پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
واحد‌های تولیدی لوازم خانگی در حالی ماه هاست از عدم تخصیص ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خود گلایه مندند که به گفته دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، اگر به زودی این ارز به تولیدکنندگان اختصاص نیابد در دو ماه آینده شاهد تعطیلی بسیاری از واحد‌ها و کمبود کالا در بازار خواهیم بود.
شعار سال: منصور عالی پور، نایب رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اشاره به دلیل کمبود لوازم خانگی گفت: «واردات لوازم خانگی به صفر رسیده و تولیدکنندگان ایرانی تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار می‌کنند، اما فعلا نیاز بازار داخل بیشتر از تولیدات است.»
او افزود: «تن‌ها کمبودی که گاهی اوقات برخی شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای با آن مواجه می‌شوند در امر لوازم خانگی و الکترونیکی است در غیر این صورت فروشگاه‌ها در تامین کالا با مشکل مواجه نیستند.»

افزایش دوباره قیمت لوازم خانگی در بازار
در کنار کمبود برخی از لوازم خانگی، شاهد افزایش قیمت نیز هستیم. در همین رابطه سخنگوی انجمن لوازم خانگی ایران می‌گوید: «به دلیل تقاضای بالا، قیمت برخی کالا‌ها در بازار افزایش یافته و با نرخ کارخانه تفاوت چشمگیری دارد.» به نظر می‌رسد آنچه بیش از همه به مشکلات این بازار می‌افزاید، عدم نظارت در سطح بازار و حمایت ناکافی از تولید داخل است که شایسته است سرپرست وزارتخانه صمت در این رابطه ورود کند.

تردید در صحت آمار اعلامی «بهین یاب» در مورد افزایش تولید
این در حالی است که طبق آمار وزارت صمت، تولید لوازم خانگی با سیر صعودی روبه رو بوده است. بد نیست بدانیم آمار وزارت صمت از سامانه بهین یابی استخراج می‌شود که تولیدکنندگان خود تولیدات خود را در آن اظهار می‌کنند و در صحت این آمار شک و شبهه است، زیرا نظارتی بر آن نیست.
«کسب و کار» در گفتگو با دو کارشناس، وضعیت تولید لوازم خانگی را بررسی می‌کند.

تخصیص قطره چکانی ارز به تولیدکنندگان لوازم خانگی
علیرضا دانیالی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
احتمال کاهش تولید لوازم خانگی در یکی، دو ماه آینده بسیار جدی است و دلیل آن عدم اختصاص ارز به تولیدکنندگان است. در حالی که ستاد تنظیم بازار ۱٫۵ میلیارد دلار برای صنعت لوازم خانگی تصویب کرده؛ ولی بانک مرکزی تاکنون ارز بسیار اندکی تزریق کرده و حتی به سختی و با شرایطی به واحد‌های تولیدی اجازه می‌دهد از ارز صادراتی و ارز متقاضی استفاده کنند. به هر حال تولیدکنندگان لوازم خانگی دچار چالش تامین مواد اولیه از خارج خواهند بود. لوازمی که در حال حاضر تولید می‌شود با استفاده از مواد اولیه‌ای است که از سال گذشته وارد شده و به دلیل تنگنای ارزی واحد‌های تولیدی در ۳ ماه آینده با بحران بزرگی روبه روییم. رشد تولید در حال حاضر ناشی از واردات سال گذشته است و ممکن است در ۴ ماهه ابتدای امسال در برخی از اقلام لوازم خانگی رشد داشته باشیم، چون این اقلام ظاهرا گزینشی انتخاب می‌شوند برای آمار دادن، ولی موضع رسمی انجمن این است که متاسفانه ممکن است در فصل پاییز دچار بحران شویم. تا ۲۵ تیرماه تقریبا هیچ ارزی به واحد‌های تولیدی داده نشده است. بانک مرکزی از ۲۵ تیرماه به صورت محدود تخصیص ارز می‌دهد. در حال حاضر ارز به صورت قطره چکانی تزریق می‌شود. پیش بینی ما این است که اگر مشکل تامین ارز را حل نکنند در فصل پاییز مشکلات بیشتری خواهیم داشت. این در حالی است که تولید در اکثر اقلام تاکنون جوابگوی بازار داخل بوده است و کمبودی نیست. ولی در آینده نزدیک در صورت عدم اختصاص ارز دچار بحران خواهیم شد. مجاز گذاشتن ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه واحد‌ها و ارز متقاضی برای واحد‌های تولید لوازم خانگی درخواست ما از وزارت صمت و بانک مرکزی است.

ادامه فعالیت تولیدکنندگان لوازم خانگی در هاله‌ای از ابهام
عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران
بانک مرکزی از اواخر بهمن سال گذشته تا ۲۵ تیرماه، ارز نیمایی برای واحد‌های تولیدی لوازم خانگی تخصیص نداده و یا در حد ۱۵-۱۰ درصد نیاز ارزی واحد‌های تولیدی لوازم خانگی اختصاص داده است؛ بنابراین در اینکه تامین ارز مواد اولیه یا قطعات وارداتی به حد کافی نبوده، شکی نیست. قطع به یقین با کاهش تخصیص ارز کاهش تولید را شاهد خواهیم بود؛ اما در اینکه آمار ۴ ماهه اول وزارت صنعت افزایش تولید لوازم خانگی را نشان می‌دهد باید به دو مطلب توجه داشته باشیم. اول اینکه سامانه «بهین یاب» که آمار تولیدات واحد‌ها را ارائه می‌کند، به صورت خوداظهاری است و واحد‌های تولیدی خود آمار تولید را وارد می‌کنند و هیچ کنترلی روی این آمار‌ها نیست. دوم اینکه به فرض هم این افزایش تولید در سه، چهار ماهه اتفاق افتاده باشد تخصیص ارز، سفارش گذاری، تولید و حمل مواد اولیه و خدمات حداقل در هر پروسه ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. یعنی برمی گردد به تخصیص ارزی که در دی و بهمن اتفاق افتاده و دست تولیدکننده رسیده است. اگر هم تولیداتی در سه ماهه ابتدای امسال داشتیم مربوط به تخصیص ارز آن زمان است. اما با توجه به اینکه تخصیص ارز از اواخر بهمن ماه به آن شکل برای واحد‌های تولیدی لوازم خانگی انجام نشده، کاهش تولید را با این روند در یکی دو ماه آینده خواهیم داشت و کاهش تولید حتما اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین ظرفیت‌های کشور در صنعت لوازم خانگی در اکثر کالا‌ها کفاف و تکافوی نیاز داخل را می‌کند الا چند کالا مثل اتو و.. که به ۵ قلم محدود می‌شود که گفتنی است واردات آن‌ها ممنوع نشده است؛ بنابراین کالا‌هایی که ممنوع شده عموما کالا‌هایی اند که ظرفیت‌های کشور تکافوی نیاز داخل را می‌کند، اما چرا در فروشگاه‌ها کمبود داریم؟ برای تولید ما حدود ۳۵ درصد ارزش کالای نهایی، بخش واردات آن است و ۶۵ درصد آن را داخلی سازی کردیم. تامین مواد اولیه داخلی با مشکل مواجه است. از آن طرف برای ارزش وارداتی مواد اولیه و اقلام مورد نیاز صنعت لوازم خانگی ۴ ماه است که تخصیص ارزی صورت نگرفته است. از این طرف بخشی از آن را از محل ارز حاصل از صادرات غیر و خود بدون انتقال ارز می‌آوردند که آن هم بانک مرکزی با بخشنامه‌های اخیر خود و سیاست‌هایی که برای کنترل نرخ ارز دارد محدود کرده و تخصیص ارز نیمایی هم که شدیدا محدود شده است. پیش بینی من این است این روند می‌تواند برای صنعت لوازم خانگی خطرناک باشد و کاهش تولید را در دو ماه آینده شاهد خواهیم بود اگر این روند ادامه پیدا کند. تا زمانی که تمام مواد اولیه مورد نیاز تولید تامین نشود تولید چطور اتفاق بیفتد؟ آن آمار افزایش تولیدی که وزارت صنایع داده بخشی مربوط به تامین ارز ماه‌های قبل است (۶ ماه قبل)، ولی این روند نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کار نیوز، تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: _، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین