شعار سال: بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان همواره یکی از مهمترین دغدغههای این قشر بوده و باوجود تمام تلاشهای صورت گرفته در دورههای مختلف آموزشوپرورش، سطح معیشتی معلمان همچنان ازنظر آنان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
گرانی و پایین آمدن قدرت خرید معلمان در سالهای گذشته ضرورت رسیدگی به این خواسته را دوچندان کرده است.
البته وزارت آموزشوپرورش نیز در تمام دورهها رفع مشکلات معیشتی و افزایش حقوق فرهنگیان را در نظر داشته و در تلاش بوده تا گامهای مؤثری برای این قشر بردارد.
افزایش سالانه حقوق فرهنگیان، طرح رتبهبندی معلمان و کاهش بدیهیهای سالانه این وزارت خانه ازجمله مواردی است که برای بهبود معیشت فرهنگیان مطرح شده بود اما می توان گفت این موارد، راهکارهایی هستند که از سالهای گذشته هر کدام به نوعی نافرجام مانده است.
دغدغه بهبود معیشت فرهنگیان امسال در وهله اول با افزایش ۶۵ درصدی حقوق معلمان کلید خورد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش در آخرین روزهای خرداد ماه امسال ضمن ارائه گزارشی از مسائل آموزشی و مشکلات معیشتی معلمان گفت: برای اصلاح معیشت معلمان به عنوان یک اولویت و ضرورت مهم، در فاصله بهمن ۹۸ تا خرداد ۹۹، بیش از ۶۵ درصد به حقوق آنها افزوده شده است.
وی افزود: همچنین در سال ۹۸ کمترین میزان بدهی حدود سه دهم درصد بدهی آموزشوپرورش به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش خاطر بیشتر به کار خود ادامه دهند.
صفر تا صد رتبهبندی معلمان
طرح رتبهبندی معلمان نیز از دیگر اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.
هرچند که زمزمه اجرای رتبهبندی معلمان نیز از سال ۹۷ به گوش می رسید اما وزارت آموزشوپرورش اجرای دقیق این طرح را از ابتدای مهرماه امسال برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری تصویبنامه موضوع نظام رتبهبندی معلمان را در مهرماه سال ۹۸ برای اجرا به وزارت آموزشوپرورش، سازمانهای برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد.
این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار میتواند از مزایای طرح رتبهبندی برخوردار شود.
وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده است که این طرح شامل آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، هنرآموزان، مربیان ورزش، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است یعنی حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهرهمند خواهند شد.
بر این اساس، معلمان با ۲ سال سابقه کار و بالاتر و این افراد در پنج رتبه و با سنوات ۲، ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ سال خدمت رتبهبندی خواهند شد.
بر اساس نظام رتبهبندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام میشود.
شایستگیهای عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگیهای تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روشها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگیهای حرفهای شامل اخلاق حرفهای، تواناییها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمونهای الکترونیکی میشود.
مشمولان در صورت کسب صلاحیتها و داشتن شرایط مربوط، میتوانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویبنامه برخوردار شوند. همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویبنامه کسب میکنند.
مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار میشوند.
بر اساس گفته مسوولان آموزشوپرورش، ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸-۹۹، برای طرح رتبهبندی معلمان در نظر گرفته شده بود که با اثرات و افزایش آن برای سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این میزان به رقم پنج هز ار و ۶۰۰ میلیارد تومان می رسد که مشکل اجرای این اعتبار رفع می شود.
در واقع در راستای اجرای طرح رتبهبندی معلمان مبلغ ۲۴۰ تا ۶۸۰ هزار تومان امسال به حقوق آنها اضافه می شود که این رقم نیز می تواند در شرایط نابه سامان اقتصادی تا حدی یاری رسان مشکلات معیشتی باشد.
طرح رتبهبندی معلمان برای تمام افراد مشمول اجرا شد
علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزشوپرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار داشت: در جز ۲ بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم گفته که وظیفه تنظیم یا تبیین رتبهبندی حرفه ای به عهده دولت و تصویب آن در قالب بودجه سنواتی به عهده مجلس شورای است.
وی افزود: بر اساس وضعیت مشخص در این ماده قانونی و تفسیر بسیاری از حقوقدانان دولت دو مرتبه یکی در سال ۹۴ و دیگری سال ۹۸ برای اعمال سیاست های رتبهبندی حرفه ای ورود پیدا کرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزشوپرورش ادامه داد: بر این اساس نیروها به پنج گروه طبق شغل و صلاحیت های تخصصی و حرفه ای تقسیم شدند و سوابق کاری پنج رتبه نیز تعریف شد و برای هر کدام امتیازاتی مشخص کردند.
الهیار ترکمن با بیان اینکه تاکنون طرح رتبهبندی معلمان برای تمام افراد مشمول اجرایی شده است، عنوان کرد: بطور دقیق در دو مصوبه دولت در سال ۹۴ و بازنگری آن در سال ۹۸ تمام ظرفیت ها برای این طرح اعلام و اجرایی شده است.
وی عنوان کرد: پایه طرح رتبهبندی که در مهر ۹۸ گذاشته شد، با افزایشات فصل دهم قانون خدمات کشوری در اسفند ماه و سپس با اعمال فوق العاده ویژه برای مشاغل آموزشی تکمیل شد.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک کارمند در دستگاه دیگری از دولت با کارمند آموزشوپرورش مزایای یکسانی دریافت می کنند، برای طرح رتبهبندی معلمان تمامی ظرفیت هایی که باید اختصاص پیدا می کرد، انجام و اجرایی شده است.
الهیار ترکمن ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقدند که دولت نباید طرح رتبهبندی را با مصوبات خود انجام می داد و باید در یک لایحه تبدیل به قانون و به دولت ابلاغ می شد.
وی افزود: زمانی که دولت تصویب نامه رتبهبندی را مصوب کرد، هیات تطبیق مجلس بر این موضوع ایرادی نگرفت که خود این موضوع یک صحه بر درست بودن کار دولت است.
الهیار ترکمن یادآور شد: تاکنون تمام ظرفیت ها در قالب رتبهبندی انجام شده و اگر در آینده تصمیم جدیدی از سوی دولت و مجلس گرفته شود، اطلاع رسانی می شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4 شهریور 1399، کد خبر: 83914760، www. irna.ir