پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
همتی گفت: کمبود‌های کلی انبار‌های هلال احمر برطرف شده است و شارژ تمامی انبار‌ها نزدیک به دو میلیارد تومان هزینه دارد.
شعار سال: کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر از فروردین ۹۹ با حکم ریاست جمهوری به این سمت منصوب شد. او پزشک، سیاستمدار و مدیر ارشد اجرایی همچنین دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران است. همتی پیش از این معاون حقوقی و امور مجلس وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام و مدیر کل جمعیت هلال احمر استان ایلام بوده است.

با توجه به سمتی که در حال حاضر دارد، به باشگاه خبرنگاران جوان دعوت شد و ضمن بازدید از تحریریه‌های باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برنامه‌های انجام شده در جمعیت هلال احمر توضیحاتی را ارائه داد.

هزنیه دو میلیارد تومانی برای شارژ انبارها/ عدم نیاز به هیچ سلبریتی برای جمع آوری کمک‌های مردمی

آقای دکتر در خصوص وضعیت انبار‌های جمعیت هلال احمر و کمبود‌های آن توضیح دهید. آیا مردم می‌توانند به تامین اقلام و شارژ انبار‌های هلال احمر کمک کنند؟
با بررسی موجودی انبارها، از سوی دولت کمک‌هایی درخصوص انبار‌های امدادی هلال احمر شد تا کمبود‌های کلی و منطقی تا حدودی برطرف شود.

بله، مردم هم می‌توانند برای شارژ انبار‌ها به جمعیت هلال احمر کمک کنند، شارژ انبار‌ها نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد، مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای تامین انبار‌های امدادی به جمعیت هلال احمر دهند، مردم بیش از دولت در این زمینه نقش خواهند داشت، کمک‌های غیرنقدی برای تامین انبار‌ها کاربردی ندارد.
واردات ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در هفته جاری
اقلامی که در انبار‌های جمعیت هلال احمر وجود دارد، شامل چه اقلامی است؟
همه استان‌های کشور باید اقلام ۱۱ گانه، شامل پتو، موکت و ... را دو درصد جمعیت داشته باشد، بنابراین آمادگی انبار‌ها را باید به این دو درصد برسانیم.

جمعیت هلال احمر چند درصد آمادگی وقوع سیل احتمالی در پاییز و زمستان امسال را دارد؟
فصل پیش رو، طبیعتا بارندگی خواهیم داشت و ممکن است مشکلاتی همچون سال گذشته (سیل) ایجاد و به بحران تبدیل شود. با کمک‌هایی که انجام شده است، پیش بینی می‌شود در مهر و آبان سال جاری آمادگی‌ انبار‌های هلال احمر به بیش از ۵۰ درصد به هنگام وقوع بحران رسد.

آیا جمعیت هلال احمر با کمبود نیرو هم مواجه خواهد بود؟ و آخرین وضعیت بالگرد‌های زمین گیر شده چیست؟
آمادگی پرسنلی و نیروهای امدادی ۱۰۰ درصد است. ۲۴ فروند بالگرد داریم که ۱۶ فروند آن عملیاتی هستند، ۸ بالگرد زمین گیر شده در جمعیت هلال احمر به دلیل نبود قطعه است که با مناقصاتی که انجام شده در آینده نزدیک مشکل این بالگرد‌ها برطرف خواهد شد، مجوزی به ما داده بودند که دو فروند بالگرد را بتوانیم خریداری کنیم، که مهلت آن تمام شده است و درخواست دادیم تا دوباره این امکان را به ما دهند.

این بالگرد‌ها داخلی است یا خارجی؟
خارجی هستند و همانطور که می‌دانید خرید از کشور‌های غربی سخت شده است.

به نظر شما آمادگی مردم در برابر وقوع حادثه چند درصد است؟
متاسفانه آمادگی مردم در رو به رو شدن با وقوع حادثه کمتر از ۱۰ درصد و توسط جمعیت هلال احمر طی چند ماه اخیر، آموزش‌های همگانی به هموطنان در حال انجام است.

هزنیه دو میلیارد تومانی برای شارژ انبارها/ عدم نیاز به هیچ سلبریتی برای جمع آوری کمک‌های مردمی

آیا در دوره ریاست شما، سازمان جمعیت هلال احمر همچنان با کمبود بودجه همراه است؟
کمبود بودجه عمدتا به بحث تخصیص ارتباط دارد، اما با توجه به تخصیص بودجه‌ای که به سازمان هلال احمر داده شد، بخشی از مشکلات ما حل شده، اما همچنان مشکلاتی داریم. مانند همه سازمان‌ها مشکلاتی در بودجه داریم، اما مشکلات جدیدی وجود ندارد.
واردات ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در هفته جاری
خط تولید واکسن مننژیت اکنون چگونه است؟ کمبود این واکسن صحت دارد؟
تعدادی واکسن مننژیت امسال برای حجاج در نظر گرفته شده بود که با لغو حج تمتع ۸۰ هزار دوز مننژیت ذخیره شد که ما آن را در اختیار سربازان در پادگان‌ها قرار دادیم و برای گروه‌های در معرض خطر واکسن مننژیت کم و بیش در اختیار است.

آیا هلال احمر برای تامین و رفع کمبود انسولین در کشور برنامه‌ای دارد؟
مشکلی که درخصوص داروی انسولین وجود دارد، سود کمی آن برای داروخانه‌های خصوصی است، کمبود عمومی داروی انسولین و مشکل واردات نیز وجود ندارد و معمولا داروخانه‌های در سطح شهر انسولین را نمی‌آورند، اما این دارو در داروخانه‌های هلال احمر و داروخانه‌های معین وزرات کشور در سراسر استان‌ها موجود است. من در طی بازدید سر زده‌ای که از داروخانه مرکزی هلال احمر داشتم دیدم که مراجعه کنندگان برای تهیه انسولین مشکلی ندارند، مردم نگرانی بابت این مسئله نداشته باشند.

جمعیت هلال احمر قصد دارد تا یک سری خدماتی به منطقه هرندی تهران بدهد، در این باره توضیح دهید.
منطقه ۱۲ تهران همانطور که می‌دانید گرفتاری‌های ویژه دارد، تراکم جمعیتی در مکان‌های نامناسب برای زندگی و اعتیاد از مشکلات بارز مردم این منطقه است. هلال احمر قصد دارد با استفاده از امکانات و احداث خانه‌های هلال به این افراد ارائه خدمات دهد که اولین قدم سرشماری مردمی است که در این منطقه زندگی می‌کنند. نزدیک دو سال زمان می‌برد تا تغییر رویکرد در زندگی این افراد اتفاق افتاد. افراد در فضا‌هایی زندگی می‌کنند که در آنجا خدماتی چون سرویس بهداشتی و حمام وجود ندارد و راه حل این مشکل مشارکت همه را می‌خواهد.

امسال با عدم برگزاری پیاده روی اربعین، جمعیت هلال احمر قصد دارد تا به سایر زائران خدمات ارائه دهد؟
همانطور که اعلام شده است، اربعین امسال برگزار نخواهد شد، اما تیم‌های محدودی در اربعین حضور خواهند داشت و تیم پزشکی برای ارائه خدمات اعزام خواهند شد و تیم‌های پزشکی در حال آماده شدن برای اعزام هستند.

یعنی بر اساس گفته‌های شما درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های هلال احمر در نجف و کربلا مستقر خواهند بود؟
خیر! به دلیل محدود بودن جمعیت زائران درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها امسال ارائه خدمات درمانی نخواهند داشت.
واردات ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در هفته جاری
سال گذشته اختلاف نظری درباره اینکه سازمان حج پزشکی زیر نظر سازمان جمعیت هلال احمر یا سازمان حج و زیارت باشد، به وجود آمد، ماجرای این اختلاف نظر چه بود؟
یک سوء تفاهمی بود، هیات پزشکی جمعیت هلال احمر به دلیل رویکردی و بین المللی که دارد باید در زیر مجموعه سازمان جمعیت هلال احمر باشد، خوشبختانه اکنون یک رابطه خوب بین هیات پزشکی و جمعیت هلال احمر وجود دارد و این اختلاف نظر منتفی شد.

هزنیه دو میلیارد تومانی برای شارژ انبارها/ عدم نیاز به هیچ سلبریتی برای جمع آوری کمک‌های مردمی

درباره آخرین وضعیت دو میلیون دوز واکسن آنفولانزایی که جمعیت هلال احمر قرار بود وارد کند را توضیح دهید؟
واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که دو میلیون دوز آن تا دوشنبه هفته آینده توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور می‌شود و در حال حاضر ۱۵۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار جمعیت هلال احمر است که منتظر مجوز از سوی وزرات بهداشت برای توزیع در داروخانه‌ها از اول مهرماه است.

نظر شما به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر درباره شفافیت سازی در جمعیت چیست؟
حق مردم است که بدانند کمکی که به جمعیت هلال احمر کرده اند ، چه شده است. این کاملا شفاف است و سخنگوی جمعیت هلال احمر قرار است تا کمک‌های مردمی را به صورت شفاف به عموم عامه اطلاع رسانی کند.

نظر جمعیت هلال احمر در خصوص جمع آوری کمک‌های مردمی از سوی افراد مشهور و سلبریتی‌ها چیست؟
اکنون نیاز به ورود هیچ سلبریتی و نهادی برای جمع آوری کمک‌های مردمی در جمعیت هلال احمر نیست.

آیا هلال احمر در این دوره طرح جدیدی همچون طرح نذر آب برای کمک رسانی دارد؟
طرح جدیدی که همچون طرح نذر آب به صورت همگانی باشد نداریم، در زمان حال طرح عمده و همگانی که وجود دارد، طرح احداث خانه‌های هلال و بحث آموزش همگانی است؛ از پنج شنبه هفته جاری ۱۴۰۰ خانه هلال افتتاح خواهد شد، دپوی امکانات و تجهیزات در محیط‌های روستایی و آموزش افراد محلی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها در هنگام بلایا موثر باشد.

خانه‌های هلال قرار است در تمامی استان‌ها وجود داشته باشد؟
در همه ۳۷ هزار روستایی که دهیاری داریم احداث خانه‌های هلال به مرور زمان انجام خواهد شد، ما ۱۷ هزار خانه بهداشت داریم و قرار است خانه‌های هلال بیشتر از خانه‌های بهداشت شود. انقلابی است در سازمان هلال احمر که فکر نمی‌کنم کشوری این کار را انجام داده باشد.

گزارشی که تقریبا یک ماه اخیر منتشر شده درباره قطع دسترسی هشدار سریع سازمان امداد و نجات در مواقع بروز حادثه بود، آیا این مشکل با ژئوفیزیک برطرف شد؟
بله این مشکل برطرف شده، بیشتر یک سوء تفاهم بود، ما انتظار داریم تمامی نهاد‌های مربوط به هنگام وقوع حادثه کمک رسان باشند تا اختلالی در امدادرسانی وجود نداشته باشد، خوشبختانه این مشکل هم حل شد.
 
خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و تشریف آوردید؛ اگر نکته‌ای هست بفرمایید.
رئیس جمعیت هلال احمر: ممنون از شما، در پایان ذکر کنم که سختی‌ها و خوشی‌ها پایدار نیستند، اکنون باید در سختی‌ها در کنار یکدیگر باشیم، باید به یکدیگر کمک کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 29 شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۴۹۳۴۰۸، www. yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین