پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۱۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
قدیم‌ها برای تخریب ساختمان‌ها از نیروی انسانی و پتک استفاده می‌شد. بعد از مدتی استفاده از پیکور (چکش تخریب) جهت تخریب تدریجی، ولی قاعده‌مند رواج یافت؛ و در نهایت، استفاده از روش‌های مکانیکی بهره بردار از ماشین‌های راه سازی، رواج یافته است. اما با توسعه برج‌ها و قدمت برخی از آنها، ضرورت توسعه فناوری‌های تخریب بهرمند از انفجار احساس می‌شود. شاید تهران، اولین شهر نیازمند بهره برداری فرگیر از این فناوری باشد.
شعار سال:همه ما کم و بیش نمونه های تخریب ساختمان های قدیمی را از نزدیک دیده ایم.  حتی برخی از ما ، تجارب تخریب های مخرب ساختمان های قدیمی را هم شاهد بوده ایم. بعنوان نمونه تخریب ساختمان با بستن سیم بوکسل به ستون ها و کشیدن آن توسط لودر؟

شاید برایتان خنده دار باشد، اما از این روش های غیر قانونی، تا دلتان بخواهد در شهر تهران رواج دارد. سال پیش ، گزارش مستندی از این گونه تخریب در خیابان دبستان سید خندان داشتیم( خ کابلی یا دبستان، خ شیخ شعبانی- ساختمان دارای وابستگی غیر مستقیم به یکی از ارگان های نظامی) . ستون های هر طبقه به تفکیک به لودر بسته می شد و کشیده می شدند. هر ریزش معادل یک زلزله حدودا 4 ریشتری لرزه ایجاد می کرد و این روند حدود 10 روز ادامه داشت. چند بار به شهرداری تماس گرفته شد. اما گویا در حد چند تذکر بود و شاید هم ......  آره. با کمال صد تاسف .

از روایت گری خارج می شویم و به اصل داستان می پردازیم.  افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی ، همچنین افزایش آهنگ روزافزون توسعه شهرها روند نوسازی بناهای فرسوده را برای تامین فضاهای مورد نیاز شهری ضروری نموده است. علاوه بر این، ضرورت افزایش سرعت ایمنی و کاهش بار مالی در تخریب سازه ها ، کارشناسان و مجریان پروژه های عمرانی را ازروش های دستی و مکانیکی به روش تخریب توسط عملیاتی انفجار سوق داده است .مواد منفجره حین عملیات انفجار به دلیل ازادسازی سریع انرژی در بسیاری ازفعالیت های عمرانی ، نظیر تخریب ساختمان ها و سازه ها می باشد .

توضیح اینکه،  تخریب انفجاری کنترل‌شده (دیمولیشن) سازه ، نوعی فناوری نسبتا جدید بوده که طراحی، شبیه‌سازی، پیاده‌سازی و نظارت کارهای انفجاری توسط یک تیم مجرب و متخصص انجام می‌شود.مسؤولیت فنی، امنیتی و ایمنی تمام فرایند انفجار بر عهده مسؤول انفجار است . وی وظیفه تمام امور انفجار را بر عهده دارد. شبیه‌سازی انفجار و محاسبات مربوط به مقدار، نوع و تعداد سیستم انفجاری، موقعیت مواد منفجره و چیدمان ابزار انفجاری بر عهده طراح دیمولیشن است.

با توجه به عمر حدودا 50 ساله در برخی از برج های تهران، تراکم بالای شهری و ضرورت های حفط ایمنی و امنیت، بنظر می رسد که توسعه فناوری تخریب با بهره گیری از انفجار ، می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد.

تعداد بازدید : 6

اختصاصی پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین