پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
از آنجایی که تاکنون درمانی قطعی برای بیماری «کووید-19» پیدا نشده، بنابراین خودمراقبتی و توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی برای رهایی از این بیماری و قطع زنجیره انتقال این ویروس خطرناک مورد تاکید است
شعار سال: کرونا به عنوان یک بیماری کشنده در حالی سلامت کل جامعه را در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی تهدید می‌کند که پزشکان نگران شیوع همزمان آن با ویروس آنفلوآنزا در فصول پاییز و زمستان هستند.بیماری «کووید-۱۹» تا زمانی که اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در کشور رعایت نشود، همچنان برای گرفتن جان شهروندان در کمین نشسته است. حال از آنجایی که تاکنون درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده، بنابراین خودمراقبتی و توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی برای رهایی از این بیماری و قطع زنجیره انتقال این ویروس خطرناک مورد تاکید است.   از طرفی نزدیک شدن به فصل پاییز و طبیعتا شیوع دوباره آنفلوآنزای فصلی، می‌طلبد مردم بیشتر به رعایت نکات بهداشتی توجه کنند. هر چند آنفلوآنزا نیز، چون کرونا کشنده و واگیردار است و سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ نفر از هموطنان‌مان را به کام مرگ کشاند، اما واکسن دارد؛ واکسنی که تزریق آن به افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و عموم مردم برای رهایی از این بیماری توصیه می‌شود. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با «وطن امروز» درباره وضعیت تامین واکسن آنفلوآنزا در کشور گفت: در ابتدا ضروری است بیمارستان‌های کشور خود را برای خدمات‌دهی به بیماران احتمالی ناشی از شیوع ویروس آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان آماده کنند و به فکر زیرساخت‌های لازم باشند چرا که امسال علاوه بر کرونا، آنفلوآنزا نیز تهدید‌کننده سلامت مردم است.  

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه در صورت واردات گسترده واکسن آنفلوآنزا، خیلی‌ها باید این واکسن را تزریق کنند، افزود: برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، تزریق واکسن این بیماری با اولویت بیماران ضروری است.   وی افزود: با توجه به وجود ویروس کرونا و درگیری مردم و کادرپزشکی با آن، ضرورت دارد تا واردات واکسن آنفلوآنزا بیش از سال گذشته باشد، البته قیمت آن با توجه به افزایش نرخ ارز بالاست، اما سعی خواهد شد تا این واکسن‌ها به صورت رایگان در اختیار خیلی‌ها قرار گیرد و افرادی که می‌خواهند برای واکسینه کردن خودشان در مقابل این بیماری اقدام کنند، آن را از مراکز معتبر تهیه کنند.  

* واکسن آنفلوآنزا در راه است

۲ میلیون و ۱۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا بزودی وارد کشور می‌شود. مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر از اقدامات انجام شده جهت تامین ۲ میلیون و ۱۵۰هزار دوز واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری خبر داد و گفت: این واکسن‌ها از برند‌های مرغوب اروپایی تامین خواهد شد و حداکثر تا ۲۰ روز آینده در تهران خواهد بود. دکتر حسن صفاریه در گفتگو با ایسنا، درباره اقدامات جمعیت هلال‌احمر برای تامین واکسن آنفلوآنزا در سال جاری با توجه به احتمال همزمانی «کووید-۱۹» با آنفلوآنزا، گفت: مدیریت بحث واردات واکسن با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است به طوری که سازمان غذا و دارو اعلام مناقصه کرد و سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نیز در این مناقصه شرکت کرد. مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی افزود: جمعیت هلال‌احمر در این مناقصه متعهد به تامین ۲ میلیون واحد دوز واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری شده و موظف به واردات آن هستیم. وی در این باره افزود: همچنین از یک منبع دیگری هم ۱۵۰ هزار دوز وارد می‌کنیم و به این ترتیب سهم ما در واردات واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری ۲ میلیون و ۱۵۰هزار دوز خواهد بود که از واکسن‌های مرغوب برند اروپایی آن را تامین خواهیم کرد.  

* بستری ۱۲۵۵ بیمار مبتلا به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۲۴۷ مورد جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۲۴۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۲۵۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. سیما سادات‌لاری گفت: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۳۴۵ هزار و ۴۵۰ نفر رسید. وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۸۰۴ نفر رسید. به گفته وی، ۳۷۷۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.  

* مراقب دارو‌های قلابی کرونا باشید

مردم نباید به دارو‌های کرونا یا سایر دارو‌ها در بازار آزاد اعتماد کنند، چرا که این دارو‌ها بعضا قلابی است و مورد تایید وزارت بهداشت نیست. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه دارو‌های بهبوددهنده بیماران کرونایی فقط در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود، گفت: دارو‌های خارج از بیمارستان‌ها مورد تایید وزارت بهداشت نیست. فاطمه فتحی در گفتگو با فارس درباره «توزیع داروی بهبوددهنده بیماران کرونا و پوشش بیمه‌ای آن»، اظهار داشت: این دارو‌ها فقط توزیع بیمارستانی دارد و آنچه در سطح بازار دیده می‌شود، قاچاق و غیرمجاز است و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.   

کاهش شکننده آمار کرونا در تهران

فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی طی ۲ هفته اخیر کاهش محسوسی داشته است، گفت: استمرار محدودیت‌ها در پایتخت برای حفظ شرایط موجود نیاز است. علیرضا زالی در یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: میزان مراجعان سرپایی، بستری و فوتی‌ها نسبت به ۲ هفته قبل کاهش یافته است. وی افزود: همه فرود‌های آماری ناشی از بیماری کرونا در تهران بسیار شکننده است و نباید یک تغییر آماری ظرف یک هفته منجر به این شود که فکر کنیم شرایط به ثبات قطعی رسیده است، بنابراین شرایط متفاوتی را در هفته آینده خواهیم داشت. فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران افزود: استفاده منظم شهروندان از ماسک و تاکید و ترویج شیوه‌نامه‌های بهداشتی در طول هفته اخیر در تحلیل آمار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها تاثیرگذار بوده است، همچنین استفاده از ظرفیت مراکز جامع سلامت منجر به آن شده میزان مراجعه به بخش‌های بستری هم تقلیل یابد. زالی اضافه کرد: محدودیت‌های اعمال‌شده در تهران بویژه در حوزه ادارات که با یک‌سوم کارمندان کار می‌کنند، آثار چشمگیری در کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها داشته است و برای حفظ این شرایط محدودیت‌ها باید در هفته آینده ادامه یابد.
***

وزارت بهداشت پروتکل‌های لازم‌الاجرا برای برگزاری آزمون سراسری را ابلاغ کرد
 
کنکور بالاخره  برگزار  می‌شود!

با آنکه همچنان عده‌ای مخالف برگزاری کنکور در شرایط کرونایی هستند، روز گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای برگزاری کنکور سراسری را ابلاغ کرد. به گزارش «وطن امروز»، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جدیدترین دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای برگزاری کنکور سراسری را ابلاغ کرد؛ این در حالی است که همین هفته گذشته رئیس مجلس از مخالفت با برگزاری کنکور در شرایط کرونایی که سلامتی داوطلبان را به خطر می‌اندازد صحبت کرده بود. وزارت بهداشت، اما با وجود مخالفت‌های اولیه انگار قرار است کنکور را برگزار کند و حالا شیوه‌نامه سفت و سختی را برای برگزاری آن منتشر کرده است. بر اساس این شیوه نامه، موارد زیر باید در حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری رعایت شود.

* پروتکل‌های لازم‌الاجرا برای «فاصله گذاری اجتماعی»

حداقل فاصله ایمن ۸/۱ متری بین داوطلبان، کارکنان و افراد دیگر در تمام مبادی ورودی، خروجی، راهروها، محوطه، سالن‌ها و کلاس‌های حوزه‌های امتحانی رعایت شود. از تجمع داوطلبان در مقابل در ورودی و خروجی و سایر فضا‌های حوزه‌های امتحانی جلوگیری شود. همراهان داوطلبان از تجمع مقابل در ورودی و خروجی و سایر فضا‌های حوزه امتحانی اجتناب کنند. همراهان داوطلبان در صورت همراه داشتن وسیله نقلیه شخصی به منظور جلوگیری از تجمع در وسیله نقلیه خود استقرار داشته باشند. در صورت گستردگی محیط برگزاری آزمون (فاصله زیاد بین دانشکده‌ها در دانشگاه/ مؤسسه محل آزمون) و ضرورت استفاده از ماشین‌های عمومی جهت تردد از جمله اتوبوس، مینی‌بوس و ون در هر ردیف یک نفر بنشیند و به صورت ضربدری و حداکثر از یک‌سوم تا یک‌چهارم ظرفیت خودرو استفاده شود. بین کابین‌های امتحانی الکترونیک، نیمکت و صندلی‌های داوطلبان در کلاس‌های درس، راهرو‌ها و سایر محل‌هایی که برای آزمون در نظر گرفته شده، رعایت فاصله ۸/۱ متری الزامی است. مراقبین باید فاصله ۸/۱ متری با داوطلبان را رعایت کنند. متولیان بررسی کارت ورود به جلسه آزمون در بدو ورود و حین آزمون، ضمن حفظ فاصله ایمن از وسایل حفاظت فردی (ماسک و دستکش) استفاده کنند. قبل از برگزاری آزمون، تمام موارد مرتبط با فاصله‌گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع «کووید-۱۹» از طریق پیامک، سایت سازمان سنجش، شبکه‌های اجتماعی، زیرنویس شبکه‌های تلویزیون، اخبار یا سایر روش‌های الکترونیکی به داوطلبان اطلاع رسانی شود. از تجمع افراد در محوطه، لابی، آبدارخانه و سایر مکان‌های عمومی اجتناب شود. برای افرادی که در فرم خوداظهاری یا در زمان برگزاری آزمون، بیماری کرونای خود را اعلام می‌کنند، مسؤولان مربوط موظفند مناسب‌ترین شرایط ایمنی را از لحاظ فاصله‌گذاری اجتماعی، ملزومات حفاظت فردی و تهویه مناسب محل آزمون برای داوطلبان مورد نظر ایجاد کنند.   رابطان بعد از پایان آزمون، در تحویل پاسخ‌نامه‌ها و دفترچه‌های سوال به مسؤول مخزن در یک محل تجمع نکنند. تا جایی که امکان دارد آزمون‌های کشوری به صورت غیرمتمرکز (هر داوطلب در شهر محل سکونت خود آزمون دهد) برگزار شود و از برگزاری آزمون به صورت متمرکز به‌منظور کاهش تردد بین‌شهری از شهر‌های با وضعیت قرمز به شهر‌های زرد، سفید و بالعکس اجتناب شود. داوطلبانی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمی‌کنند، در صورت امکان از آژانس‌های درون‌شهری برای رسیدن به محل آزمون استفاده کنند.  

* غربالگری شاغلان

همه موظف هستند قبل از ورود به محل کار/ آزمون، فرم خوداظهاری را مبنی بر عدم وجود علائم تنفسی تکمیل کنند. بررسی روزانه علائم شاغلین انجام شود.  

* اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار

رعایت حفاظت فردی توسط داوطلبان و کارکنان از زمان خروج از منزل تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه توصیه و تأکید می‌شود. کارت ورود به جلسه آزمون به صورت الکترونیکی صادر شود. از پذیرفتن امانات و وسایل همراه داوطلبان در باجه امانات و نگهبانی خودداری شود. رعایت تمام نکات بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست ها، استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مورد تأیید وزارت بهداشت و گندزدایی سطوح مطابق با دستورالعمل‌های مربوط از سوی وزارت بهداشت توسط کارکنان و داوطلبان آزمون الزامی است. همه داوطلبان ملزم به استفاده از لوازم شخصی هستند. رد و بدل کردن اشیا و وسایل بین داوطلبان ممنوع است. توزیع سوالات امتحانی باید توسط افرادی انجام شود که صحت سلامت آن‌ها مورد تأیید ناظرین بهداشتی است. از قرار دادن سؤالات و پاسخنامه روی زمین خودداری شود.  

* توزیع بسته‌بندی‌شده میان‌وعده غذایی

میان‌وعده غذایی بین داوطلبان و کارکنان به صورت بسته‌بندی‌شده توزیع شود. رد و بدل کردن نوشیدنی و خوراکی بین داوطلبان ممنوع است. استفاده از پارچ آب و لیوان در حوزه امتحانی ممنوع بوده و به هر داوطلب یک بطری آب آشامیدنی بسته‌بندی جهت مصرف تحویل شود.  

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۹، کدخبر:۲۲۳۲۴۰، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین