پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۰۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
در شرایطی که بحث خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا بارها با مخالفت مسوولان و کارشناسان ارشد اقتصادی روبه رو شده است، برخی‌ها عنوان کرده‌اند که سرمایه‌گذاران خارجی ساختار بازار آزاد پتروشیمی‌ها را به بورس کالا ترجیح می‌دهند، در حالیکه تجربیات و آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهد.

شعارسال: دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان مطلب فوق گفت: طی سال‌های گذشته تجربیات نشان داده است معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران از مزایای زیادی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و صنعت پتروشیمی نسبت به معاملات در بازار آزاد و غیررسمی برخوردار بوده است و وقتی شفافیت رکن اصلی بازار سرمایه است، هیچ منطقی برای خروج این محصولات از بورس وجود ندارد.

خدا رحمی تاکید کرد: به این نکته باید توجه داشت که بورس کالا، به عنوان بازاری کارآمد و متمرکز شرایطی را برای معامله‌گران فراهم کرده است تا با استفاده از ابزارهای جدید علاوه بر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی، فعالان و سرمایه گذاران خارجی هم امکان حضور در معاملات بورس کالا را داشته باشند. قطعا چنین ساز و کاری به همراه وجود قوانین مشخص، معاملات تضمین شده و ابزارهای پوشش ریسک انتخاب اول هر فعال اقتصادی و سرمایه‌گذاری است؛ ولی متاسفانه عده‌ای منفعت طلب مسائلی را بیان می‌کنند که گویا سرمایه‌گذاران خارجی چندان تمایل و ارتباطی با بورس ندارند و ترجیح می‌دهند در بازاری غیر نظامند سرمایه‌گذاری کنند، در این زمینه تجربیات و آمارها چیز دیگری را نشان می‌دهند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهار کرد: انتقال معاملات پتروشیمی از تالار بورس کالا به بازار آزاد به معنای رشد قارچ گونه واحدهایی است که با ارائه اسناد و مدارک جعلی برای دریافت سهمیه اقدام می‌کنند در شرایطی آن واحدها تعطیل شده‌اند، همچنین آشفتگی و نوسانات قیمتی که امروز با تدابیر و همفکری مسوولان در بورس کالا دیده نمی شود، نقش پررنگی در معاملات بازار آزاد خواهند داشت و از این رو باید با حمایت قاطع مسوولان و برگزاری نشست های تخصصی، بهترین روش ها و نحوه معاملات پتروشیمی ها با تمرکز در بورس کالا شناسایی و اجرایی شود.

وی درخصوص مطرح شدن موضوع خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا اظهار کرد: متاسفانه این بحث مرتب مطرح می‌شود در حالی که ساز و کار بورس در راستای رقابت و شفافیت بنا شده و در معاملات بورس از ارقام خرید و فروش گرفته تا میزان عرضه و تقاضا و بازیگران بازار همگی مشخص و روشن است، بنابراین طبیعتا بهتراست محصولات پتروشیمی در بورس کالا و فضایی قابل رصد معامله شود تا دیگر شاهد تکرار معاملات حواله ای و مشکلات این بازار در سال های گذشته نباشیم.

خدارحمی در ادامه افزود: خروج محصولات پتروشیمی عواقبی به دنبال خواهد داشت، در حالی که عده‌ای متاسفانه به دلیل منفعت‌های شخصی چشمشان را روی این مسائل بسته‌اند و تنها سنگ خودشان را به سینه می‌زنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای رفع این مسئله وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر موضوع و دغدغه ای که همه فعالان صنعت پتروشیمی بر آن تاکید دارند، ضعف نظارتی نهادهای ناظر بر سایت بهین یاب است که بعضا باعث نرسیدن مواد اولیه به دست تولیدکنندگان واقعی می شود بر همین اساس بهتر است برای رفع این مشکل ابتدا وزارت صنعت با تدابیر و قدرتی که تحت اختیار دارد به پالایش این سایت بپردازد.

به گفته وی در بازاری همچون بورس کالای ایران، معاملات بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌شود و همین موضوع موجب تعادل در بازار شده است، این در حالی است که ساز و کار گذشته بازار موجب یک کارکرد اساسا غیر کارآمد و ناعادلانه شده بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 4مهر1395، کدخبر: 95070401857: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین