پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۰۳۹۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
پس از انتقاد تند روزنامه اصلاح طلب اعتماد از عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی که او را در مقایسه با وعده‌های داده شده اش دارای نمره غیر قابل قبول معرفی کرد امروز روزنامه اصلگرای رسالت نیز به همتی کارنامه رفوزگی داد. علاوه براین نیز از کاهش شدید ارزش ریال در برابر ارز‌های معتبر انتقاد کرده اند.
شعارسال: نفیسه امامی در روزنامه رسالت نوشت:  دو سال اخیر را باید پرنوسان‌ترین دوران در نرخ دلار دانست. بعد از کنار گذاشته شدن، ولی الله سیف، عبدالناصر همتی در سوم مرداد ۱۳۹۷ بر صندلی ریاست بانک مرکزی تکیه زد و به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در همان زمان نرخ دلار در کانال ۱۰ هزار تومان قرار داشت و امروز و تا زمان نوشتن این گزارش به ۲۸ هزار تومان رسیده که حاکی از افزایش ۲۸۰ درصدی است.   همتی طی دو سال گذشته و هر زمان که نرخ ارز در مسیر صعودی قرار گرفت، نرخ‌های ارز را غیرواقعی خواند و از تلاش‌های بانک مرکزی برای مدیریت و کنترل بازار خبر داد، درحالی‌که دلار بدون توجه به این سخنان از نردبان گرانی بالا رفت.

حالا که دلار تاریخی‌ترین رکورد‌های خود را به ثبت رسانده است، همتی در اظهارنظر اخیر خود در صفحه اینستاگرامی‌اش انتقادات در خصوص پایین نیامدن قیمت ارز را پذیرفته است و بازگشت ۱۹میلیارد دلاری ارز حاصل از صادرات را عاملی در جهت افزایش نرخ ارز عنوان کرده است.   او در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود اعلام کرده است که درباره دلایل افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر به‌موقع خود توضیح خواهد داد، درحالی‌که معلوم نیست زمان مناسب برای شفاف‌سازی پیرامون دررفتن فنر قیمت دلار چه موقعی است.   با افزایش قیمت دلار، ارزش پول ملی ایران همچنان در حال کاهش است به‌طوری‌که نرخ برابری ریال ایران در مقایسه با دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود تاکنون رسیده است. پرواضح است بالا رفتن نرخ دلار بر سطح عمومی قیمت‌ها و کالا‌ها تأثیر مستقیم دارد و پیامد‌های گسترده‌ای برای اقتصاد کشور به همراه می‌آورد.

  بانک مرکزی تحریم‌ها را جدی قلمداد نکرد

سید، ولی الله فاطمی کارشناس مسائل بانکی در گفتگو با «رسالت»، با بیان اینکه در حوزه ارز دو اقدام تأمین و توزیع انجام می‌گیرد، اظهار می‌کند: «بانک مرکزی مسئولیت سیاست‌گذاری توزیع ارز را به عهده دارد، به‌نحوی‌که نرخ ارز و تورم را در کشور کنترل کند. این کارشناس مسائل بانکی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در مواجه با تحریم‌های بانکی می‌افزاید: «بانک مرکزی در شرایط کنونی درزمینه جابه‌جایی ارز با روش‌های سنتی که سال‌هاست از آن‌ها استفاده می‌کند، دچار مشکل شده است. بانک مرکزی باید شرایط تحریمی فعلی را جدی‌تر قلمداد می‌کرد تا در هرگونه جابه‌جایی ارز به کشور دچار مشکل نشود. این انتقاد به بانک مرکزی وارد است که چرا برنامه جدی و مناسبی را برای دور زدن تحریم‌ها از فناوری‌ها نداشته است.»

به باور فاطمی، «اگر ما در صادرات برق یا آوردن ارز به داخل کشور مشکل داریم، می‌توانستیم ارز را از طریق ماینینگ به رمز ارز تبدیل کنیم و با فروش رمز ارز‌ها در شبکه‌های بین‌المللی آن را به ارز تبدیل کنیم تا انتقال آن به کشور هم ساده باشد.»

این کارشناس حوزه بانکی می‌گوید: «مدیران بانک مرکزی بیشتر از طریق سیاست «از این ستون تا آن ستون فرج است»، منتظر بودند تا شرایط بهتر شود و به همین علت دست بانک مرکزی خالی مانده است، درحالی‌که باید چنین شرایط بحرانی پیش‌بینی می‌شد، اما این سؤال مطرح است که چرا منتظر اتمام شرایط سخت و پیچیده فعلی ماندند درحالی‌که باید می‌دانستند که محدودیت‌های ارزی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و برای آن برنامه‌ای در نظر می‌گرفتند.»

فاطمی در پایان سخنانش با بیان اینکه در شرایطی که منابع ارزی محدود شده است، تقاضا برای خرید دلار در جهت حفظ سرمایه توسط مردم زیاد شده است، می‌افزاید: درنتیجه افزایش تقاضا و کمبود عرضه، نرخ ارز روزبه‌روز بالاتر می‌رود، درحالی‌که مدیران بانک مرکزی باید خود را برای چنین شرایط بحرانی آماده می‌کردند. مدیریت روش‌های عملیاتی بانک مرکزی کاملا سنتی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت ۲۴، تاریخ انتشار ۱۴ مهر ۹۹، کد خبر: ۵۱۵۴۱۲، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
کسی نیست ایشون و جابه‌جا کنه؟
تاکی باید این اقتصاد رو خراب تر کنند؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
ماشالله به اقای همتی! کمتر کسی میتونست این همه رشد رو تو دلار تجربه کنه و ایشون در این زمینه دارای رکوردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین