پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۹۷۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷
دولت دوازدهم با هدف توسعه محور شرق و بویژه سواحل مکران، در سه سال گذشته اقدامات زیربنایی را برای تقویت جایگاه منطقه آزاد چابهار کلید زد که می توان از آنها به عنوان ۲۰ اقدام ماندگار دولت در این دوره نام برد.

شعار سال: دولت کارنامه روشنی را در توسعه منطقه آزاد چابهار به یادگار گذاشته که سنگ بنای پیشرفت‌های آتی این دیار خواهد بود؛ این اقدامات گستره وسیعی از مطالعات زیربنایی تا احداث زیرساخت‌های ارتباطی و پروژه‌های عمرانی را در برمی گیرد.

محور اول: مطالعات انجام شده و به اتمام رسیده‏

طرح جامع منطقه آزاد چابهار

طرح جامع کالبدی منطقه در سال ۷۵ تهیه شده بود و با توجه به گذشت بیش از دو دهه از طرح و تغییر سیاست ها، ‏شرایط و جایگاه اقتصادی منطقه آزاد چابهار، ضرورت بازنگری طرح جامع به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان تهیه شد ‏که در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به تصویب رسید. ‏

در این طرح مهمترین اهداف اقتصادی برای چابهار شامل تبدیل چابهار به قطب ترانزیت، تبدیل چابهار به قطب اصلی رشد در جنوب شرقی و بسترسازی مناسب برای جذب فعالیت‌های اقتصادی دیده شده است. همچنین با توجه به الحاق طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار در ماه‌های پایانی سال ۹۸، تهیه طرح جامع برای ۶۸ هزار هکتار اراضی جدید در دستور کار قرار گرفته است.

طرح تفصیلی پیکره صنایع متوسط

طرح جامع سازمان میزان ۱۷۰۰ هکتار را به استقرار صنایع متوسط اختصاص داده که ۶۰۰ هکتار آن دارای طرح ‏تفصیلی بوده و طرح آماده سازی آن در دهه اول احداث منطقه آزاد اجرا شده است. ‏به منظور پاسخگویی به نیاز‌های انبوه سرمایه گذاران و کمک به ایجاد زیرساخت‌های تولید نسبت به تهیه طرح تفصیلی ‏‏۱۱۰۰ هکتار اقدام شده است.

هدف از طرح ﭘﯿﮑﺮه هفتم، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﯿﺮآﻻﯾﻨﺪه در ﻣﻘﯿﺎس ﻣﺘﻮﺳﻂ که بتواند ترجیحاً خوراک و مواد اولیه خود را از پیکره ‏هشتم تغذیه کرده و بخش عمده محصولات خود را از طریق بندر صادرات کند، است. ‏

طرح تفصیلی پیکره صنایع سنگین

پیکره هشتم سازمان با کاربری صنایع سنگین به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار یکی از بزرگترین پهنه‌های صنعتی کشور است. پیکره هشت در فاز‌های نهایی توسعه خود، با جذب مستقیم چندین هزار نفر مدیر، متخصص و کارگر به بهبود ساختار اشتغال ‏منطقه‌ای کمک شایان خواهد کرد و غیر مستقیم نیز هزاران شغل پدید خواهد آورد. ‏کاربری‌های مهم پیش بینی شده در پیکره مذکور لجستیک پارک، صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد، ایستگاه راه آهن و ‏مزرعه انرژی‌های خورشیدی است.

طراحی پهنه تفریحی ـ گردشگری

طرح پهنه تفریحی و گردشگری چابهار به عنوان طرح برتر شهرسازی کشور در سال ۱۳۹۸ انتخاب شد جایزه شهرساز را برنده شد. این طرح در پیکره ششم در محدوده‌ای به مساحت۲۱۰۰ هکتار در ساحل شرقی خلیج چابهار از اسکله صیادی تیس تا حد شمالی ‏محدوده منطقه آزاد چابهار است و از غرب به دریا و از شرق به جاده ساحلی محدود می‌شود. ‏

در این پهنه تعداد ۷۰ پروژه تعریف شده که اکثریت آن پروژه‌های سرمایه‌گذاری است که توسط بخش خصوصی ‏اجرا خواهد شد و تعداد کمی از آن پروژه‌های زیرساختی است که توسط سازمان منطقه آزاد چابهار اجرا می‌شود. بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل کاربری اقامتی، خدمات گردشگری فرهنگی، خدمات گردشگری تفریحی، خدمات تجاری، ‏خدمات ورزشی است.

طرح جامع و تفصیلی ویژه روستای تیس

با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد روستای تیس به‌نظر می‌رسد طرح‌های توسعه معمول کشور (هادی، جامع و تفصیلی) ‏بدون در نظر گرفتن این ویژگی‌ها از کفایت لازم برای هدایت جریان توسعه در این روستای تاریخی برخوردار نیستند لذا ‏یک طرح ویژه برای روستای تیس تهیه شد. این طرح برای محدوده‌ای به مساحت ۴۵۰ هکتار تهیه شد.

محور دوم: پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده

خانه فرهنگ کمالان

خانه فرهنگ کمالان که اسم آن برگرفته از شاعر حماسه‌سرای بلوچستان است، با هدف ایجاد فضای فرهنگی و هنری ‏و مرکزی برای توسعه فرهنگ غنی بلوچستان در زون فرهنگی منطقه آزاد احداث شده است. ‏

با احداث این ساختمان بر روی اسکلت نیمه کاره رها شده از سال ۱۳۸۰ فضا‌های فرهنگی هنری (سالن هرمندان، ‏کارگاه هنری، کلاس آموزشی) و فضا‌های جنبی (گالری نمایش اثار هنری، نگارخانه، فروشگاه عرضه کتاب و آثار ‏فرهنگی، کافه فرهنگ و هنر) به‌صورت رایگان در اختیار سازمان‌های مردم نهاد شهرستان چابهار قرار می‌گیرد. این طرح در زمینی به مساحت ۸۸۵ مترمربع در دو طبقه با زیربنای ۸۹۶ متربع مربع و با صرف هزینه ۴۵ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

زیرساخت‌های شبکه آب و فاضلاب

احداث زیر ساخت‌های شبکه آب و فاضلاب پیکره سوم شمالی و جنوبی که با هدف تکمیل بخشی از زیرساخت‌های آب و فاضلاب پیکره سوم از سال ۹۰ آغاز شده بود و به‌دلیل ‏مشکلات مالی پیمانکاران متوقف گردیده بود در پایان سال ۹۶ بار دیگر عملیات باقیمانده آن جهت تکمیل و بهره برداری از ‏شبکه شروع شد.

شبکه جمع آوری فاضلاب به طول ۱۸ کیلومتر و شبکه توزیع آب به طول ۱۵ کیلومتر که که مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار از ‏اراضی پیکره سوم جنوبی را تحت پوشش قرار می‌دهد. ‏ اتصال شبکه آب از حوضچه فشار شکن ۵۰ متر مکعبی به پیکره تجاری و ویلا‌های ویژه که مساحت حدود ۹۰ هکتار را ‏تحت پوشش قرار می‌دهد.

‏۲ باب مخزن به ظرفیت ۲۰۰۰ متر مکعب که ۱۰۶ هکتار از اراضی پیکره سوم شمالی را تحت پوشش قرار می‌دهد. ‏ یک باب مخزن ۵۰۰ متر مکعب که مساحتی بالغ بر ۴۱ هکتار از اراضی پیکره سوم شمالی را تحت پوشش قرار می‌دهد. ‏هزینه اجرای این پروژه ۲۳۴ میلیارد ریال شده است.

بهسازی ترمینال فرودگاه

هدف از اجرای پروژه بازسازی و مرمت سالن پرواز‌های ورودی، خروجی و ترانزیت فرودگاه چابهار بعنوان مبدا ورود ‏مسافران، سرمایه‌گذاران و گردشگران به منطقه و در راستای توسعه اقتصاد منطقه است. از جمله اقدامات صورت گرفته بهسازی سالن سه هزار متری و یک طبقه اداری، دوربین‌های مدار بسته تسمه نقاله استاندارد، درب ورودی و خروجی استاندارد و ‏برقی بوده که هزینه اجرای ۵۴ میلیارد شده است.

احداث ساختمان آموزشی دانشگاه

‏ساختمان آموزشی دانشگاه به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع و در سه طبقه با فضا‌های آموزشی، پژوهشی و کارگاهی در ‏راستای توسعه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی احداث شده است. این ظرفیت آموزشی کانون توسعه ‏سرمایه انسانی و پرورش استعداد‌هایی است که در تقویت اقتصاد منطقه نقش آفرینی خواهند کرد. ‏ ۱۲۵ میلیارد ریال هزینه اجرای این پروژه بوده است.

احداث زیرساخت‌های برق ‏

تهیه و نصب پست‌های ‏kV ‎‏۲۰ کمپکت و تابلو‌های برق با هدف توسعه و تکمیل شبکه برق، نوسازی تجهیزات، بروز‏رسانی پست‌های برق با قابلیت ‏GIS، صرفه جویی در تعمیر و نگهداری شبکه برق و همچنین ایمنی بالا بمنظور بهره ‏برداری مطمئن و تسهیل در مانور و اتوماسیون پست‌های زمینی و ارتباط شبکه کابلی بین آن‌ها در پیکره‌های منطقه آزاد ‏احداث شده است.

همچنین تغییر بخشی از شبکه برق فشار متوسط هوایی به زمینی حد فاصل پست ۲۰/۶۳ کیلو ولت تیس تا پیکره ‏مسکونی در در راستای ارتقای بهره وری شبکه توزیع برق و تقویت ایمنی فضای شهر اجرا شد. این پروژه در پیکره‌های یکم، دوم و سوم و با هزینه ۴۱میلیارد ریال اجرا شد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 9 شهریور    99، کد خبر:   1426969، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین