پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
رییس سازمان غذا و دارو گفت: نمی‌خواهم شعاری حرف بزنم، اما در حوزه محصولات سلامت‌محور و تامین آن‌ها اعم از دارو، تجهیزات، آرایشی و بهداشتی و... و. شاهد پیشرفت‌های سریعی هستیم و درخواست‌های بسیار زیادی وجود دارد. سرعت توسعه و رشد سریع شده است.
شعار سال: محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در پاسخ درباره نحوه تامین تجهیزات پزشکی در دوران کرونا، گفت: واقعا یکی از بخش‌هایی که در کرونا خوش درخشید و برای کشور افتخارآفرینی کرد، حوزه تجهیزات پزشکی بود. از ماسک تولید ۱۵۰ هزار عددی اکنون به تولید بالای ۴۰ میلیون عدد ماسک در روز رسیده‌ایم که با کیفیت بسیار مطلوب و خوب هستند. حتی ضوابط و مقررات‌مان را بازنگری کردیم و ضوابطمان را برای تولید ماسک سخت‌گیرانه کردیم که دارد اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه تولید کیت‌های آزمایشگاهی و رپید تست‌ها، کشور از واردات بی نیاز شده و اکنون بیش از ۱۰۰ هزار کیت روزانه مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم. در حالی که در سال قبل در حد انگشتان یک دست و برای موارد خاص بود. در زمینه ونتیلاتور که بسیار برای بیماران بستری حیاتی است، از اسفند ماهیانه ۱۰۰ عدد تولید می‌کردیم که الان به حدود ۱۰۰۰ عدد رسیده است که حتی تقاضا‌های متعددی برای صادرات آن است. در حوزه دارو، مواد ضدعفونی کننده، کیت و... پیشرفت داشتیم. در زمینه ماسک ظرفیت تولیدی‌مان ۱۵ هزار و تولیدمان ۵۰۰۰ بود، اما از شهریور و مهر به بعد ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ظرفیت تولید ماسک در روز داریم ک بیش از نیاز کشور است و تولیدکنندگان متقاضی صادرات هستند. ارگان‌ها و وزارتخانه‌های زیادی در این زمینه کمک کردند. همچنین بحث تولید ایمپلنت دندانی برای اولین بار در هفته گذشته در کشور اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد:‌ نمی‌خواهم شعاری حرف بزنم، اما در حوزه محصولات سلامت‌محور و تامین آن‌ها اعم از دارو، تجهیزات، آرایشی و بهداشتی و... و. شاهد پیشرفت‌های سریعی هستیم و درخواست‌های بسیار زیادی وجود دارد.  سرعت توسعه و رشد سریع شده است. در بخش تجهیزات پزشکی دستگاه‌های بسیار های‌تک، تصویربرداری که بسیاری از آن‌ها در مرز دانش است، در کشور از سوی جوانان متدین و علاقه‌مند به وطن تولید می‌شود و به آینده کشور بسیار خوشبین هستیم. یکی از دلایلش هم این است که تولیدکنندکان عمدتا جوان هستند و این نشان می‌دهد که در آینده تعداد زیادی دانشمند به عنوان مهمترین ابزار توسعه و پیشرفت خواهیم داشت.
 
ارز تامین شود، کمبود تجهیزاتی نخواهیم داشت
شانه ساز گفت: ما واقعا مساله‌ای در زمینه تامین تجهیزات نداریم و مشکل عمده ما بحث ارز است.  اگر ارز مورد نیازمان با همان اعداد و ارقام پیش‌بینی شده، تامین شود، مشکلی نداریم. در سال ۱۳۹۷ ارزمان حدود ۳.۷ میلیارد دلار بود که در سال ۱۳۹۸ به سه میلیارد و در امسال به ۲.۵ میلیارد رسید که اگر کرونا نبود، به خوبی نیاز کشور را رفع می‌کردیم. آنچه که به نیاز‌های ارزی ما بار اضافه تحمیل کرده، ارز برای اقلام کرونایی بوده که مصرف شده و اگر جبران شود، مشکلی نخواهیم داشت.

وی در بخشی از صحبت‌هایش درباره دستاورد‌های سازمان غذا و دارو، گفت: فکر می‌کنم اگر در سال‌های قبل پیرامون توفیقاتی که حاصل شده بود صحبت می‌کردیم، خیلی از دوستان دیرباور و دشمنان مغرض صحبت‌های ما را زیر سوال می‌بردند و می‌گفتند که این توفیقات حاصل نشده است. به هر حال عرصه ویروس کرونا با همه ضرر و زیان‌هایی که برای جامعه بشری داشت، یک عرصه مسابقه بین‌المللی و رقابت بود که نشان دهد که در زمینه زیرساخت‌ها و توانمندی‌های تولید و تامین نیاز‌های ضروری خصوصا در حوزه سلامت کدام کشور می‌تواند سریعتر و بهتر عمل کند.
 
افزایش ۲۰ برابری تولید ضدعفونی کننده‌ها در کشور
رییس سازمان غذا و دارو افزود: در کشوری که سال‌ها تحریم‌های ظالمانه را فراهم کرده بود و همه دنیا منتظر بودند که شاهد به زانو در آمدن ملت ایران به دلیل نیازشان در این روز‌ها باشند، واقعا تولیدکنندگان، جوانان، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان ما خوش درخشیدند. در این ایام تحریم و کرونا تولید ماسک سه لایه را از حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار عدد به ۴۰ میلیون عدد در روز رسانده‌ایم.

شانه ساز بیان کرد: در بخش ضدعفونی‌کننده‌ها افزایش ۱۵ تا ۲۰ برابری داشتیم. در زمینه دارو و هر دارویی که به عنوان کمک به درمان کرونا مطرح شد، ظرف کمتر از سه ماه آن را در داخل کشورمان تولید کردیم. همچنین در زمینه کیت‌های آزمایشگاهی، ونتیلاتور و. آخرین اقدامی هم که اتفاق افتاد، در زمینه تولید و ساخت واکسن کرونا است که دانشمندان‌مان به سرعت این اقدام را پیش می‌برند و امیدواریم که تا اواخر بهار تولید مناسب واکسن باکیفیت ایرانی را داشته باشیم. در این فاصله هم به لحاظ اینکه سلامت مردم‌مان برایمان حائز اهمیت است، داریم از طریق منابع معتبر و مطمئن بین المللی که حداقل فاز سه مطالعات بالینی را پشت سر گذاشته باشند و در تعداد زیادی از کشور‌ها به ویژه کشور‌های معتبر و رگولاتور ثبت شده باشد، آن‌ها را به صورت رایگان در اختیار هموطنان عزیزمان قرار دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو درباره نظارت بر مسئولان کنترل کیفی محصولات و فراورده‌ها و ورود این موضوع به بحث نانوایی‌ها، گفت: با همکارانمان در حوزه معاونت بهداشتی و سایر بخش‌ها، سال‌ها در زمینه نظارت مسئولین فنی که بخشی از این سیاست برون سپاری می‌شود را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم در قانون بودجه‌ای که کلیاتش هم رد شد، ردپای این موضوع گذاشته شود و به این بحث به درستی پرداخته شود. این موضوع می‌تواند هم در زمینه نظارت مستمر بر تولیدات مواد غذایی و حتی کالا‌های سلامت محور موثر باشد و هم اینکه نیاز به بازرسی‌های موردی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: البته در زمینه بحث نانوایی‌ها و آرد چندین ارگان دخالت دارند که یکی از آن‌ها وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، این را باید در شورای هماهنگی که زیر نظر استاندار در استان‌ها فعالیت می‌کند، پیش برد و اگر به صورت مکتوب پیشنهادی در این زمینه برسد، ما استقبال کرده و پیگیری می‌کنیم. ما آماده جلسه هستیم و اگر پیشنهادی به صورت مکتوب و در قالب پروپوزال به بنده برسد، حتما کار را پیگیری خواهیم کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۹۹، کد خبر: ۹۰۹۸۵۸، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
0
0
تامین ارز در ایران واقعا مشکلاتزیادی رو بهسر اقتصصاد اورده و باید در این زمینه کمی اگاهانه تر عمل کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین