پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۵۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی گفت: میزان ظرفیت و تولید محصولات کشاورزی با کشت محصولات گلخانه ای، به حدود ۲۰ برابر افزایش خواهد یافت و از طرفی دیگر میزان آب مصرفی هم به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر ۹۰ درصد در منابع آبی صرفه جویی خواهد شد.

شعار سال: عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی گفت: میزان ظرفیت و تولید محصولات کشاورزی با کشت محصولات گلخانه ای، به حدود 20 برابر افزایش خواهد یافت و از طرفی دیگر میزان آب مصرفی هم به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.به عبارت دیگر  90 درصد در منابع آبی صرفه جویی خواهد شد.

کامران ساروقی، عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفتگو با اقتصاد نگار با اشاره به ظرفیت بخش کشاورزی در اقتصاد ایران و ظرفیت فعلی آن اظهار داشت: سهم کشاورزی کشور از تولید ناخالص ملی 20 درصد است و حدود 30 درصد صادرات کشور مربوط به بخش کشاورزی است.متأسفانه کل بودجه وزارت جهاد کشاورزی از بودجه کشور، 5 درصد است.

وی افزود: با توجه به منابع آبی موجود در کشور و محدودیت هایی که وجود دارد، سیاست وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به سمت کشت محصولات گلخانه ای است که اقدام پسندیده و قابل قبولی است. از طرفی دیگر مدیریت منابع آبی ما ناکارآمد است که متأسفانه وزارت نیرو در این زمینه مدیریت موفقی نداشته است.

ساروقی در ادامه گفت: وزارت نیرو موظف به نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی شده که بتوان از این طریق از فروش غیر قانونی آب جلوگیری کرد. در بحث ایستگاه های پمپاژ آب، وزارت جهاد کشاورزی طی چند سال اخیر، اقدامات مناسبی انجام داده است، به عنوان مثال اراضی آبی در شمال لرستان، (شهرستان دلفان) در چهار سال گذشته از 250 هکتار به 6500 هکتار رسیده است.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی کشاورزی گفت: کشاورزان ما آمادگی دارند که در صورت حمایت دولت و ارائه تسهیلات، به سمت کشت محصولات گلخانه ای بروند.میزان ظرفیت و تولید محصولات کشاورزی با کشت محصولات گلخانه ای، 10 تا 20 برابر افزایش خواهد یافت و از طرفی دیگر میزان آب مصرفی هم به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.به عبارت دیگر  90 درصد در منابع آبی صرفه جویی خواهد شد.هم اینک کشاورزی، 19 درصد اشتغال کشور را شامل می شود که در صورت حمایت دولت و روی آوردن کشاورزان به سمت تولید و کشت محصولات گلخانه ای، قطعأ این آمار افزایش می یابد.

وی افزود: مشکل فعلی کشاورزان ما، اخذ وثیقه تسهیلات از طرف دولت است که اگر دولت همکاری کرده و همان زمین کشاورزی و یا ملک روستایی کشاورزان را به عنوان وثیقه تسهیلات قبول کند، بخش عظیمی از مشکلات حل خواهد شد.ولی متأسفانه هنگام ارائه تسهیلات به کشاورزان، از آنان درخواست سند شهری می کنند که این امر برای کشاورزان مقدور نیست.بنابراین باید متحمل هزینه گزاف تهیه سند شهری شود.هم اکنون تهیه یک هکتار گلخانه، به حدود 3 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.که این رقم را دولت باید به وسیله تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار دهد و سند زمین کشاورزی را به عنوان وثیقه دریافت کند.

 ساروقی در پایان به کشت گلخانه ای هیدروپونیک اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از کشت گلخانه ای هیدروپونیک، بدون استفاده از خاک و سموم شیمیایی و بدون توجه به اقلیم منطقه با راندمان بالا در هر نقطه ای از کشور می توان تولید محصولات کشاورزی داشت و همچنین صادرات این محصولات باعث رفع مشکل صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه  ترغیب کشاورزان به سمت کشت محصولات گلخانه ای خواهد شد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصادنگر، تاریخ انتشار خبر: ۱۶ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: -، eghtesadnegar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
چین و ژاپن بدون داشتن ظرفیت های بنیادی در زمینه کشاورزی به راحتی تونستن کشاورزی رو توسعه بدن اما ما این همه ظرفیت و پتانسیل داریم اما هیچی به هیچی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
0
سلام بسته اینترنت قبلیم تموم شد تمدید خودکار داشت شارژ واریز کردم کم شده از حسابم ولی فعال نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین