پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۹۲۰۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هرچند آموزش الکترونیک جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد؛ اما معلمان باید تلاش کنند تا در دوره کرونا دانش آموزان از آموزش عقب نمانند.
شعار سال: محمود امانی‌طهرانی در وبینار آموزشی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در پساکرونا که به طور ویژه برای مدیران و دبیران سمپاد برگزار شد، با اشاره به اینکه کرونا در عین تلخی‌ها، موجب رشد و تعالی هم شد اظهار کرد: کرونا یک شوک به همه ما وارد کرد و تعادل‌مان را به هم زد، با این وجود روز‌های اول تعطیلی مدارس، هر معلمی هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام داد و از طریق حضور در پیام‌رسان‌ها و دیگر راهکار‌ها تلاش کرد تا آموزش دانش‌آموزان با وقفه مواجه نشود.
وی افزود: جامعه فرهنگی کشور بسیار تلاش کردند و تلاش مضاعفی انجام دادند، اما این کف کار بود و از این پس فعالیت‌های حرفه‌ای‌تری نیاز است. صلاحیت حرفه‌ای به معنای آن است که یک حرفه‌ای نیازمند تبحر خاص است که البته در کشور ما فرهنگ نادرستی شکل گرفته مبنی بر آنکه برخی کار‌ها را حرفه‌ای تلقی نمی‌کنند و همه فکر می‌کنند از پس آن بر می‌آیند، به عنوان مثال یکی از آن کارها، شغل بازیگری است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه حرفه‌ای بودن به طور کلی فقط به معنای تسلط بر یک جنبه نیست گفت: ممکن است یک نفر فیزیک و ریاضی خوانده و خوب بلد باشد، اما هنگامی که می‌خواهد معلم شود باید از دانش، مهارت و نگرش لازم برخوردار شود که اسم آن را پداگوژی می‌گذارند. پداگوژی یعنی علم و هنر یاددهی و یادگیری و آنچه که برای یک طراحی آموزشی لازم است یک معلم بداند. معلم کسی است که طراحی آموزشی بلد است که قبلا از واژه طرح درس برای آن استفاده می‌شد. این جنبه پداگوژی در شرایط خاص مانند دوران کرونا باید به سراغ بالی به نام تکنولوژی برود و از آن بهره‌مند شود. در یادگیری الکترونیک به واسطه تکنولوژی معلم از تکنیک‌هایی بهره می‌گیرد. جای خانه و مدرسه عوض می‌شود و فضای یادگیری جدید، فضای پساکرونایی خواهد بود.
وی با بیان اینکه در فضای یادگیری پساکرونایی، یادگیری‌های موثر با بهره‌وری بالاتری خواهیم داشت گفت: پداگوژی و تکنولوژی دست به دست هم می‌دهند و فضای یادگیری موثر، جذاب، کاربردی و با بهره‌وری بالا را برای بچه‌ها فراهم می‌کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه به الگوی سه ضلعی ارتقای یادگیری اشاره کرد و گفت: ضلع اول طراحی آموزشی، ضلع دوم استفاده از رسانه‌های پرشمار در فرایند یادگیری و ضلع سوم تاکید بر اهمیت ارائه آموخته‌ها به عنوان برونداد یادگیری توسط دانش‌آموزان است. طراحی الگوی آموزشی ۱۴ مشخصه دارد که همان استاندارد‌های معلم‌های حرفه‌ای برای طراحی آموزشی است و معلم هرچقدر به این مولفه‌ها نزدیک شود طراحی آموزشی اش بهتر خواهد شد. توجه به تفاوت‌های فردی در یادگیری، ایجاد فراشناخت، انتخاب الگوی تدریس، توجه به پیش دانسته‌ها، انتخاب یک شروع خوب، تعیین هدف از جنس شایستگی، توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی و توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری، اهمیت کاربست آموخته‌ها در موقعیت جدید، استفاده از رویکرد تلفیقی، گذراندن جلوه ارائه و ارزشیابی، طراحی فعالیت‌های خارج از کلاس، کلاس معکوس، توجه به یادگیری فعال، تولید مفهوم توسط یادگیرنده از جمله این مشخصه‌ها هستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه در دوران کرونا و پسا کرونا، معلم مسئول یادگیری دانش‌آموز است و نباید یادگیری ترک شود گفت: باید در این مسیر از همه امکانات استفاده کرد. شرایط ما تعیین‌کننده نوع امکانات ماست. البته متخصصان تاکید می‌کنند که آموزش الکترونیک هیچ‌گاه جای آموزش حضوری را نمی‫گیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شبکه شاد نیز توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: شبکه شاد فضایی است که اکنون ایجاد شده و روز به روز دارد تقویت می‌شود و از دید بنده یک مخزن کامل محتواست که می‌توان در طراحی‌های آموزشی از آن استفاده کرد. شبکه شاد محلی برای دریافت تولیدات دیگران، محلی برای به اشتراک گذاشتن تولیدات و سوم محلی برای تشکیل یک کلاس جمع و جور مجازی در یک شبکه اجتماعی است. معلم می‌تواند یک کلاس تعریف و با دانش آموزانش ارتباط برقرار کند. از این رو شبکه شاد یک فضای چندوجهی است و معتقدم فضای LMS یا سیستم مدیریت یادگیری را هم پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه شرایطی به وجود آمده که باید جاده‌ای را بسازیم و جلو برویم گفت: این شرایط برای همه کشور‌ها وجود دارد. تجربه ۱۲ کشور جهان را مرور کردیم که شرایط‫شان شبیه کشور‌های دیگر است و همه به دنبال این هستند که رشد بچه‌ها مختل نشود. هدف نهایی این است که به رشد و پرورش و اهداف آموزشی دانش‌آموزان خللی وارد نشود. در این مسیر در برخی موارد کامیابی ما بیشتر بوده و مواردی بوده که طراحی‌ها بر پایه آموزش‌های جدید شکل گرفته است. می‌توان در این نوع آموزش تجارب خوبی کسب کرد. در داخل کشور ما روی این موضوع کار شده و تجربه‌های قابل انتقالی در باب پرداختن به آموزش به وجود آمده است.
امانی‌طهرانی با بیان اینکه البته در این مسیر یک دنیا کارنکرده و عرصه ناگشوده وجود دارد که باید به آن بپردازیم گفت: یکی از آن‌ها نحوه ارزشیابی از طریق فضای مجازی است که نیازمند به اشتراک گذاشتن اندیشه‌ها و ایده‌هاست. در باب اینکه چگونه ارزشیابی انجام دهیم این عرصه گشوده است و باید ایده‌ها را به اشتراک گذاشت.
وی ادامه داد: همچنین حفاظت‌های خاص این دوره مانند تاب آوری و به هم نریختن برنامه زندگی و کار‌هایی از این جنس لازم و ضروری است که خانواده باید آموزش‌هایی در این زمینه ببیند. باید فراوان روی این جنبه‌ها کار شود. یقین دارم چندماه دیگر پیشرفت بیشتری کرده‌ایم. اکنون تازه کار آغاز شده است و در ابتدای راه کسانی که کف مدرسه کار می‌کنند باید پیشروی آگاه شدن و کسب توانایی‌ها، بروز خلاقیت‌ها و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های خویش باشند.

نظام آموزشی استعداد درخشان نیاز به گفت‌وگوی بیشتری بین ستاد‌های استانی دارد
فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان نیز با بیان اینکه توجه به نظام آموزشی استعداد درخشان نیاز به گفت‌وگوی بیشتری بین ستاد‌های استانی دارد، گفت: حدود ۲ درصد جامعه دانش‌آموزی در سمپاد هستند و حدود ۱۱۴ هزار دانش‌آموز در سال ۹۸ـ۹۹ داشتیم. این افراد، افرادی هستند که اگر برای آنان کار آموزش به درستی صورت گیرد می‌توانند برای ۱۰۰ درصد جامعه منشاء اثر باشند. در این میان صلاحیت حرفه‌ای معلمان در این مدارس یکی از ارکان اساسی در موفقیت محسوب می‌شود. کار با دانش‌آموزان تیزهوش سختی خود را دارد. ما در راستای توانمندسازی افراد در حوزه مهارت‌ها گام برمی‌داریم، اما باز هم باید در این راستا تلاش کرد. باید خانواده و فرزندان آموزش تفکر خلاق، نقاد، مهارت نه گفتن، اعتماد به نفس واقعی و پذیرش شکست را یاد بگیرند و معلمان نیز کار ویژه انجام دهند. ما به دو دسته صلاحیت مهارت‌های نرم و سخت یعنی مهارت دانشی برای معلمان نیاز داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۰۴۹۴، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
معلمها حرفه ای نمیشن تا نظام آموزشی کشور حرفه ای و سطح بالا نباشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین