پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت درباره توقیف این روزنامه گفت: دقایقی قبل طی تماس تلفنی از دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات به بنده اعلام شد در جلسه دوشنبه، ۲۰ مرداد امسال تصمیم بر توقیف روزنامه گرفته شده است.
شعار سال: وی افزود: علت توقیف، گزارش منتشر شده در تاریخ ۱۹ مرداد امسال، واقع در صفحه ۱۴ با تیتر «به آمار دولتی اعتمادی نیست» که در آن با دکتر محمدرضا محبوب‌فر جامعه‌شناس، اپیدمیولوژیست و عضو ستاد مقابله با کرونا گفتگو شده، اعلام شده است.

آقای دولت

به‌راستی معنای توقیف یک روزنامه در هزاره سوم میلادی چیست؟

در سال ۲۰۲۰ که هر شهروند، یک خبرنگار تلقی می‌شود و در کشور ۸۰ میلیون نفری ما براساس گزارش مخابرات ایران بیش از ۲۵۰ میلیون سیم‌کارت تلفن همراه فروخته شده و هر فرد به‌طور میانگین ۳ سیم‌کارت تلفن همراه دارد و در دنیای مجازی با فیلتر و بدون فیلتر هرچه دل تنگش می‌خواهد می‌نویسد، توقیف یک روزنامه مکتوب با تیراژ محدود و خوانندگانی محدودتر یعنی چه؟

حداقل در دولت تدبیر و امید باید امیدوار باشیم که افرادی اندیشمند و با تدبیر این مشکل برخورد با رسانه‌ها را یک بار برای همیشه حل کنند.

مسئول گفتگو با مسئولان دولتی و حتی خصوصی با هویت آشکار و دارای میز و مقام چه کسی است؟ روزنامه‌نگار با یک مسئول شناخته‌شده صحبت و بنا بر وظیفه ذاتی حرفه خود، همه گفتگو را منتشر می‌کند؛ بخشی از گفتگو به مذاق کسی یا کسانی خوش نمی‌آید و نخستین واکنش اعتراض یا شکایت است، دومین واکنش تعطیل کردن ظرف است، در حالی که به حیات یک رسانه و مسائل پیرامون آن کمترین توجهی نشده است. روزنامه با یک مدیرمسئول یا یک صاحب‌امتیاز منتشر نمی‌شود. در روزنامه ده‌ها نفر می‌نویسند. علاوه بر اعضای تحریریه، بخش‌های فنی، صفحه‌آرایی، عکاسی، ویراستاری، بازرگانی، مالی، اداری و خدمات و نمایندگی شهرستان‌ها وجود دارند.

تعطیلی ناگهانی یک روزنامه، حیات اقتصادی ده‌ها نفر را به خطر می‌اندازد. به‌نظر می‌رسد هیات نظارت بر مطبوعات که آگاه‌ترین افراد به این حوزه در آن حضور دارند، باید موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و به بازنگری تعطیلی روزنامه‌ها توجه جدی کرده و قانون مطبوعات را به‌گونه‌ای تنظیم کند که هیچ روزنامه‌ای به‌خاطر یک یادداشت یا گفتگو یا عللی سهوی تعطیل نشود.

یک مسئول در بالاترین مقام اجرایی عضو ستاد عالی مقابله با کرونا اظهارنظر کرده است. روزنامه چه گناهی مرتکب شده است؟ چرا ظرف را جریمه می‌کنید؟ تکلیف را با مظروف روشن کنید؛ مگر ظرف در محتوای مطالب دخل و تصرفی کرده است؟

رهبر معظم انقلاب هم در بیانات خود چند بار از ستاد عالی مقابله با کرونا نام برده و فرموده‌اند باید به تصمیم آن‌ها احترام گذاشت و آن را اجرا کرد.

حالا یکی از همان افراد ستاد مصاحبه و نظریات خود را اعلام کرده است. همه رسانه‌ها به‌دنبال گفتگو با وزیر بهداشت و اعضای این ستاد هستند. حالا جهان صنعت توانسته یک گفت‌وگوی اختصاصی داشته باشد، هر رسانه دیگری هم بود این گفتگو را چاپ می‌کرد.

من این گفتگو را نخوانده‌ام، اما می‌دانم که حتما مصاحبه‌شونده مطالبی را که فکر می‌کرد درست است و از حقیقت سرچشمه می‌گیرد، بیان کرده و بدیهی است حتی با آقای دکتر هم نباید خدای نکرده برخوردی صورت گیرد؛ موضوعی که می‌تواند با توضیح ستاد، دوباره اصلاح و منتشر شود.

توقیف کردن یک روزنامه ساده‌ترین کاری است که هر دولت و نهاد و قوه‌ای از عهده آن برمی‌آید. اعضای هیات نظارت بهتر می‌دانند که کار دشوار راه‌اندازی و انتشار یک روزنامه و انعکاس حقایق و مطالبات مردم است که به‌قول دکتر انتظامی، عضو همین هیات نظارت گاو نر و مرد کهن می‌طلبد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری، آقایان روحانی، رئیسی، قالیباف، میرسلیم، جهانگیری و هاشمی‌طبا سخنان بسیار خطاب به یکدیگر فرمودند و میلیون‌ها نفر از سیمای جمهوری اسلامی مشاهده کردند. امروز آقای روحانی رئیس‌جمهوری و رئیس قوه اجراییه و آقای رئیسی رئیس قوه قضاییه و آقای قالیباف رئیس قوه مقننه هستند، آقای جهانگیری معاون اول دولت و آقای میرسلیم نماینده مجلس هستند و آقای هاشمی هم نمی‌دانم در کجا مشغولند.

آیا اگر سخنان و اتهام‌های این مقامات به یکدیگر در سیمای جمهوری اسلامی را یک روزنامه با تعداد خوانندگان اندک چاپ کند باید مجازات شود؟

آیا باید روزنامه و مدیر مسئول پاسخ دهند که چرا فلان مقام مسئول چنین فرمایشاتی کرده است؟

آیا به‌خاطر بیانات مثلا رئیس قوه قضاییه یا رئیس مجلس یا فلان نماینده یا فلان معاون وزیر یا مدیرعامل یک سازمان بزرگ، باید یک خبرنگار بیکار شود؟

آقای دولت

فراموش نکرده‌اید که بار‌ها بر آزادی بیان و نقد دولت تاکید داشته‌اید. انتظار داریم تا پایان دولت تدبیر و امید، با تدبیر، امید را در دل منتقدین خشک نفرمایید و از هیچ رسانه‌ای براساس فرمایشات ریاست‌جمهوری شکایت نداشته و به‌منظور رفع تعطیلی روزنامه جهان‌صنعت و همکاران ما و احیانا روزنامه‌های دیگری که تعطیل شده‌اند، دستور اقدام سریع صادر فرمایید.

اطمینان دارم وزیر محترم ارشاد و معاون مطبوعاتی و اعضای هیات نظارت بر مطبوعات و نماینده مدیران مسئول در این هیات از تعطیلی هیچ نشریه‌ای شادمان نمی‌شوند و رنج روحی می‌برند و تلاش خود را برای تغییر این بند از قانون مطبوعات در مجلس جدید خواهند کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت گسترش نیوز ، تاریخ انتشار: 21 مرداد 1399 ، کدخبر: 115496 ، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین