پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۳۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی گفت: به دلیل سیاست بانک مرکزی برای بازگشت ارز به کشور، صادرکنندگان باید ۸۰ درصد ارز صادراتی خود را به نیما بیاورند. این شد که بسیاری از واحد‌های تولید سیگار نتوانستند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.
شعار سال: محمدرضا تاجدار اظهار کرد: از ۲۸ تیر ماه بانک مرکزی تقریباً گواهی آماری همه صنایع را تایید کرد و اعلام کرد که تا هفتم مرداد ماه فرصت دارند ارز صادراتی پیدا کنند. در فاصله این یازده روز به دلیل هجوم واحد‌ها برای خرید ارز صادرکنندگان، هم قیمت بالا رفته و هم با کند شدن سامانه‌ها بانک‌های عامل نتوانستند پرونده‌ها را ببندند و خیلی از واحد‌ها نتوانستند از این فرصت استفاده کنند و هفت مرداد ماه هم گواهی این افراد باطل شد.
وی با بیان اینکه افرادی که نتوانستند از این فرصت ۱۱ روزه استفاده کنند، باید منتظر بسته جدید بانک مرکزی باشند، تصریح کرد: اوایل سال جاری بانک مرکزی اعلام کرده بود که تهاتر ارز صادراتی دیگر امکان پذیر نیست و صادرکننده باید ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما و ۲۰ درصد را به صورت نقدی در بازار عرضه کند؛ بنابراین دیگر ارز حاصل از صادرات برای واردکننده وجود نداشت که بتواند با صادر کننده توافق کند، از او بخرد و رفع تعهد کند. اما از ۲۸ تیرماه یک فرصت ۱۱ روزه برای کسانی که قبلاً برای ارز اشخاص ثبت سفارش کرده بودند در نظر گرفته شد، چراکه مقداری از ارز حاصل از صادرات هم در دست صادرکنندگان باقی مانده بود، اما بعد ازین دیگر صادرکننده و واردکننده نمی‌توانند مستقیم معامله کننده و باید منتظر بخشنامه جدید بانک مرکزی باشیم؛ بنابراین به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با توجه به شرایط موجود همچنان ۷ یا ۸ واحد تعطیل هستند و برخی واحد‌ها با ظرفیت پایین فعالیت می‌کند.
جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تولید سیگار در سه ماهه اول امسال ۲۱.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و در پی آن برآورد قاچاق سیگار تقریبا ۷۸.۳ درصد افزایش داشته است. در میانه تیر ماه رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این صنعت طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت که این مسئله باعث شده تولید هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی متوقف شود. او همچنین هشدار داده بود که ادامه این وضعیت و عدم تخصیص ارز به مواد اولیه این صنعت تا یک ماه بعد می‌تواند همه واحد‌های تولیدی را به تعطیلی بکشاند.
البته حدود یک هفته پیش عطاالله معروفخانی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، گفت که بخش عمده مشکل تامین مواد اولیه واحد‌های تولید سیگار با پیگیری مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات و وزارت صنعت، معدن و تجارت حل شده و مابقی در حال حل شدن است و ابراز امیدواری کرد که به زودی تولید واحد‌هایی که تعطیل شده بود مجدد آغاز شود.
او همچنین نسبت به ضرر استفاده از محصولات دخانی برای سلامتی هشدار داد و گفت که آزمایش‌ها نشان می‌دهد در برخی از محصولات دخانی قاچاق از فضولات حیوانی استفاده شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۰۵۱۸۱۲۹۶۱، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین