پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۹۵۶۲۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی اصلی حمایت از قشر آسیب‌دیده از کرونا، نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع برای ثبت‌نام و پالایش «زنان بی‌سرپرست آسیب‌دیده از کرونا» اقدام کند.
شعار سال: یک فعال حقوق زنان کارگر می‌گوید: «دولت با طراحی یک سامانه، زنان کارگر بی‌سرپرست آسیب‌دیده از کرونا را شناسایی و با یک سازوکار مشخص، بسته حمایتی از آنان را اجرایی کند.»

«افسانه اقبال‌نیا» بابیان اینکه شیوع کرونا از پایان سال گذشته تاکنون، تأثیر کرونا بر وضعیت معیشتی خانواده‌ها به‌ویژه زنان کارگر سرپرست خانوار مضاعف شده است، افزود: «زنان سرپرست خانوار در وضعیت کرونایی، به‌تنهایی بار سنگین تأمین هزینه‌ها و مایحتاج زندگی را به دوش می‌کشند. بهتر است این‌گونه تعبیر شود: زنانی که دارای هیچ منبع درآمد مشخصی نیستند و همسران آن‌ها نیز منبع درآمدی ثابت ندارند و زیرپوشش هیچ‌یک از نهادهای حمایتی نیستند و از حداقل دستمزد، بیمه درمانی و بازنشستگی، محروم هستند، بیشتر از تمام گروه‌های جامعه از هرج‌ومرج اقتصادی کرونا، آسیب‌دیده‌اند.»

رئیس سازمان زنان حزب اسلامی کار ادامه داد: «براثر شیوع ویروس خطرناک کرونا در کشورمان، هزاران نفر از مردان متأهل به علت ابتلا به بیماری کرونا از بین رفتند و یا بستری شده‌اند که به دلیل عوارض کرونا، دچار بیمارهای قلبی و کلیوی شده‌اند که شاید نتوانند تا آخر عمر کار کنند. این اتفاق‌ ناگوار، شرایط بغرنج و دشواری را برای زنان کارگر و غیرکارگر سرپرست خانوار رقم زده است. از این رو حمایت از این قشر باوجود تنگناهای اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی الزامی است.»

اقبال‌نیا افزود: «امیدوارم که با اقدام مناسب و به‌موقع دولت، لایحه‌ای حمایتی که مورد تایید و توافق تمام دستگاه‌ها است، تهیه شود. این کار باید به شکل فوری در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه شاهد خلاء یک نظام حمایتی مستقل برای حمایت از زنان کارگر سرپرست خانوار هستیم.»

این فعال کارگری با طرح پیشنهاد پیاده‌سازی «سامانه جامع حمایتی برای شناسایی زنان بی‌سرپرست آسیب‌دیده از کرونا» گفت: «در گام نخست باید سامانه جامع برای پالایش «زنان بی‌سرپرست آسیب‌دیده از کرونا» راه‌اندازی شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان متولی اصلی حمایت از این قشر آسیب‌دیده در بستر تحت وب، نسبت به طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع برای ثبت‌نام و پالایش زنان را در دستور کار قرار دهد.»

اقبال نیا در ادامه با تشریح اینکه دولت چه حمایت‌هایی می‌تواند از این گروه به شدت مستعد آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، گفت: «حدود بیش از 30 مورد درخواست‌های این قشر، جمع‌بندی و به متولیان امر در دولت ارائه شده است. امیدوارم این خواسته با جدیت تمام پیگیری شود.»

به گفته این فعال حقوق زنان، برخی از تقاضاهای این قشر از زنان که جمع‌بندی شده به شرح زیر است:
اعمال پرداخت مستمری برای زنان آسیب‌دیده از کرونا که تحت پوشش هیچ سازمانی(کمیته امداد و بهزیستی) نیستند یا برقراری و اعمال افزایش مستمری برای آنان که تحت پوشش هستند.

اختصاص خط اعتباری ویژه برای بیمه زنان سرپرست خانوار و تسریع در ارائه خدمات مختلف بیمه‌ای و درمانی در هماهنگی با وزارتخانه‌های ذیربط.

صدور مجوزهای بی‌نام مشاغل خانگی و ابلاغ بخشنامه‌ای اختصاصی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش بروکراسی‌های اداری در صدور مجوز مشاغل خانگی، مانند سهولت در موارد تاییدیه بهداشتی و تسریع در صدور مجوزها.

ارائه تسهیلات (وام) بلاعوض یا کم‌بهره به این دسته از زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست با تسهیل شرایط.

بسته‌های حمایتی- معیشتی، غذایی و اقلام پزشکی اعم از ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی‌کننده دست و سطوح با مساعدت شستا، ستاد اجرایی فرمان امام (ع)، بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای حمایتی دیگر برای چند ماه تهیه و در اختیار زنان آسیب‌دیده از کرونا قرار گیرد یا هزینه آن بسته حمایتی به حساب افراد واریز گردد.

اقبال‌نیا در ادامه بابیان اینکه وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها باید در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی در زمینه کمک به زنان آسیب‌دیده کرونایی پیش‌قدم شوند، گفت: آن‌ها باید با تهیه بسته‌های حمایتی-معیشتی، شرایطی فراهم سازند که این قشر آسیب‌دیده از امکانات در اختیار آن سازمان استفاده کنند. همچنین استانداری‌ها و فرمانداری‌ها باید در کمیته تسهیل و رفع موانع تولید، پرونده‌های مشاغل خانگی این قشر آسیب‌دیده را در اسرع وقت پیگیری و در اعطای تسهیلات مقدمات و شرایط لازم را فراهم کند.

این فعال حقوق زنان کارگر، افزود: «اقدام دیگری که باید انجام شود این است که با تدوین دستورالعمل یا ابلاغ بخشنامه‌ای، اخذ تمامی مجوزهای برق، آب و گاز و تلفن ثابت، عوارض ساختمانی برای زنان آسیب‌دیده رایگان شود و همچنین هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن ثابت برای ایام کرونایی بخشیده شود. در همین حال، اعطای بودجه‌ای به مراکز و پایگاه‌های اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور برای کمک‌های اختصاصی به زنان آسیب‌دیده در برهه زمانی حساس شیوع ویروس کرونا الزامی است.»

اقبال‌نیا تصریح کرد: «از طرفی می‌توان در طرح‌های ساخت مسکن، که با مشارکت سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد با سایر دستگاه‌های دیگر در حال اجراست، نیز زنان آسیب‌دیده از کرونا مشمول شوند و سهمیه‌ای جهت ایجاد واحدهای مسکونی به این قشر اختصاص یافته و در اولویت قرار گیرند. همچنین مراکز کاریابی تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در زمینه پیگیری شغل زنان آسیبدیده و افراد تحت تکفل، بدون دریافت هزینه با آنان همکاری کنند.»

وی با اشاره به طرحی که می‌توان درخصوص معافیت سربازی فرزند زنان کارگر آسیب‌دیده از کرونا، تهیه کرد، گفت: «با توجه به اینکه زنان کارگر با مشکلاتی در زمینه تبعیض مزدی مواجه هستند و همسران آن‌ها هم یا برای مقطعی یا برای همیشه شغل خود را از دست دادهاند یا اینکه به هر دلیل فوت شده‌اند، ستاد کل نیروهای مسلح می‌تواند شرایط ویژه‌ای برای فرزندان این زنان، فراهم ببیند؛ به این معنی که آن‌ها را از سربازی معاف کنند تا بتوانند سریعتر راهی بازار کار شوند.»

این فعال حقوق زنان کارگر در مورد دیگر اقداماتی که می‌توان برای حمایت از زنان کارگر سرپرست خانوار انجام داد، گفت:
خط مشاوره 1480 سازمان بهزیستی کشور در ساعاتی مشخص برای پاسخ و مشاوره به زنان آسیب‌دیده از کرونا مشخص شود و به آنان خدمات اختصاصی مشاوره ارائه نماید.

هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) برای ابلاغ به صنایع و سازمان‌های وابسته در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به زنان آسیب‌دیده کرونایی. چارچوب کار باید این‌گونه باشد که اسامی هر شهرستان و استان برای اعمال حمایت از سوی وزارت کار و با خروجی از سامانه راه‌اندازی شده، در اختیار وزارت صمت قرار گیرد.

اعطای تسهیلات و حمایت‌های ویژه از زنان آسیب‌دیده از کرونا برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده یا در حال تاسیس.

معافیت‌های مالیاتی ویژه علاوه بر معافیت‌های اخیر ابلاغ شده برای زنان آسیب‌دیده از کرونا اعمال شود، یا قسط‌بندی و بخشودگی جرائم مالیاتی با حداکثر رقم پیشنهادی برای این قشر مصوب و اجرایی شود.

مراکز درمانی تأمین اجتماعی در سطح کشور به صورت ویژه در امر کمک به مباحث درمانی و تأمین اقلام دارویی با این قشر آسیب‌دیده همکاری کند و روند درمان آنان و افراد تحت تکفل را تسریع بخشد.

وزارت آموزش و پرورش در زمینه تحصیل رایگان و کمک هزینه‌های تحصیلی خانواده آسیب‌دیده (زنان آسیب‌دیده از کرونا) همکاری درخور شان داشته باشد.

درخصوص آگهی جدید استخدام‌های دولتی، سهمیه‌های اختصاصی، برای زنان کارگر آسیب‌دیده از کرونا و افراد تحت تکفل آنان تعریف، ابلاغ و اجرایی شود و همچنین در کنکورها، سهمیه‌های ویژه برای افراد تحت تکفل زنان آسیب‌دیده از کرونا اعمال گردد و مراکز آموزشی در سطح کشور نیز همکاری و مساعدت لازم با آنان داشته باشند. همچنین درصورت امکان، بخشی از بسته‌های حمایتی، شامل هزینه آموزشی درنظر گرفته شود.

هماهنگی با اتاق اصناف در سراسر کشور صورت گیرد که در تمامی مراکز استانها و شهرستانها هزینه‌های تمدید و صدور پروانه کسب برای زنان آسیب‌دیده بخشیده و معاف شوند.

پرونده‌های تشکیل شده این قشر آسیب‌دیده در بانک‌ها و موسسات اعتباری و در سامانه کارا برای کسب مجوز مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات(وام) بدون نوبت رسیدگی و در اسرع وقت پرداخت تسهیلات با بهره و سود کم به مرحله اجرای کامل درآید.

صدور بخشنامه‌ای به شهرداری‌ها درباره‌ی مساعدت‌های اجتماعی در زمینه واگذاری غرفه‌ها به زنان آسیب‌دیده و همکاری در امر فروش محصولات تولیدی.

تصویب یک بسته حمایتی اعم از کاهش برورکراسی اداری و اعطای تسهیلات به زنان آسیب‌دیده از کرونا برای را‌ اندازی کارگاه‌های کوچک مشاغل خانگی.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 31 مرداد 1399، کد خبر: 956787، www. ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین