پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۷۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
شیر و خورشید صلیب سرخ در سال ۱۳۵۷ شمسی به جمعیت هلال احمر ایران تغییر نام یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشته است.
شعار سال: جمعیت شیر و خورشید سرخ در سال ۱۳۰۱ شمسی با پیگیری امیراعلم سیاستمدار ایرانی تنظیم و تأسیس شد، این جمعیت نخستین سازمان خیریه ایران بود که وظایف مهم و متعددی در زمینه امدادرسانی در حوادث غیر مترقبه، آموزش کمک‌های اولیه، تأسیس بیمارستان و درمانگاه، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، تربیت پرستار و نگهداری از کودکان بی سرپرست داشت.

با گذشت چندین سال از تأسیس این سازمان خیریه، در سال ۱۳۵۷ شمسی پس از انقلاب این سازمان به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت و دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور جلوگیری از تعدد علایم مشخصه بین‌المللی برای کار‌های امدادی و خیریه و کمک به متحدالشکل ساختن این علایم شناخته‌شده، رسما به مقامات صلیب سرخ بین‌المللی اطلاع داد که از حق انحصاری خود دایر بر استفاده از شیر و خورشید سرخ به عنوان یکی از سه علامت رسمی اتحادیه بین‌المللی صلیب سرخ صرف نظر کرده و از این به بعد از علامت هلال احمر که مورد قبول تمامی کشور‌های اسلامی است برای امور خیریه و امداد استفاده خواهد کرد. درنتیجه جمعیت هلال احمر ایران به یک نهاد مردمی، غیرانتفاعی با هدف بشر دوستانه و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ تبدیل شد که در داخل و خارج از کشور فعالیت دارد.

جمعیت هلال احمر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ۸ بخش امداد و نجات، تبلیغات، ازدیاد درآﻣﺪ و اﻋﻀﺎ و آﻣﺎر، جوانان، بهداشت، خدمات عمومی و امور شهرستان‌ها با وظایف گوناگون تشکیل شده بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این سازمان تا به امروز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که در ادامه گزارش با آن‌ها آشنا خواهید شد.

همان طور که پیش از این گفته شد، هلال احمر بر اساس وظایف بین المللی صلیب سرخ امدادرسانی به افراد آسیب دیده در حین وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی را بر عهده داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وظایف این سازمان گسترده‌تر شد و سازمان‌های امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و ... پس از انقلاب فعالیت‌های گسترده‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن داشتند و تغییرات وسیعی هم در ساختار و ماهیت هلال احمر به وجود آمد.

نخستین تغییر اساسی هلال احمر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفکیک مراکز بهداشتی_درمانی بود که بر اساس آن تمامی موسسات درمانی و بهداشتی به وزرات بهداری و بهزیستی انتقال یافت. همچنین بر اساس مصوبه‌های بعدی مراکز مختلف پژوهشی_حمایتی جمعیت هلال احمر نیز به وزارت بهداری و برخی از امکانات ترابری هوایی و دریایی این جمعیت به سایر نهاد‌ها واگذار شد. وجود این مصوبه‌ها باعث تغییرات زیادی در سیاست‌های کلی جمعیت هلال احمر شد و نخستین اساسنامه آن در سال ۱۳۵۹ مورد تصویب قرار گرفت.

به مرور زمان و وقوع حادثه‌های غیرمترقبه در کشور، ایران جزء ۱۵ کشور حادثه خیز جهان شناخته شد، بر همین اساس نیاز شد تا بخش امداد و نجات هلال احمر برای امدادرسانی بهتر به هنگام وقوع حادثه پیشرفت بیشتری داشته باشد، در نتیجه امدادرسانی به هنگام وقوع سیل، برف، ریزش آوار، زلزله، خشکسالی، جستجو مفقودین، اسکان اضطراری حوادث جاده‌ای و سایر حوادث مشابه از گذشته تا به امروز بر عهده سازمان امداد و نجات است.

طبق گفته کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هلال احمر تنها دو فروند بالگرد داشت که امروزه تعداد این بالگرد‌ها افزایش چمشگیری داشته است، همچنین در آن زمان هلال احمر دارای پایگاه‌های امداد و نجات مستقر نبوده است، اما امروزه تعداد پایگاه‌ها در کل کشور به ۵۶۱ مورد رسیده است.

سازمان هلال احمر بر مبنای اینکه یک نهاد مردمی و داوطلبانه است، سازمان داوطلبان آن در سال ۱۳۳۸ به منظور جذب، سازماندهی و انسجام فعالیت‌ها و خدمات داوطلبانه و خیرخواهانه در زمان حوادث و حمایت از آسیب‌دیدگان و خدمت به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر تشکیل شد. همچنین با گذشت زمان در تاریخ ۱۳۶۷ سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برای اداره امور جوانان جمعیت سازمان از طریق فعالیت‌های بشردوستانه، آموزشی، امدادی و فرهنگی تشکیل شد و تا به امروز این زیر مجموعه از جمعیت هلال احمر با وظایف گسترده تری در حال ارائه خدمات و آموزش جوانان در جمعیت هلال احمر است.
پس از گذشت سال‌ها از تأسیس جمعیت هلال احمر تا به امروز، این سازمان در جنگ تحمیلی ایران و عراق، زلزله بم و سایر حوادث اقدامات و امدادرسانی‌های فراوانی داشته است و حالا در این روز‌ها با وقوع هر زلرله‌ای همچون زلزله بزرگ کرمانشاه نیرو‌های آن در محل حادثه برای امدادرسانی حضور داشته‌اند.

جالب است بدانید که زلزله کرمانشاه که در ۲۱ آبان سال ۹۶ اتفاق افتاد یکی از بزرگترین زلزله‌های ۵۰ سال اخیر بود که در پی این حادثه ۶۲۰ نفر جان باختند و بیش از ۹ هزار نفر نیز مصدوم شدند.

در پی این حادثه در ۷۲ ساعت اولیه ۳۸ تیم واکنش سریع، ۵۳ تیم تخصصی آوار برداری، ۳۱ تیم جست جوی سگ‌های زنده یاب در مناطق زلزله زده حضور یافتند. امداد هوایی، توزیع اقلام و اسکان اضطراری، توزیع بسته‌های غذایی و جمع آوری کمک‌های مردمی از سایر وظایف و خدمات جمعیت هلال احمر در این حادثه بود.

امروزه جمعیت هلال احمر به عنوان یک نهاد داوطلبانه و مردمی در وقوع همه بحران‌ها چون سیل، خشکسالی، وقوع بهمن، زلزله و سایر حوادث همراه و کمک رسان مردم خواهد بود. علاوه بر این جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در خارج از مرز‌های کشور نیز با کمک صلیب سرخ به یاری مردم آسیب دیده میانمار و یمن و... شتافته و فعالیت‌های بشر دوستانه در سطح جهانی داشته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1399، کد خبر: 7656110،  www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
0
0
چرا چیزایی که باید برامون اهمیت داشته باشه نداره؟ اونم در زمینه حفظ اثار ایران برای ایندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین