پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
ونزوئلا که از زمان آغاز دولت دونالد ترامپ در آمریکا، تحت شدیدترین فشار‌ها و تحریم‌ها قرار داشته، نه تنها توانسته در برابر سیاست‌های خصمانه واشنگتن به رغم مواجهه با چالش‌های جدی اقتصادی-سیاسی-اجتماعی ایستادگی کند بلکه به نظر می‌رسد مخالفان دولت مادورو نیز خسته از مقاومت حکومت بولیواری، راه تسلیم را برگزیده اند.
شعارسال: ونزوئلا که در سه سال اخیر بدترین شرایط اقتصادی مخالفت‌های سیاسی تحت حمایت آمریکا را تجربه کرده و با کمبود شدید مواد غذایی، سوخت، دارو و کالا‌های اساسی روبرو بوده، توانسته در برابر فشار‌های شدید آمریکا و هم پیمانانش به رغم کمبود شدید امکانات و افت بی سابقه صادرات نفت تاکنون داوم بیاورد.

دولت کاراکاس که همزمان در دو جبهه فشار‌های آمریکا و فعالیت‌های مخالفان در داخل مبارزه کرده، همواره طی این سال‌ها بر مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی‌های آمریکا و همچنین استقلال ونزوئلا تاکید داشته که به نظر می‌رسد نتایج مطلوبی در این مسیر بدست آورده است.

برخی رهبران مخالف دولت مادورو که از ادامه مخالفت‌های بی نتیجه خود ناامید شده اند، اخیرا برای شرکت در انتخابات پارلمانی پیش رو در این کشور ابراز تمایل کرده اند؛ انتخاباتی که پیش از این مخالفان وعده داده بودند که آن را تحریم خواهند کرد. این رویداد را‌ می‌توان شکست سیاسی برای مخالفان و پیروزی برای دولت مادورو در جبهه فشار‌های سیاسی از سوی آمریکا دانست.

همچنین  سیاست‌های دولت ترامپ برای زمین‌گیر کردن دولت مادورو و فلج کردن اقتصاد ونزوئلا بی‌نتیجه بوده و مخالفان دولت کاراکاس با هدایت خوان گوایدو نیز نتوانسته‌اند به اهداف‌شان دست یابند و عملا آمریکا را ناامید کرده‌اند.

ترامپ و مشاورانش امید زیادی به فعالیت‌های مُخرب مخالفان برای براندازی دولت مشروع و قانونی ونزوئلا بسته بودند، اما به نظر می‌رسد مخالفان مادورو توان رویارویی با دولت کاراکاس را ندارند، چون از از حمایت‌های لازم در داخل برخوردار نبوده‌اند.

هوگو چاوز رئیس‌جمهوری سابق ونزوئلا در دوران فعالیتش در ونزوئلا بار‌ها مردم این کشور را نسبت به مداخله آمریکا در امور ونزوئلا آگاه کرده بود و تاکید داشت که شهروندان این کشور باید با هرگونه تلاش واشنگتن برای نفوذ در این کشور منطقه آمریکای لاتین مقابله کنند. این روحیه انقلابی مردم ونزوئلا طی سال‌های اخیر در این کشور نهادینه شده است.

مردم ونزوئلا به رغم مواجهه با شدیدترین چالش‌های اقتصادی چند دهه اخیر، نسبت به اهداف شوم آمریکا در کشورشان آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که هدف دولت ترامپ کمک به مردم ونزوئلا نیست بلکه نفوذ در این کشور و بدست آوردن منابع غنی انرژی و معدنی ونزوئلا بوده است.

مادورو طی سه سال اخیر بار‌ها از آشتی ملی و مذاکره با مخالفان برای احیای صلح و ثبات و همچنین بهبود شرایط اقتصادی سخن به میان آورده است.

در چند روز اخیر نیز تحولاتی در جبهه سیاسی ونزوئلا رخ داده که ایستادگی موثر ونزوئلا در برابر فشار‌های آمریکا را اثبات می‌کند.

یک منبع آگاه روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که دو تن از مقامات ارشد مخالفان دولت کاراکاس با دولت کاراکاس برای حضور در انتخابات پارلمانی آتی این کشور در حال مذاکره هستند این در حالی است که  پیش از این مقامات اعلام کرده بودند انتخابات پارلمانی را تحریم می‌کنند.

گزارش شده است که احزاب مخالف دولت ونزوئلا به این نتیجه رسیده‌اند که با نمایندگان دولت برای تصدی سمت‌های سیاسی در انتخابات شرکت کنند. انریکه کاپریلس و استالین گونزالس دو رهبر مخالف بدون سروصدا در مذاکره با دولت برای حل اختلافات با هدف شرکت در انتخابات پارلمانی دسامبر (دی) به سر می‌برند.

تمایل مخالفان دولت ونزوئلا برای شرکت در انتخابات پارلمانی آتی نشان از عقب‌گرد آن‌ها برای حضور دوباره در عرصه سیاسی است. این در حالی است که آمریکا روی اقدامات مخالفان برای براندازی دولت مادورو حساب ویژه‌ای باز کرده بود.

کاپریلس نیز اخیرا در توییت‌های مختلفی اعلام کرده بود به مذاکره با بازیگران بین‌المللی برای حل بحران سیاسی در ونزوئلا تمایل دارد. این در حالی است که اختلافات در جبهه مخالفان دولت نیز افزایش یافته به طوریکه خوان گوایدو که از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته شده، با هرگونه مذاکره با دولت مادورو مخالفت کرده است.

در این میان دولت مادورو در کنار تقویت روابط با هم‌پیماناش از جمله ایران، روسیه و چین با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا به دنبال آتش ملی بوده و خواستار حضور مخالفان در انتخابات پارلمانی آتی این کشور است. دو روز پیش مادورو با هدف ایجاد اتحاد، صلح و امنیت در کشورش، دستور عفو برخی رهبران مخالف سیاسی را صادر کرد.

"خورخه رودریگس" وزیر ارتباطات و اطلاع رسانی این کشور نیز در این رابطه عنوان کرد: حکم عفو برخی مخالفان سیاسی در حالی صادر می‌شود که ونزوئلا این روز‌ها و در آستانه انتخابات پارلمان و نیز برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی و حملات چندجانبه دشمنان در بحبوحه همه گیری کرونا، بیش از هر زمان دیگر به صلح و وحدت ملی نیاز دارد. "خورخه آرئاسا" وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود با بیان اینکه صدور حکم عفو جمعی از مخالفان از سوی رییس جمهوری در جهت تحکیم صلح و آشتی ملی بوده است،   ابراز امیدواری کرد که به این ترتیب مداخلات و خشونت‌های سیاسی به پایان خواهد رسید.

تحولات جدید در ونزوئلا، کشوری که زمانی از آن به عنون حیاط خلوت آمریکا نام برده می‌شد،  نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت مادورو توانسته تاکنون راهبرد‌های واشنگتن را ناکام بگذارد و به رغم چالش‌های جدی، این کشور همچنان مقاوم در برابر تحریم‌ها و فشار‌های کاخ سفید ایستاده است.

شعار سال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر:۸۴۰۲۴۱۹۳:irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین