پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
وجود مخاطرات اقلیمی، آفات و بیماری‌ها باعث شده تا تولید برنج همواره با ریسک فراوان همراه باشد، به گفته یک پژوهشگر گیلانی حوزه کشاورزی با توجه به سطح بالای زیرکشت برنج و همچنین تقاضای بیمه شالیزارها، بیمه این محصول از سال‌های دور در دستورکار قرار گرفته، اما معمولاً سالانه به‌طور متوسط بین 16 تا 20درصد اراضی شالیزاری توسط 15 تا 18درصد کشاورزان بیمه می‌شوند، لذا توسعه بیمه اراضی شالیزاری الزامی است.

شعار سال : وجود مخاطرات اقلیمی، آفات و بیماری‌ها باعث شده تا تولید برنج همواره با ریسک فراوان همراه باشد، به گفته یک پژوهشگر گیلانی حوزه کشاورزی با توجه به سطح بالای زیرکشت برنج و همچنین تقاضای بیمه شالیزارها، بیمه این محصول از سال‌های دور در دستورکار قرار گرفته، اما معمولاً سالانه به‌طور متوسط بین 16 تا 20درصد اراضی شالیزاری توسط 15 تا 18درصد کشاورزان بیمه می‌شوند، لذا توسعه بیمه اراضی شالیزاری الزامی است.

چند هفته‌ای است که فصل برداشت برنج از شالیزارهای استان گیلان آغاز شده و شالی‌کاران با وجود شیوع ویروس کرونا و هشدارها درباره احتمال انتقال این ویروس در زمان کاشت، داشت و برداشت دست از کار برنداشته و با رعایت دستورالعمل‌ها به تلاش خود برای تأمین برنج مرغوب و باکیفیت برای سفره ایرانیان ادامه دادند. اما بارش باران در این روزها و هفته‌ها سبب شده تا به بخشی از شالیزارهای استان گیلان، به‌ویژه در شهرستان‌های رودسر، املش، رضوان‌شهر و صومعه‌سرا آسیب وارد شود.

در این‌باره مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان چند روز پیش با اشاره به میزان خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی گفت: شالیزارها بیش‌ترین خسارت را در بارش‌های اخیر متحمل شده‌اند.

امیر مرادی با بیان این‌که در مجموع 50میلیارد تومان میزان خسارت بارش‌ها هفته‌های گذشته به دو بخش کشاورزی و راه روستایی در گیلان بوده است، گفت: از این میزان 40میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی و شالیزارهاست.

ضرورت وجود سیستم حمایتی برای تقویت بیمه اراضی کشاورزی

عضو هیئت علمی، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل کشاورزی در این‌باره با اشاره به این‌که برنج، چای، بادام‌زمینی، زیتون و مرکبات از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در استان گیلان بیمه می‌شوند، اظهار کرد: سرمازدگی، تگرگ، سیل، نوسانات دمایی، بارندگی بی‌موقع یا هوای ابری در زمان کوتاه باز شدن گل‌های ماده و تلقیح ازجمله مواردی است که تحت پوشش بیمه قرار دارند.

محمود هوشیارفرد با بیان این‌که برنج یکی از محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود، افزود: بدون تردید استان گیلان با تولید بیش از 40درصد برنج کشور به‌عنوان یکی از دو قطب تولید این محصول در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به این‌که وجود مخاطرات اقلیمی، آفات و بیماری‌ها باعث شده تا تولید برنج با ریسک فراوان همراه باشد، تصریح کرد: با توجه به سطح بالای زیرکشت برنج و همچنین تقاضای بیمه شالیزارها، بیمه این محصول از سال‌های دور در دستورکار قرار گرفته، اما معمولاً سالانه به‌طور متوسط بین 16 تا 20درصد اراضی شالیزاری توسط 15 تا 18درصد کشاورزان بیمه می‌شوند.

پژوهشگر گیلانی حوزه کشاورزی در ادامه با بیان این‌که بیمه محصول برنج در کشور روند قابل‌توجهی ندارد، تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، بیش‌ترین خسارت‌های وارده به شالیزارها ناشی از ورس (خوابیدگی) بوته‌ها در اثر خسارت طوفان، باران‌های مداوم و بی‌موقع تابستان و بی‌آبی (کم‌آبی) بوده که همه ساله بیش از 80درصد غرامت‌های پرداختی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی ادامه داد: با وجود این در جهت تحقق برنامه‌ها و رسیدن به پوشش بیمه‌ای 50درصدی سطوح زیرکشت و خدمات‌رسانی هرچه بیش‌تر به جامعه تولیدکنندگان برنج کشور، هنوز راه زیادی در پیش است و موانع و مشکلات متعددی در این مسیر وجود دارد.

هوشیارفرد وجود یک سیستم حمایتی اصولی به‌منظور توسعه بیمه اراضی شالیزاری را الزامی دانست و گفت: مکانیسم سیستم بیمه‌ای کشاورزی باید اطمینان‌بخش و اعتمادساز باشد و از سرعت عمل مطلوبی در رسیدگی به پرونده‌های خسارت و جبران نظام‌مند خسارت برخوردار باشد. باید شاخص‌هایی برای بررسی عملکرد شرکت‌های خدمات بیمه‌ای و کارگزاران بیمه کشاورزی تدوین و به‌طور صحیح و دقیق اجرا شود.

وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای خسارات وارده ناشی از عوامل قهری و طبیعی، در برخی سال‌ها نظام بیمه و توسعه بیمه محصولات کشاورزی با موانع و چالش‌های فراوانی روبه‌رو است برهی از این چالش‌ها عبارتند از: محدودیت منابع مالی دولت یا عدم‌ثبات منابع بودجه‌ای، وجود انواع مخاطرات طبیعی تهدیدکننده، محدودیت مشارکت و همکاری سازمان‌های ذی‌ربط و خرده‌مالکی شدید، افزایش عملیات و هزینه‌های اجرایی و برخی مشکلات فرهنگی جوامع روستایی از نظر پذیرش بیمه و توسعه سطوح بیمه‌ای.

تعیین راهکارها برای توسعه کمی و کیفی بیمه ضروری است

هوشیارفرد اضافه کرد: در همین راستا راهکارهای لازم برای مقابله با چالش‌های آینده و توسعه کمی و کیفی بیمه محصولات زراعی و باغی استان گیلان پیش‌بینی شود.

وی استراتژی‌ها و راهکارهای اجرایی ازقبیل توسعه طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌های استانداردسازی ارزیابی تولید و خسارت و روش‌های جدید بیمه و واقعی‌کردن تعرفه‌های بیمه‌ای براساس اصول و ضوابط بیمه‌ای و ضرایب خطر واقعی و تجربه‌های حاصله، تدوین و اجرای روش‌های بیمه‌ای نوین، تهیه شناسنامه مزارع و باغ‌ها و تکمیل آن در هنگام عقد قراردادهای بیمه‌ای و تداوم آموزش و اطلاع‌رسانی به‌منظور فراهم کردن بستر فرهنگی مناسب برای بهبود فرهنگ بیمه کشاورزی و روان‌سازی ارائه بیمه‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را بخشی از راهکارهایی دانست که باید در برنامه‌های کاری صندوق بیمه، سازمان جهاد کشاورزی و دیگر متولیان بخش کشاورزی قرار گیرد.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 26 مرداد 99 ، کد خبر : 87397 ، sabzineh.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین