پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
سخنگوی دولت گفت: مصوبات ستاد کرونا لازم الاجرا است اما قانون به معنی مصطلح آن که باید توسط مجلس تصویب شود و به تایید شورای نگهبان برسد، نیست.
شعار سال:علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه پس از بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا، با بیان اینکه رهبر انقلاب سال آخر دولت را مهم تلقی و آن را معنا بخشی کردند، اظهار کرد: دولت فرمایشات ایشان را با اهتمام ویژه پیگیری خواهد کرد. ما تعطیلی، رکود و سستی نداشته‌ایم و نخواهیم داشت، مفهوم سال آخر، برای ما به منزله پایان و سست کردن فعالیت‌ها نیست.
 
امسال، سال اصلاحات ساختاری برای دولت است
 
ربیعی افزود: ما علاوه بر مسائل جاری و روزمره کشور، در حال دنبال کردن اصلاحات ساختاری و بلندمدت بوده‌ایم و خواهیم بود. در یکسال باقی مانده، در تداوم گذشته تلاش خواهیم کرد با عبور از شرایط سخت به سمت ایجاد ثبات در تکانه‌هایی که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور وارد شد، به نحوی عمل کنیم که امکان فرازی نوین برای دولت آینده هم فراهم شود. امسال برای دولت، سال اصلاحات ساختاری و ایجاد آمادگی برای ورود به قرن جدید است.
 
سهام پالایشی «دارا دوم» چهارشنبه عرضه می‌شود
 
وی با اشاره به برخی مصوبات هیئت وزیران گفت: یک مصوبه درباره واگذاری و شیوه واگذاری سهام پالایشی «دارا دوم» بود. این واگذاری با جذابیتی که خواهد داشت منجر به تحرک و شادابی بورس خواهد شد. تمام موانع واگذاری دارا دوم بررسی شد و از چهارشنبه آماده واگذاری خواهد بود.
 
کیفیت بنزین اصلاح نمی‌شد، کلانشهرها قابل سکونت نبود
 
سخنگوی دولت با اشاره به گزارش محیط زیستی که در دولت مطرح شده است، گفت: براساس این گزارش، در سال ۱۳۹۲ به ازای هر کیلومتر حرکت خودروها در جاده های کشور، ۱.۱۸۱ گرم مواد مضر متصاعد می‌شد. با پیگیری‌های مستمر و اصلاح بنزین و گازوئیل، این مواد مضر به ۰.۵۰۱ گرم در هر کیلومتر رسیده است. اگر کیفیت سوخت اصلاح نمی‌شد، امروز کلانشهرهای کشور قابل سکونت نبود. متوسط آلایندگی مواد بنزینی و مواد نفت و گاز به استانداردهای جهانی نزدیک شده است و حتی وضعیت مناسبت تری نسبت به دیگر کشورها دارد.
 
ربیعی خاطرنشان کرد: متاسفانه گروه های دیگر صنعتی مثل خودروسازی‌ها به اندازه‌ای که وزارت نفت برای محیط زیست اهتمام داشت، آنها این اهتمام لازم را به خرج ندادند.
 
وی تاکید کرد: یک مصوبه دیگر درخصوص تامین اعتبار برای پروژه های باقی مانده و احیای دریاچه ارومیه داشتیم. ما متاسفانه نتوانستیم درباره کار مهمی که برای دریاچه ارومیه صورت گرفت، به طور مناسبی گزارش کامل بدهیم. بدون تردید اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه ارومیه از ارزش بالایی برخوردار است و تاثیرات آن در حفظ محیط زیست گیاهی و انسانی، گستره چند استان را دربرمی‌گیرد.
 
عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه امسال به پایان می‌رسد
 
سخنگوی دولت گفت: امسال کل عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید و تاثیر محیط زیستی دریاچه ارومیه قطعا برای مردم منطقه مبارک خواهد بود. از امسال تا سال ۱۴۰۶ تراز دریاچه ارومیه هرساله افزایشی خواهد بود و به تراز نهایی خود یعنی ۱۲۷۴.۱ متر از سطح دریا خواهد رسید. ۱۵ میلیارد مکعب حجم آب آن و ۴ هزار و ۳۰۰ کلیومتر مربع هم وسعت دریاچه خواهد بود.
 
ربیعی تاکید کرد: یکی از مصوبات دیگر دولت در حوزه برق بود. خدمات مرتبط با زندگی مردم از جمله برق، آب و گاز در دو دولت یازدهم و دوازدهم جزء برنامه هایی بود که سال ۹۳ طراحی و با جدیت دنبال شد. در برق شاهد مصوبه‌ای جدید بودیم که کمک کرد بتوانیم برای ۳۰ میلیون کم مصرف ایرانی که معمولا از طبقات پایین اقتصادی هستند، برق را مجانی کنیم. البته این به معنای آن نیست که گروه‌های دیگری به آنها نپیوندند، هرکسی در برق کم مصرف کند، مشمول این مصوبه خواهد شد.
 
وی با اشاره به ماه محرم و مراسمات عزاداری، گفت: ما ایرانیان ملت امام حسین(ع) هستیم. عزاداری سالار شهیدان به یک فرهنگ نهادینه شده درمیان مسلمانان با مذاهب گوناگون و ایرانیان با ادیان مختلف تبدیل شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی از عزاداران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. ما قدردانی خود را از مسئولان هیئات و عزاداران اعلام می‌کنیم و امیداوریم همگان تا به آخر به این امر مهم اهتمام بورزند و محرم امسال را به الگویی ماندگار برای عزاداران حسینی تبدیل کنیم.
 
تعداد جانباختگان کرونا روند کاهشی دارد
 
سخنگوی دولت با اشاره به بحث کرونا گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد جانباختگان روند کاهشی دارد و به عدد دورقمی نزدیک می‌شویم. همه ما می‌دانیم کاهش یک جانباخته و فوتی حاصل زحمات کادر بهداشت و درمان و رنج‌های زیادی است که در این کاهش صورت گرفته است. به رغم اینکه در کاهش مرگ و میر تلاش‌های کادر درمان اثر زیادی داشته است، ولی در ابتلاء هیچ چیزی جز رفتار ما ایرانیان اثر ندارد. من مجدد برای کاهش مبتلایان و مرگ و میرها توصیه‌های سه گانه «رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست» را تکرار می‌کنم.
 
ربیعی با اشاره به هفته دولت، گفت: تصمیم و اهتمام همه اعضای دولت و تاکید رئیس‌جمهور بر این استوار است که در یکسال باقی مانده دولت همه تلاش خودمان را برای ورود پر قدرت به قرن جدید بکار بگیریم. ما در ۷ سال گذشته در محیطی متلاظم، تمرکز بی‌سابقه دشمنی‌ها، ائتلاف بدخواهان و توطئه‌های شوم صهیونیستی-آمریکایی و همچنین تکانه‌های اقتصادی سنگین مثل کاهش قیمت نفت سال ۹۳ و تحریم‌های ۹۷ که به طور بی‌سابقه صورت گرفتند و همپوشانی آنها با آثار اقتصادی و اجتماعی کرونا مواجه شدیم.
 
دولت معطل تحولات در انتخابات آمریکا نبوده است
 
وی ادامه داد: در این سال‌ها دولت سیاست منزوی کردن آمریکا را در عرصه بین‌المللی دنبال کرده است و به همراه آن افزایش توان ملی در اقتصاد و سلامت مردم را به طور توامان به پیش برده است. استراتژی سه گانه «به عقب راندن آمریکا، افزایش توان ملی اقتصاد و حفاظت از زندگی و سلامت مردم»، استراتژی‌هایی بوده است که در سال گذشته با تمرکز بیشتری دنبال کردیم.
 
ربیعی تاکید کرد: دولت با عقلانیت و سخت کوشی به هیچ وجه نگاهی به تحولات آمریکا نخواهد داشت و با این وصف، هرکسی که به کاخ سفید راه پیدا کند، باید نگاهش متوجه ایران باشد. دولت معطل تحولات در انتخابات آمریکا نبوده است و اتکاء و افزایش قدرت داخلی باعث ناامیدی دشمنان و ایجاد فرصت‌های جدید در زمینه‌های اقتصادی خواهد شد.
 
بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان از هزینه ها را کاهش دادیم
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت در بودجه سال ٩٩ با چه موانع و مشکلاتی روبرو بود و برای جبران کسری بودجه چه اقداماتی انجام داد و این اقدامات تا چه اندازه موثر بود و همچنین رویکرد وسیاست کلی دولت نسبت به «آخرین لایحه بودجه» چیست؟، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در ارتباط با بودجه، کاهش درآمدهای نفتی ناشی از فشارهای آمریکا بود که عدم تحقق درآمدهای بودجه را متصور بودند که باعث به هم ریختن تراز بودجه و نهایتا تعادل های اقتصادی کشور خواهد شد.
 
وی افزود: ما بلافاصله برای مدیریت بودجه با اتکای کم و حتی بدون اتکا به نفت دو راهکار را در دولت پیش‌بینی و دنبال کردیم. یکی کاهش هزینه ها و دیگری ایجاد درآمدهای جدید بود.
 
ربیعی افزود: در بحث کاهش هزینه ها امکان صرفه جویی هزینه ها در هزینه های اجتناب ناپذیر وجود نداشت. ما باید هزینه های اجتناب ناپذیر مانند حقوق ها را انجام می دادیم که با توجه به سیاست افزایش خرید به سمت افزایش حقوق هم رفتیم. در همین حال حقوق کارکنان، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت بدهی های دولت به بخش های مختلف انجام شد.
 
سخنگوی دولت تاکید کرد: ما بیش از ۲۰ هزار میلیارد کاهش هزینه را دنبال کردیم. در حوزه ایجاد منابع جدید، شیوه‌های متنوعی برای تامین منابع مالی اتخاذ کردیم و اساس دولت بر عدم تکیه بر پول پرقدرت بانک مرکزی بود.
 
وی بیان کرد: یکی از افتخارات ما این بود که افزایش نقدینگی نداشتیم. اگر نمودار افزایش نقدینگی را ملاحظه کنید متوجه خواهید شد هیچ وقت اتکای ما به افزایش نقدینگی و پول پرقدرت نبوده است‌ و فروش اوراق و اخذ مالیات از گروه هایی که فرار مالیاتی داشتند بیشتر صورت گرفت. علاوه بر اینکه کسری بودجه را از این اقدامات جبران کردیم با اقداماتی که در راستای اصل ۴۴ داشتیم امکان سرمایه گذاری جدید هم فراهم شد. تصمیمی هم که برای واگذاری دارا دوم با بیست درصد تخفیف گرفته شد، تصمیمی در راستای بحث بودجه سال بود.
 
رئیس‌جمهور به زودی برنامه‌ای که برای آینده ایران طراحی شده است را اعلام می‌کند
 
ربیعی در رابطه با تصمیم بودجه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: بنای دولت علاوه بر تکانه و شوک های اقتصادی این بوده است که ایجاد زیرساخت های مناسب برای بودجه ریزی داشته باشد. طبق فرمایش اخیر مقام معظم رهبری برنامه ریزی دولت برای بدبینانه ترین شرایط هم طراحی شده است به نحوی که اقتصاد ایران از شوک های درآمدی وابسته به نفت خارج شود و بتواند متکی بر تولید داخل باشد.
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: واگذاری شرکت ها و کار مهمی دیگری هم انجام دادیم این بود که با هماهنگی وزارت صمت و وزارت خارجه الگوی هماهنگی به وجود آمد و ما در این الگوی هماهنگ، اتکای خود را به بازارهای همسایگان، کشورهای منطقه و بازارهای جهانی به سمت صادرات غیرنفتی بردیم.
 
وی اعلام کرد: رئیس‌جمهور به زودی برنامه‌ای را اعلام خواهند کرد که متعهدانه برای آینده ایران طراحی شده است‌. ما به دنبال ورود نیرومند به قرن جدید هستیم.
 
سخنگوی دولت اضافه کرد: در این دوره، بودجه ریزی کاملا در معرض شفافیت قرار گرفت و بسیاری از کارشناسان حتی متوجه نمی شدند در لابلای بودجه چه می‌گذرد که شفاف سازی شد. این اتفاق مهمی بود که در این دولت رخ داد.
 
آمریکا حق استفاده از مکانیزم ماشه را ندارد
 
سخنگوی دولت در رابطه با اینکه با توجه به تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه، در صورت موفقیت، واکنش های احتمالی ایران در این خصوص چه خواهد بود؟ گفت: هیچ‌گاه عبارت «اسنپ بک»، در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و یا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد استفاده نشده است. بلکه، آمریکا به تعمد از این کلمه برای القای سرعت و خودکار بودن استفاده کرده است. جمله بندی در قطعنامه مزبور چنین است که «احیای مفاد قطعنامه‌های لغوشده» که نیازمند فرایند زمانـبر دقیق، با هدف حفظ برجام و نه نابودی آن است.
 
ربیعی اضافه کرد: اقدام غیر قانونی آمریکا با مخالفت قاطع جامع بین المللی  مواجه شده و غیر از خود آمریکا هیچ کشوری حق و صلاحیتی برای آمریکا برای بازگرداندن اجرای مفاد قطعنامه های پیشین قائل نیست. البته مکانیسم ماشه یا اسنپ بک یک اصطلاح ژورنالیستی است که آمریکایی ها برای القای دروغ خودکار و سریع بودن بازگشت قطعنامه های پیشین ابداع کرده اند که به هیچ‌وجه اینگونه نیست و مکانیسم حل و فصل اختلاف ذیل مفاد ۳۶ و ۳۷ برجام سازوکاری را تعریف کرده است که منوط به طی مراحل با حسن نیت از سوی فرد شاکی است و همانطور که در بارها شکست مفتضحانه آمریکا در شورای امنیت به اثبات رسید قلدر مآبی آمریکا راه به جایی نخواهد برد و طبق برجام آمریکا که از آن خارج شده است هیچگونه حقی حتی برای توسل به مکانیسم حل و فصل اختلاف نیز ندارد. از این رو اساسا اقدام آمریکا باطل و فاقد هرگونه اثر حقوقی است. واکنش ما نیز قاعدتا باید متناسب با این وضعیت باشد.
 
اراده ایران، حفظ همکاری‌های گسترده با آژانس انرژی اتمی است
 
وی در رابطه با  سفر گروسی مدیر کل آژانس به ایران عنوان کرد: این اولین سفر مدیرکل جدید آژانس به تهران پس از تصدی مسئولیت اش در پاییز سال قبل است. ایران از تصمیم مدیرکل برای سفر به تهران استقبال می کند و آماده خوش‌آمد گویی به وی است. در تهران وی با رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفتگو خواهد کرد.
 
سخنگوی دولت اضافه کرد: همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان یک سازمان بین المللی بی طرف و مستقل که ماهیت کار و ماموریتش فنی و کمک به توسعه استفاده های صلح آمیز انرژی هسته ای و نظارت بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای می باشد در سیاست جمهوری اسلامی ایران جایگاه مهمی دارد. آژانس نقش مهمی در نظارت بر اجرای برجام طی سال های اخیر ایفا کرده و پایبندی ایران به تعهدات برجامی را طی گزارش های متعدد تایید کرده است و اینها نشانگر سطح گسترده همکاری های ایران و آژانس است. این همکاری ها موجب ارتقاء جایگاه آژانس و فعالیت های راستی آزمایی آژانس شده است.
 
ربیعی خطرنشان کرد: اراده ایران بر حفظ همکاری های گسترده با آژانس در چارچوب پادمان و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی قرار دارد. امیدواریم که این سفر منجر به تقویت روابط ایران و آژانس و حل و فصل مسائل فی مابین در پرتو تعامل و رایزنی و همکاری گردد.
 
در پاسخ به مهر: مصوبات ستاد ملی کرونا به معنای قانون نیست
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه «رئیس جمهور اعلام کرده است که در ستاد ملی مقابله با کرونا، برای متخلفان از پروتکل‌های بهداشتی مجازات در نظر گرفته شده است؛ نایب رئیس مجلس و  شورای نگهبان به این مساله واکنش نشان دادند که تعیین مجازات در حیطه اختیارات ستاد کرونا نیست بلکه ابتدا باید در مجلس تصویب شود و در نهایت هم در شورای نگهبان به تائید برسد.موضع دولت در این خصوص چیست؟ آیا جلسات مشترکی بین دولت و مجلس و شورای نگهبان برای حل این اختلاف تشکیل شده است؟» تاکید کرد: به طور اصولی تشکیل ستادها در شرایط بحرانی مثل شوراهای دوران جنگ و ستاد تدابیر ویژه و مواردی از این دست در همه دنیا امری متداول می باشد و خصوصیات و خصلت این ستادها موقتی بودن و تصمیم گیری در مسائل آنی و فوری برای عبور از بحران‌ها است و در صورتی که این تصمیمات نیاز به تداوم داشته باشد ارجاع به مراجع قانونی گذاری صورت می گیرد. بنابراین این تصمیمات موقتی است و برای شرایط بحرانی اتخاذ می شود.
 
وی ادامه داد: تشکیل ستاد ملی کرونا که در شورای عالی امنیت ملی تصویب و به تایید مقام معظم رهبری نیز رسیده است بنابراین مصوبات و تصمیمات ستاد ملی کرونا همانند مصوبات شورای عالی امنیت خواهد بود و رییس ستاد ملی کرونا رییس شورای عالی امنیت ملی نیز هست. ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط اضطراری تشکیل شده است، مصوبات آن لازم الاجرا است و قانون به معنی مصطلح آن که باید توسط مجلس تصویب شود و به تایید شورای نگهبان برسد نیست. لذا به موجب قانون اساسی یگانه مرجع تصویب قانون با تشریفاتی که در قانون اساسی آمده مجلس شورای اسلامی است.
 
ربیعی تصریح کرد: آنچه در بخش مجازات‌ها آمده عمدتا مجازات هایی در حیطه تخلفات اداری است و یا در جایی از ورود افراد به مکان های عمومی جلوگیری شده است. بسیاری از این موارد با قوانین موجود سازگاری داشته و به نظرم در شرایط خستگی مردم از کرونا مناسب است همه ما با مطالعه و دقت نظر بیشتری اظهار نظر کنیم. در شرایط فعلی مراقبت از جان ها وظیفه همه ماست.
 
وی در ادامه در رابطه با اینکه با توجه به اقدامات و تلاش های دولت در جهت تنظیم بازار وکنترل قیمتها متاسفانه همچنان با افزایش قیمت حتی در موارد ضروری مردم مواجه ایم  دولت در این راستا چه برنامه جدیدی دارد؟ بیان کرد: نخست اینکه ما در شرایط بسیار خطیر و با فشارهای متعددی روبرو هستیم و ما باید با دیدن این شرایط و فشارها  تبنینی درست از شرایط داشته باشیم.
 
سخنگوی دولت افزود: با درک مشکلات ناشی از گرانی ها بر زندگی مردم این امر نگرانی مداوم ما در دولت است و دولت تمام تلاش خود را معطوف کرده تا جامعه را از شوک های به وجود آمده ناشی از درآمدهای ارزی برهاند. معتقدیم با گذار از این شوک ها، تورم کنترل و کاهش ارزش پول ملی جلوگیری خواهد شد و به حفظ و ثبات نسبی در اقتصاد نزدیک می شویم. این یک برنامه سخت گیرانه و همه جانبه است که به مرور آثار خود را خواهد گذاشت.
 
ربیعی خاطرنشان کرد: در این میان سیاست‌های اخیر ارزی دولت منجر به گشایش های ارزی و مدیریت نرخ ارز در بازار شده است و همچنین سیاست مدیریت نقدینگی نیز از سوی دولت پیگیری شده است در نتیجه این کار کاهش نرخ تورم ماهانه به نصف رقم مشابه ماه گذشته شده است خوشبختانه با اعمال سیاست‌های دولت، ذخایر راهبردی مناسبی برای کالاهای اساسی در کشور وجود داشته و تصمیم اخیر دولت در ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه از گمرکات کمک مناسبی به مدیریت تامین و توزیع کالاهای اساسی در کشور نموده است.
 
وی ادامه داد: سیاستهای کنترل و نظارت بازار بصورت دائم انجام می شود و کاهش قیمت فولاد و آهن نمونه ای از این سیاست‌هاست. ما کماکان سیاست‌های تامین کالای اساسی با نرخ ارز مبادله ای در سال 99 ادامه خواهد داشت. تدابیری اندیشیده ایم تا در ورود و توزیع این نوع کالاها به نحوی باشد تا با کمترین قمیت در دسترس مردم باشد.
 
ربیعی در خصوص وضعیت ذخایر ارزی کشور و اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای بازبینی تخصیص ارز ارزان ندارد؟ گفت: خوشبختانه با توجه به فشار زیادی که آمریکا برای عدم دستیابی به ارز ایجاد کرد بعد از شوک اولیه و با تدابیری که دولت و به خصوص رئیس کل پرتلاش بانک مرکزی طراحی کردند امروز دارای ذخایر مناسب اسکناس در بانک مرکزی هستیم و ذخایر خارج از کشور ما نیز مناسب است که با همکاری دستگاه دیپلماسی و بانک مرکزی تاکنون بخشی از اینها حل شده و به انواع مختلف به کشور انتقال پیدا کرده است.
 
وی اضافه کرد: ارز حاصل از صادرات نفت و غیر نفتی نیز به مرور به چرخه اقتصاد باز می گردد و بنا بر تدابیر اندیشیده شده در سال ۹۹ هم صادرات غیرنفتی کشور متنوع و گسترش پیدا خواهد کرد و  و هم ارز آن به چرخه اقتصاد به سرعت بازخواهد گشت. در راستای دسترسی آحاد مردم به کالاهای اساسی و دارو و با قیمتهای مناسب کماکان دولت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین این کالاها و عرضه آن به دست خانوارها تاکید دارد.
 
سخنگوی دولت همچنین در مورد تحولات اخیر بورس آیا حمایتهای دولت از بورس در آینده منجر به شکل‌گیری نوع خاصی از انتظارات برای جبران ضرر در زمان افت بازار نمی شود؟ گفت:همه آنهایی که در بورس مشارکت کردند به این امر آگاهی دارند که بورس تابعی از شرایط مختلف است و همواره با افت و خیز همراه بوده است. اساس ساز و کار بورس ،در بحث ضرر و زیان با بانک متفاوت است. دولت حمایت از بازار سرمایه و بورس را در دستور کار دارد و دولت سیاست هایی رادنبال می کند که بورس چابکی خود را حفظ کند و دربورس دخالت نمی کند و استقلال بورس برای دولت مهم است.
 
ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در حضور هیات دولت فرمودند که «نباید برنامه ریزی اقتصادی معطل نتیجه انتخابات فلان کشور شود» به نظر در سال‌های اخیر هم سیاست اقتصادی دولت حول همین موضوع بوده و حتی شاهد بودیم با حضور ترامپ بر سر کار دولت بسیاری از اتفاقات را حاصل حضور وی در کاخ سفید می دانست ، درباره این تذکر رهبر انقلاب اقتصاد حاصل از این تفکر چه اقداماتی قرار است صورت دهید؟ افزود: به اعتقاد من بخشی از سوال حاوی مطالب درست و مهم بود و بخش دیگری از سوال نتوانسته بین دو امر مقابله با ظلم تحریم و بیان جنایات دولت امریکا امر تلاش برای مقاومت و ایستادگی در مقابل تحریم تفکیک قائل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: در جلسه گذشته دولت، مقام معظم رهبری اشاره ای نمودند که معطل نتیجه انتخابات هیچ کشوری نشوید . اتفاقا در جلسه قبل سخنگویی در پاسخ به سوالی در این زمینه با قاطعیت اعلام کردم که برنامه های اقتصادی دولت هیچ ارتباطی با خارج ندارد. تحریم یک واقعیت است که امروز با هدف براندازی نظام و کوچک کردن ایران پرقدرت دنبال می شود. با وجود این بزرگ و مردم پرقدرت تامین منافع آمریکا ممکن نیست.انکار واقعیت تحریم انکار جنایات آمریکااست.
 
سخنگوی دولت تصریح کرد: بیان جنایتی که به طور مستقیم سطح سلامت و بهداشت و معیشت شهروندان ایرانی را مورد هدف قرار داده و سعی در محدود کردن روابط ایران با نظام مالی جهان دارد یک امر لازم بوده و در مقابل القاء بدخواهان نظام ماست که علاقه ای به بیان آثار ظالمانه تحریم ندارند، حتی در مورد دارو و غذا سعی می کنند کمبودها را به مسائلی واهی ارجاع دهند. آگاهی ملت آمادگی برای مقابله با آثار تحریم و نیز اهتمام جمعی با سرمایه اجتماعی بالا برای عقب راندن تعدادی تحریم گر است.
 
ربیعی اضافه کرد: اما ما متوقف به جابجایی قدرت در هیچ کشوری نشده ایم. و معتقدیم با نگاه به توان داخلی و سیاست گذاری صحیح و اجماع داخلی آنها ناچارند به ما نگاه کنند. دولت در سیاستگذاری ، پیش بینی ها و برنامه ریزی ها هیچ دلبستگی به هیچ جناحی از آمریکا ندارد. اتفاقا رئیس جمهور به زودی برنامه ای رو به آینده و متکی بر توان داخلی را برنامه ای اعلام خواهند کرد که از اساس مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است.
 
وی بیان کرد: کاهش وابستگی بودجه به نفت، داخلی سازی اقتصاد، گسترش مناسبات تجاری با کشورهای هدف،  مردمی کردن اقتصاد، تاب آوری اجتماعی، حفاظت از زندگی مردم، جبران کاهش قدرت خرید، اعمال سیاست های اجتماعی، اقتصادی برای عدم تاثیر تحریم بر زندگی مردم در دستور کار دولت است. هر کسی در کاخ سفید و خانه پوشالی ساکن می شود بداند برای بدترین شرایط برنامه ریزی کرده ایم و از زندگی مردممان حفاظت خواهیم کرد. ما معطل سیاست های کاخ سفید نخواهیم ماند و به تعبیر مقام معظم رهبری اگر تصمیم خوب گرفتند استفاده خواهیم کرد و در هر صورت حفاظت از زندگی مردم و توسعه کشور ادامه خواهیم داد.
 
ربیعی در رابطه با اینکه تعدادی  از نمایندگان مجلس در نامه ای به سران سه قوه خواستار برکناری وزیر نفت شدند و اینکه موضع دولت به این شیوه کار نمایندگان مجلس در شرایطی که اختیار استیضاح دارند، چیست ؟ از اساس برکناری وزیر توسط سران سه قوه ممکن نیست و چنین اختیاری ندارند و اینکه آیا جلسه ای بین سران سه قوه با حضور آقای زنگنه برای بررسی این درخواست تشکیل می شود؟ تاکید کرد: نامه ای در خصوص توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس خطاب به سران سه قوه نوشته شده است که این نامه شامل دو بخش است.
 
وی افزود: بخشی از نامه طرح ادعاهایی درباره عملکرد فنی و سیاست گذاری های وزارت نفت است که به نوعی تکرار همان نامه تعدادی از نمایندگی مجلس قبل است که وزارت نفت و مهندس زنگنه به تفصیل به ان ادعاها پاسخ داده اند.بخش دیگری از این نامه غیرمتعارف است زیرا با این وصف مهندس زنگنه هفته پیش در نامه ای خطاب به سران سه قوه به صراحت از آنها خواست تا جلسه ای با حضور او و نمایندگان مدعی تشکیل دهند تا حرف های طرفین را بشنوند و قضاوت کنند.
 
سخنگوی دولت در رابطه با اینکه قیمت خودروها همچنان در مدار صعود قرار گرفته و این درحالی است که با وجود گذشت یک ماه از قیمت‌گذاری‌های جدید دو خودروساز بزرگ، هنوز هیچ پیش فروش فوری برای تحویل خودرو درنظر گرفته نشده است. چرا دولت عملا نمی‌تواند در برابر تورم قیمت خودروها برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد تا عملا شاهد قیمت‌های لحظه‌ای در خودرو نباشیم؟ گفت:تاکید دولت در خودروسازی افزایش تولید و پاسخ به تقاضای واقعی بازار بوده است. دولت تلاش می کند قیمت خودرو را برای متقاضی واقعی کاهش داده و دست دلال ها را از بازار خودرو کوتاه کند.
 
وی افزود: طی ۵ ماه گذشته تعداد خودروهای تولید شده در کشور ۲۱درصد رشد و خودروهای تحویل داده شده به مشتریان ۱۰درصد رشد داشته است.خودروسازان طی ماههای گذشته، علاوه بر تحویل بیش از ۲۳۳هزار دستگاه از تعهدات قبلی خود، در قالب طرح های فروش فوق العاده اجرا شده در ۳مرحله، ۳۹ هزار دستگاه خودرو فروخته اند که با وجود مهلت سه ماهه برای تحویل، اغلب این خودروها قبل از مهلت مقرر تحویل مشتریان شده است. ضمنا طی این مدت طرح های پیش فروش و مشارکت در تولید طی ۷ مرحله و برای ۸۵ هزار دستگاه خودرو اجرایی شده است که طی زمانبندی مشخص تحویل مشتریان داده خواهد شد. به رغم تحریم های ظالمانه دولت توانسته است داخلی سازی قطعات را با جدیت پیگیری کرده و با تقویت این جریان هم اشتغال زایی صورت گرفته و هم تحویل خودرو به علت کمبود قطعات به کمترین حد ممکن رسیده است.
 
سخنگوی دولت در ادامه در رابطه با طرح های مهم دولت در هفته دولت، گفت: تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ۱۹۰۰ طرح عمرانی ملی از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان، تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ۲۶۸۰طرح‌ عمرانی استانی از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۳۷۵۰ میلیارد تومان، تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ۳۱طرح‌ عمرانی ویژه هر استان(هر استان یک پروژه) از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و تکمیل و به بهره‌برداری رساندن یک هزار و ۱۶۳طرح جهش تولیدی استانی از طریق تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از اقدامات دولت است.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از   خبرگزاری    مهر،تاریخ انتشار:  4 شهریور 1399،کدخبر:5008002  ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین