پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۴۴۲۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
خارجی‌ها برگردند یا برنگردند؟ اخبار درباره بازگشت ۲ شرکت لوازم خانگی خارجی مانند «ال جی» و «سامسونگ» به بازار لوازم خانگی ایران یا شرکت‌هایی که تولید داخلی مشابه دارند همچنان محل ابهام است. از یک سو دولت می‌گوید برنامه‌ای برای بازگشت وجود ندارد و به طور مشخص از این بابت تحت فشار تولیدکنندگان داخلی و حتی قوه قضائیه است، اما از سوی دیگر قیمت لوازم خانگی ایرانی مدام در حال افزایش است تا جایی که خریدار ترجیح می‌دهد دنبال کالای خارجی برود. اما کدام خارجی؟
شعار سال: این روز‌ها فروشندگان لوازم خانگی خارجی کبک‌شان خروس می‌خواند. چرا؟ در غیاب رسمی برند‌های معروف، بازار سوداگری برای فروش جنس قاچاق و تقلبی رونق پیدا کرده است. گفته می‌شود که لوازم‌خانگی قاچاق شرکت‌های کره‌ای (ساخت کشور مصر) در بازار‌های پایتخت جولان می‌دهند آن هم در چه شرایطی؟ در شرایطی که یک محصول قاچاق برند سامسونگ یا ال جی از مشابه داخلی‌اش ارزان‌تر تمام می‌شود. مغازه‌هایی که این محصولات را می‌فروشند، مشتریان را جذب می‌کنند، زیرا محصولات قاچاق قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتری دارند.
 
از طرفی مشتری ترجیح می‌دهد سامسونگ قاچاق را بخرد تا کالای ایرانی. از سوی دیگر جنس قاچاق تابع قیمت دلار است. یک فروشنده می‌گوید دلار که کاهش پیدا می‌کند، قیمت کالای قاچاق خارجی هم به تبع آن کم می‌شود، اما کاهش دلار گویا هیچ تاثیری روی کالای داخلی ندارد! مثلا لباسشویی «ال جی» با دلار ۲۳ هزار تومانی، ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و وقتی دلار ۲۱ هزار تومان شد، این محصول ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد و یک میلیون تومان کاهش قیمت داشت. ماشین لباسشویی ۷ کیلویی تی سی ال شرکت «مادیران» ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قمیت دارد، ولی ۷ کیلویی «ال جی» ۸ میلیون تومان قیمت خورده است. فارغ از ۹۰۰ هزارتومان ارزانتر بودن، معلوم است که مشتری به «ال جی» کره‌ای راغب‌تر است تا مادیران! همین نگاه باعث می‌شود که سواستفاده هم زیاد شود. یک خریدار تعریف می‌کرد که بعد از خرید یک یخجال سامسونگ متوجه شده که یخچالش یک برند معروف داخلی است، اما با برچسب سامسونگ به او قالب کرده اند!
 
علت افزایش قیمت لوازم خانگی

رییس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران علت افزایش قیمت لوازم خانگی را افزایش هزینه‌ها از جمله قیمت محصولات پتروشیمی، فولاد، مس، همچنین حقوق و دستمزد از ابتدای سال دانسته که منجر به افزایش تقاضای ۱۰ درصدی قیمت شده است. موسوی مجد، مدیرعامل شرکت سام الکترونیک می‌گوید که تولیدکنندگان داخلی مجبورند با اجناس قاچاق موجود در بازار که به دلیل نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی و … به مراتب ارزان‌تر از تولیدات داخلی است، رقابت کنند. اما نتیجه چیست؟

هرگونه افزایش قیمت مردم را به سمت تولیدات قاچاق ال. جی، سامسونگ و دیگر برند‌های خارجی سوق می‌دهد. مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی‌اند که، چون شرکت‌های داخلی پس از تحریم‌ها خود را بازیافته‌اند و با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود، در حال تامین عمده نیاز‌ها‌ی داخلی‌اند پس بازگشت برند‌های خارجی حوزه لوازم‌خانگی به کشور در دستور کار نیست. اما چیزی که مسوولان نمی‌دانند این است که در واقع اگرچه ظاهرا ۲ برند اصلی کره‌ای در ایران حضور ندارند، اما بدون همکاری رسمی، محصولات‌شان با صرف هزینه‌های کمتر به صورت قاچاق در حال فروش گسترده است. با توجه به تفاوت قیمت برند قاچاق خارجی و کالای داخلی و فرهنگ مردم که همچنان خرید جنس خارجی قاچاق ولو تقلبی و بدون گارانتی را به کالای داخلی ترجیح می‌دهند به نظر می‌رسد که مسوولان وزارت صمت باید در ادعا‌های خود تجدید نظر کنند.

فعالان صنعت لوازم خانگی هم می‌خواهند ممنوعیت ورود لوازم خانگی با تنظیم یک لایحه و ارائه به مجلس استمرار داشته باشد و به مدت پنج سال امکان واردات کالای ساخته شده لوازم خانگی که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود، وجود نداشته باشد. معتقدد که در صنعت لوازم خانگی رقابت داخلی شکل گرفته و امسال جزو سال‌های پربازده در این صنعت بود و بیشتر تولیدکنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد افزایش تولید در ۷/۸ قلم کالای لوازم خانگی داشته‌اند و از نظر کیفیت، هم به وضعیت قابل قبولی رسیده‌اند. تولیدکنندگان لوازم خانگی به این سوال پاسخ نمی‌دهند که در شرایطی که این ممنوعیت هم اکنون هم وجود دارد پس چرا این صنعت به بحران رکود دچار شده است؟ آیا علت اصلی آن، سوء استفاده تولید‌کننده از شرایط انحصاری بازار نیست؟ در حالی که تولیدکنندگان همچنان خواستار افزایش قیمت هستند، اما فروشندگان لوازم خانگی داخلی معتقدند فروش به کف رسیده و بازار ظرفیت افزایش بیشتر را ندارد. آن‌ها می‌گویند اگر تولید‌کنندگان همچنان اصرار بر افزایش قیمت داشته باشند فروش به صفر می‌رسد. می‌گویند فروش لوازم خانگی داخلی به یک سوم سال گذشته رسیده است. یکی از فروشندگان می‌گوید که الان به گونه‌ای شده که شرکت‌ها زنگ می‌زنند و التماس می‌کنند که لوازم خانگی بخریم در حالی که برخی فروشندگان مجبور شده اند برای پاس کردن چک‌هایشان زیر قیمت فروش داشته باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰، faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
تولید بی کفیت نتیجه اش همین است البته اگر تولیدی باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین