پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سهم این وزارتخانه در تولید ناخالص ملی رو به افزایش است، گفت: این سهم از دو و شش دهم درصد به شش و نیم درصد رسیده است.
شعار سال: محمدجواد آذری جهرمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری که به مناسبت هفته دولت حضور یافته بود درباره اقدامات صورت گرفته در وزارتخانه متبوعش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: در هفت سال اخیر به گواهی سازمان جهانی مخابرات، در دو سال متوالی به ویژه دو سال منتهی به امسال، دومین مقام در نرخ رشد فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده ایم، اما آنچه مردم می‌توانند لمس کنند در زمینه دسترسی به خدمات پهن باندهاست که تعداد کاربران از ۱۱ میلیون به ۷۳ میلیون نفر رسید.
وی گفت: متوسط سرعت اتصال مردم به شبکه پهن باند، ۲۵ صدم مگابیت بود که به هفت مگابیت بر ثانیه رسید که رشد ۲۷ برابری را نشان می‌دهد.
آقای آذری جهرمی افزود: متوسط قیمت خدمات بر حسب واحد، نصف شده است که این به معنای نصف شدن هزینه‌های وارده به مردم است.
وی گفت: در سال ۹۲ هیچ روستایی به پهن باند متصل نبود، اما هم اکنون ۳۲ هزار روستا وصل شده است و هم اکنون ۳۵ هزار محصول خدمات دهنده ایرانی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند که در سال ۹۲، ۴۸ محصول بود و اشتغال مستقیم این بخش بیش از ۲۰۰ هزار نفر و غیرمستقیم یک و نیم میلیون نفر است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سهم محتوای فارسی با رشد دو برابری و زبان فارسی در وب از مقام ۱۱ به مقام پنج رسیده است یعنی تولید محتوای ایرانی در فضای مجازی رشد کرده است.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه در دولت الکترونیکی؛ رشد ۲۱ پله‌ای را در سال گذشته تجربه کردیم، به سرانجام رسیدن شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساختی اشاره کرد و گفت: با دستور مقام معظم رهبری بقیه کار‌ها سرعت گرفته است و نتایج را به مردم خواهیم گفت.
وی افزود: سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی از دو و شش دهم درصد به شش و نیم درصد رسیده است.
تعداد بازدید : 7
وزیر ارتباطات: ۸۶ هزار مدرسه در سراسر کشور، هوشمند خواهد شد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اتصال هفت هزار مدرسه به شبکه، تا پایان هفته آینده تعداد مدارس هوشمند به ۸۶ هزار مدرسه خواهد رسید.
محمدجواد آذری جهرمی در ادامه سخنانش در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در عرصه دانش صلح آمیز فضایی تا پایان امسال هشت ماهواره در دولت ساخته شد که دو و هفت دهم برابر آن چیزی است که در زمان‌های قبل ساخته شده بود و ما در فضا هم اکنون به مدار ۵۰۰ کیلومتر رسیدیم که در دولت قبل تا ۲۵۰ کیلومتر رسیده بودیم و در موضوع تحقیق ساخت موتور آرش برای رسیدن به مدار ۲۱ هزار کیلومتر تحقیقات انجام شده است.
وی گفت: در عرصه فناوری مخابراتی، امسال ۵۰ قلم کالای پر کاربرد به تولید داخلی رسید و از واردات این محصولات بی نیاز شدیم.
آذری جهرمی افزود: در عرصه عبور مسیر اینترنت از ایران از ۱۱۶ گیگابیت به چهار هزار گیگابیت بر ثانیه رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه رشد و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زندگی مردم کاملاً قابل لمس است، ثبت نام در کنکور، پرداخت قبوض، مباحث حمل و نقل و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را نمونه‌ای از تحولات بزرگ انجام شده توسط صنعتگران و فعالان این عرصه توصیف کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره توسعه شبکه اینترنت روستایی نیز گفت: در ایام کرونا مجموعه این وزارتخانه بار سنگینی را به دوش کشید که حتی در حوزه سلامت هم بزرگترین طرح ایران در بحث غربالگری انجام شد و ما در بحث خدمات بانکی و آموزشی به ویژه در حوزه مدارس و دانشگاه‌ها تلاش‌های زیادی انجام دادیم که اگر در همه این خدمات، فاصله میان شهر و روستا زیاد باشد، آن طور که باید عدالت برقرار نمی‌شود.
آذری جهرمی افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، ۹۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه باید متصل به اینترنت شوند که اکنون به ۳۲ هزار روستا رسیده و تا پایان امسال همه ۳۹ هزار روستای مد نظر ما متصل خواهند شد و اکنون در تلاشیم قبل از سال تحصیلی جدید، امکاناتی فراهم کنیم.
وی درباره پیشرفته‌های صورت گرفته در بحث مدارس هوشمند هم گفت: ۸۶ هزار مدرسه در این خصوص شناسایی شده است که ۷۹ هزار مدرسه متصل شد و هفت هزار مدرسه مانده است و عقب‌ترین استان در این ارتباط، استان کهگیلویه و بویر احمد است که تا پایان هفته آینده تلاش می‌کنیم تجهیزات را برسانیم و با این اقدامات، ۸۶ هزار مدرسه در سراسر کشور به شبکه متصل می‌شوند که به آن‌ها خدمات رایگان داده خواهد شد.
آذری جهرمی درباره نرم افزار شاد هم گفت: بالأخره آموزش و پرورش با جامعه ۱۳ میلیونی مخاطب خود با شیوع بیماری کرونا، دچار شوک شد و یک دفعه همه مدارس تعطیل شدند و آموزش و پرورش با راه اندازی سامانه شاد، کار بزرگی انجام داد که باید ایرادات آن برطرف شود.
وی افزود: پیام رسان نمی‌تواند نیاز آموزشی دانش آموزان را برطرف کند و دانش آموزان سامانه‌ای می‌خواهند تا ارتباط تصویری با معلمشان داشته باشند و ۱۹ پارامتر و ابزار برای آموزش لازم است که سامانه شاد فقط یک مورد بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما هم چنان در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و تلاش می‌کنیم بسته‌هایی را برای دانش آموزان و معلمان در اختیار بگذاریم چرا که برای ارتباط مجازی معلمان با دانش آموزان نباید به معلم هزینه‌ای تحمیل شود و قطعاً بسته‌هایی را تهیه خواهیم کرد.
آذری جهرمی با اشاره به این که نرم افزار شاد مرتب توسعه پیدا خواهد کرد به ارائه بسته‌های ویژه برای اساتید و دانشجویان خبر داد.
وی درباره کاربرد‌های ماهواره‌ها نیز گفت: ادامه تحقیقات ساخت ماهواره در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفت و مهمترین تغییر در دولت دوازدهم؛ توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی بود و ما از طریق همین صنعت، گزارش کاملی از زمین خواری را با پردازش داده تهیه کردیم و مثلاً میزان جنگل خواری‌ها نیز محاسبه شد.
آذری جهرمی افزود: در همین خصوص، در بحث سیلاب ها، آتش سوزی و محصولات زیر کشت هم اقداماتی انجام شد تا مثلاً مشکلی که سالهاست در بحث سیب زمینی داریم برطرف شود تا یک سال با کمبود این محصول و یک سال با فراوانی و ضایع شدن این محصول مواجه نشویم.
وی گفت: ما پنج محصول راهبردی را با استفاده از علوم فضایی پایش کردیم و در این بخش به دنبال پس از دیگری نبودیم و ۱۵۰ استارت​ آپ فضایی شکل گرفته است که البته باید به آن‌ها زمان داد تا بیش از این به صرفه اقتصادی برسند.
تعداد بازدید : 3

وزیر ارتباطات: گزارشی از آخرین پیشرفت‌های اجزای شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات ۲۳ جزء زیرساختی دارد که این شبکه پروژه نیست که تمام شود بلکه فرایند است و وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلفی در توسعه آن نقش دارند.
محمدجواد آذری جهرمی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات پس از ۱۰ سال به کجا رسیده است، افزود: این سؤال مثل این است که بگوییم صدا و سیما به کجا رسیده است؛ شبکه ملی اطلاعات یک پروژه نیست که تمام شود بلکه یک فرایند است و شبکه مدیای برقرارکننده ارتباط با مردم محسوب می‌شود.
وی گفت: شبکه ملی اطلاعات اجزایی دارد که باید محقق شود و مثل این است که صدا و سیما یک بار متنی را ترجمه کند و یک بار خودش تولید خبر کند.
آذری جهرمی افزود: اگر بخواهیم تصویر کلی ارائه دهیم، طبق سند شورای عالی فضای مجازی، ۲۳ جزء زیرساختی در شبکه ملی اطلاعات داریم.
وی که با همراه داشتن نمودار‌هایی میزان پیشرفت این ۲۳ جزء را نمایش می‌داد گفت: مثلاً شبکه تجمیع ما را باید شرکت مخابرات توسعه دهد و بر اساس اجزای ذکر شده، ۵۷ درصد اجزاء به لحاظ تعدادی، استقرار کامل دارند، ۱۹ درصد مطابق سند شورای عالی فضای مجازی نیازمند تکمیل است و ۲۴ درصد باید استقرار پیدا کند، که مثلاً مرکز امنیت یکپارچه جزئی از این ۲۴ درصد است که تا هفته آینده افتتاح خواهد شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در لایه خدمات نیز ۴۰ درصد خدمات استقرار دارد، ۴۷ درصد باید تکمیل شود و ۱۳ درصد نیاز به استقرار جدید است.
آقای آذری جهرمی گفت: در حوزه زیرساخت نیز هر سازمانی وظایفی دارد که ۵۹ درصد آن به عهده وزارت ارتباطات، چهار درصد به عهده کمیسیون تنظیم مقررات، هشت درصد به عهده مرکز ملی فضای مجازی، سه درصد به عهده وزارت خارجه و وزارت صمت و قوه قضائیه هم وظایفی دارند.
وی افزود: سند معماری آن هم تصویب شده و یک جلسه دیگر باید برگزار شود.
آقای آذری جهرمی گفت: در حوزه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات هم پیشرفت‌های خوبی داشتیم که نمونه این پیشرفت‌ها در بحث نقل و انتقال پول و امنیت است که بیمه مرکزی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صدا و سیما هم همانند ما وظایفی دارند.
تعداد بازدید : 6
وی افزود: در لایه محتوای شبکه ملی اطلاعات نیز ۳۳ درصد وظایف به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۱۳ درصد به عهده سازمان صدا و سیما است و بقیه دستگاه‌ها هم وظایفی دارند که همه این اجزاء مشخصند و پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از سال ۹۲ تا اکنون نیز واقعاً قابل مقایسه است.

وزیر ارتباطات: ایجاد زیرساخت موتور جستجو برعهده مرکز داده شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از وظایف مرکز داده ما در شبکه ملی اطلاعات، ایجاد زیرساخت برای موتور جستجو است و در حوزه پیام رسان‌ها هم وضع مطلوبی نسبت به گذشته داریم.
آقای محمد جواد آذری جهرمی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در موضوع موتور جستجو و براساس سند تصویب شده وظیفه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی ادامه داد: با اتفاقاتی که در آبان ۹۸ افتاد ضعف در حوزه موتور جستجو را شاهد بودیم که توان اداره درخواست‌های مردم را نداشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بر اساس برنامه عملیاتی، تکمیل اقدامات صورت گرفته از جمله پیام رسان‌ها و موتور جستجو تا پایان دولت و شهریور ۱۴۰۰ انجام می‌گیرد.
وی درباره ایجاد توسعه مراکز اقماری داده هم افزود: این مرکز هم جزو قطب‌های مراکز داده محسوب می‌شود که امسال در تهران و تبریز افتتاح خواهد شد و برای خدمات پایه (پیام رسان‌ها و موتور جستجو) می‌باشد.
آقای آذری جهرمی درباره دولت الکترونیک هم گفت: در این حوزه عملکرد اصلی با وزارت ارتباطات است، ولی هر کدام از دستگاه‌های وظایف مهمی برعهده دارد. همچنین وظیفه وزارت ارتباطات تهیه زیرساخت‌ها است که در دولت یازدهم و دوازهم به صورت قابل توجهی رشد داشته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه‌های مختلف ۲۳ طرح را تعریف کردیم که تا ۹۹/۹/۹ این طرح‌ها از جمله سلامت الکترونیک و مالیات الکترونیکی به سرانجام خواهد رسید و در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها به هدف برنامه ششم توسعه که ایجاد شفافیت و کاهش ۱۲ و نیم درصدی سالانه مراجعات مردم به دستگاه‌های دولتی است نیز برسیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه توسعه دولت الکترونیک وزارت اقتصاد بسیار خوب عملکرده، ولی بعضی از دستگاه‌ها هنوز عقب هستند.
آقای آذری جهرمی درباره موضوع امنیت و حریم خصوصی هم گفت: برای این موضوع ۵ لایحه تنظیم شده و آماده طرح و بررسی در دولت و مجلس است.
وی ادامه داد: این یکی از مهمترین لایحه‌هایی است که امنیت مردم را تضمین کرده و حقوق مردم در فضای مجازی را مشخص می‌کند ودر حال حاضر کار گروه مشترک باکمیسیون صنایع مجلس شروع شده تا بتوانیم یک چارچوب کلی را برای فضای مجازی پیاده سازی کنیم.
وی با بیان اینکه اکثر کشور‌ها اصول حکمرانی را در فضای مجازی دارند؛ هم افزود: ما هم در فضای مجازی باید اصول حکمرانی را مشخص کنیم و در حال حاضر یک سند سیاست گذاری نحوه مواجهه با فضای مجازی نداریم و این یک فقدان کلی محسوب می‌شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یک پیش نویس ۹ صفحه‌ای درباره اصول حکمرانی به مرکز ملی اطلاعات داده ایم که هنوز بررسی نشده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص فراهم کردن بستر در ایام سوگواری افزود: کار اصلی در این حوزه با محوریت سازمان تبلیغات انجام شده و بیش از ۲ هزار هیئت که در سازمان تبلیغات ثبت نام کرده بودند بسته رایگان اینترنت برای یکماه در اختیار آنان قرار گرفته است.
آقای آذری جهرمی ادامه داد: در حال حاضر حدود هشت درصد رشد در ترافیک داخلی که ناشی از پخش زنده هیئت‌های مذهبی و استقبال مردم بوده را شاهد هستیم و پیش بینی می‌کنیم در تاسوعا و عاشورا به حدود ۳۰ درصد هم برسیم.
تعداد بازدید : 6

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۸۰۵۶۰۲، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین