پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۰۳۳۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
رییس کل گمرک گفت: مبادلات تجاری کشوری در نیمه اول سال به ۳۰ میلیارد دلار رسید.
شعارسال:  نگاهی به جزییات عملکرد تجارت خارجی کشورمان نشان می‌دهد در نیمه اول سال ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات انجام شده است. همچنین کل واردات کشور نیز نزدیک به ۱۶.۵ میلیارد دلار بوده است.
مهدی میراشرفی، معاون وزیراقتصاد و رییس کل گمرک ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت تجارت کشور در نیمه اول سال، اظهار داشت: مبادلات تجاری ایران با کشور‌های خارجی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری به ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و حجم آن به ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن رسید.

وی با اعلام این خبر گفت: سهم صادرات قطعی کالا‌های غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که بنزین همچنان در صدر کالا‌های صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین ۴ قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

به  گزارش تسنیم، عمده مقاصد صادراتی ایران در نیمه نخست سال، به ترتیب چین با ۱۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹ میلیون دلار و سهم ۲۷.۳ درصدی، عراق با ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ۲۱.۹ درصدی، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار و سهم ۱۴.۲ درصدی، افغانستان با ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و سهم ۸.۱ درصدی و ترکیه با یک میلیون و ۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار و سهم ۵.۳ درصدی بودند.

وی‌گفت:مجموع صادرات کشور به این ۵ مقصد، ۱۰ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از ۷۲ درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴ درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.  

واردات‌کالا از کشور‌های خارجی نیز طی پنج ماهه نخست امسال به ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسید.

میراشرفی در ادامه گفت: چین با صدور ۱ میلیون و ۵۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار و سهم ۲۵.۶ درصدی، امارات متحده عربی با صدور دو میلیون و ۱۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۳ درصدی، ترکیه با صدور ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار و سهم ۱۰.۸ درصدی، هند با صدور یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و سهم ۶.۵ درصدی و آلمان با صدور ۷۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار و سهم ۵ درصدی، پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند که جمعا ۸ میلیون و ۱۶۰ هزارتن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۳ میلیون دلاربه کشورمان کالا صادر کردند که از لحاظ وزنی حدود ۵۳ درصد و از لحاظ ارزش حدود ۷۰ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

 با اصلاح ورود کالا‌ها به کشور، بیش از ۷۰ درصد کالا‌های وارداتی، کالای اساسی است و مابقی نیز عمدتا مواد اولیه، ماشین الات و قطعات و اجزای تولید هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹، کدخبر:۲۳۶۱۰۴۱، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
0
0
خود چین میتونه به عنوان چندین کشور در نظر گرفته بشه با توجه به مساحت و حمعیت زیادی که داره! نباید به هیچ عنوان چین رو از دست داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
صادرات ایران به چین یعنی تمام دنیا چون تمام دنیا الان در تصرف چین است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین