روز کرده و با توجه به این که ماهیت ایجاد انحصار در این فضا بیشتر نیازمند تنظیم‌گری پیشینی است، رویه‌های تحقیق و تفحص خود را با هدف شناسایی زود هنگام نشانه‌های بروز انحصار، فعال کند.

در این مسیر کارگروه تشکیل شده به عنوان بازوی مشورتی شورای رقابت، یاری‌گر خواهد بود و امید است این سند که با دستور ریاست محترم جمهور ابلاغ شده، راه‌گشا و راهنمای شورای رقابت به عنوان متولی و تنظیم‌گر رقابت کشور، در مواجهه با پرونده‌ها و چالش‌های نوظهور و رو به افزایش مرتبط با ایجاد انحصار یا ارتکاب رویه‌های ضدرقابتی در میان کسب‌وکار‌های فضای مجازی باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1399، کد خبر: 195425،  www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین