پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۵۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
برخی از رسانه‌ها خبر از رتبه ۵۲ ایران در صادرات به کشور چین داده و با انتشار لیست کشور‌های پیشران در صادرات، سهم ۰/۲۴ درصدی (نصف نیم درصد)، برای ایران قائل شده اند. باید متذکر شد که این سهم و رتبه بندی انجام شده درست نبوده و با تفکیک صادرات نفت و پتروشیمی از سایر حوزه‌های صادراتی، مشخص خواهد شد که این سهم بشدت ناچیز‌تر بوده و ضرورت بازاندیشی در آن وجود دارد.
شعار سال: براساس آمار‌های گمرک چین، میزان واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۲ هزار و ۶۸۸ میلیارد دلار بوده است.

لزوم تفکیک رتبه بندی تفکیکی برای صادرات نفتی و غیر نفتی ایران به چین

بیشترین واردات چینی‌ها در سال ۲۰۲۱ به ترتیب از کشور‌های تایوان با ۲۵۰ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۲۱۳ میلیارد دلار، ژاپن با ۲۰۶ میلیارد دلار، آمریکا با ۱۷۹ میلیارد دلار و استرالیا با ۱۶۵ میلیارد دلار بوده است. اما میزان واردات چینی‌ها از ایران نیز در سال گذشته میلادی ۶/۵ میلیارد دلار بوده که این میزان ایران را در بین برترین صادرکنندگان به این کشور در رتبه ۵۲ قرار می‌دهد.

همچنین سهم کالا‌های ایرانی از واردات چین در سال ۲۰۲۱ حدود ۰.۲۴ درصد بوده است.

قابل ذکر است رتبه ۵۲ ایران درحالی است که در بین کشور‌های همسایه، روسیه با ۷۹ میلیارد دلار در رتبه ۱۱، عربستان با ۵۷ میلیارد دلار در رتبه ۱۴، عمان‌ها و امارات با ۲۸ میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های ۲۲ و ۲۳، کویت با ۱۷/۷ میلیارد دلار در رتبه ۳۱ و قطر با ۱۳ میلیارد دلار در رتبه ۳۵ قرار دارند.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری نود اقتصادی، تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۱۴۷۱۵۶، www.90eghtesadi.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین