شعارسال: نوشت ابزار ایرانی که سال هاست نیازمند حامی بوده و امسال با شرایط ویژه کرونایی، به حمایت همه جانبه دارد، تنها توسط یک مسئول تبلیغ میشود.
لوازم التحریر با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، جلوه ویژهای پیدا میکند. تولید و بروزرسانی این لوازم بنا به سلیقه هر نسل از دانش آموزان جزوی از مهارتهای درآمدزایی در بازار لوازم التحریر است.
امسال برپایی کلاسهای درس با شیوع ویروس کرونا، شیوه جدیدی را به خود میبیند و البته به نظر میرسد این نوع تدریس بر روی بازار خرید نوشت ابزارها تاثیری نداشته باشد چرا که دانش آموزان به صورت غیرحضوری هم برای انجام تکالیف خود به نوشت ابزارهایی مانند مداد، مدادرنگی، خودکار، پاک کن، دفتر و دفتر یادداشت احتیاج خواهند داشت.
حال این بین یکی از والدین دانش آموزان از نرخهای متفاوت در بازار لوازم التحریر در فروشگاهها گلایه کرده و میگوید: یک نوع مداد مشکی و قرمز در چند فروشگاه با قیمتهای مختلف به فروش میرود و این نشانگر نبود نرخ معین برای فروشندگان است. اتحادیه لوازم التحریر علاوه بر تعیین نرخ مصوب، باید نظاره گر و اعمال جریمه برای گرانفروشها را هم مدنظر داشته باشد.
باتوجه به اینکه اکثر والدین به اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر شکایت داشتند به سراع این نهاد رفتیم تا صحبتهای رئیس اتحادیه را هم راجع بازار لوازم التحریر امسال با مهمان ویژه اش (کرونا) را هم بشنویم.
موسی فرزانیان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار تهران در خصوص وضعیت بازار در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: سال تحصیلی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا کاملا متفاوتتر از سالهای گذشته به صورت آنلاین و غیر حضوری برگزار خواهد شد.
وی افزود: سال گذشته نیز تقریبا تمام مدارس و دانشگاهها نیمه دوم سال تحصیلی را به دلیل شیوع این بیماری تعطیل بودند، اما تفاوت آن با سال تحصیلی جدید این است که، امسال از ابتدا کلاسها به صورت مجازی بر گزار خواهند شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار تهران بیان کرد: با برگزاری سال تحصیلی به صورت مجازی ضربه زیادی به بازار لوازم التحریر وارد میکند و فروش اقلام در این بازار به حداقل میرسد.
فرزانیان با ذکر این مطلب که چشم فروشندگان به بازار شهریور است، ادامه داد: سهم زیادی از فروش واحدهای صنفی مربوط به بازار شهریور است و این فروشندگان هر ساله در این ایام محصولات زیادی را هم به دانشجویان و هم مراکز آموزشی میفروشند که متاسفانه امسال با نگرانی فراوان برای کسادی بازارشان مواجه هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار تهران عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا بازار فروش لوازم التحریر را تا حدودی مختل کرد و هم اکنون این بازار در رکود کامل است به طوری که برخی واحدها حتی هزینه اجاره مغازه خود را در نمیاورند.
وی با اشاره به تولیدات داخلی تصریح کرد: وضعیت عرضه لوازم التحریر ایرانی در بازارهای داخلی نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است به طوری که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کالاهای موجود ایرانی است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار تهران مطرح کرد: قیمت لوازم التحریر همانند کالاهای دیگر از نرخ ارز تاثیر میگیرد و دچار نوسان میشود چراکه بسیاری از مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز از کشورهای دیگر وارد میشوند.
واردات چوب مداد مشکی!
فرزانیان ابراز کرد: به عنوان مثال برای تولید مدادهای چوبی از یک نوع چوب خاصی استفاده میشود که زیر ساخت کاشت درخت مورد نظر در کشور وجود ندارد. در صورتی که روند تولیدات داخلی ادامه پیدا کند و کیفیت این محصولات افت پیدا نکند، نیاز بازار به نمونههای خارجی به حداقل خواهد رسید.
به یکی از فروشندگان لوازم التحریر سری زدیم تا مشکل اصلی پیش آمده برای این صنعت بعد شیوع ویروس کرونا را جویا شویم، علیزاده یکی از فروشندگان لوازم التحریر در خیابان ولیعصر تهران اظهار کرد: ما هر سال ناشکری میکردیم، اما امسال وضعیت فروشمون خیلی ضعیف است، این ضعف بیشتر در فروش لوازمی مثل کیف و جامدادی و ابزارهای اینچنینی مشهود است. برخی روزها که مشتری خوب به مغازه هایمان میآمد، کمتر از قیمت خرید جنس به آنها میفروشیم که حداقل اجارهها و هزینههای مغازه رو بتوانیم در بیاریم.
اما مشکل هرساله این صنعت و استقبال بسیاری از خانوادهها از برندهای خارجی، به ضعف در طراحی و برندسازی ایرانی باز میگردد. هستند شرکتهایی که در طراحیهایی نوین و بروز همگام با طراحیهای دنیا پیش رفته اند، اما همچنان صنعت نوشت ابزار در ایران جای کار بسیاری دارد.
مسئولان نوشت ابزار ایرانی در دست بگیرند
مهرناز شریفی، تولید کننده نوشت ابزار ایرانی با اشاره به پیشرفت چشمگیر طراحی لوازم التحریر در ایران، بیان کرد: سالهاست که برای بهتر شدن برندهای تجاری از جمله برندهای محصولات ایرانی تلاش شده است. اما هنوز طراحان داخلی حمایت معنوی نمیشوند تا طرحهای بکر و مناسب با سلیقه ایرانی روی دفترچهها نقش ببندند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا خانوارهای ایرانی از خریدن لوازم و نوشت ابزارهای ایرانی هنوز هم استقبال چندانی نمیکنند؟ تاکید کرد: به نظر میرسد عمدهترین مشکل به طراحیها بازمی گردد، اما چنین هم نیست، طراحیها از پویانماییها و رسانههای تصویری حوزه کودک سرچشمه میگیرند و چرخش چرخ صنعت لوازم التحریر علاوه به دست طراحان، بلکه به دست سازندگان فرهنگ تصویری کشور نیز محقق میشود.
این تولید کننده ایرانی در پایان به اهمیت استفاده لوازم التحریر ایرانی توسط مسئولان و تبلیغ به دستان دولت مردان اشاره کرده و گفت: همانطور که رهبر انقلاب تمام تلاش خود را با ظرافت خاص به تبلیغ کالای ایرانی به ویژه نوشت ابزار ایرانی به کار بسته اند، مسئولان نیز باید خود الگوی جوانان آینده باشند تا بتوانیم با استفاده از کالای داخلی هم دست تولیدکننده را بگیریم.
کلام آخر به این نکته میرسیم که بازار لوازم التحریر امسال را به عنوان سختترین سال فروش خود سپری خواهد کرد. سالی که حتی با وجود بیش از ۱۰ میلیون دانش آموز و ۲ میلیون دانشجو بازهم به علت کلاسهای غیرحضوری به مشکل برخواهد خورد. پس انتظار میرود که از دو سمت مسئولان و مردم خرید از لوازم ایرانی رونق بیشتری داشته باشد تا از واردات این اقلام جلوگیری و چرخ تولید ملی به چرخش بیفتد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۶/۴۶۳۴۵۷، www.eghtesadonline.com