پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
وزارت دادگستری آمریکا اعلام داشته، به طور خاص این سایت‌ها در اروپای غربی، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا فعالیت می‌کنند و "به عنوان سایت‌های خبری واقعی مطرح می‌شوند". تا چه میزان این گفته‌ها صحت دارد؟

شعار سال: وزارت دادگستری آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، که ایالات متحده بیش از ۹۰ دامنه اینترنتی مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بر اساس قانون ثبت عوامل خارجی فاوا مصادره کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده ۹۲ دامنه غیر قانونی مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که برای نشر و تحریف اطلاعات و اخبار و همچنین بطور غیرقانونی از آن‌ها برای سازماندهی یک کاربرد اطلاعاتی جهانی استفاده می‌کرد را مصادره کرده است.

گفته می‌شود چهار سایت از این طریق به عنوان رسانه معرفی شده اند، اما "بر خلاف قانون ثبت نمایندگان خارجی" توسط سپاه کنترل می‌شوند. تا برای تاثیر در سیاست گذاری‌های آمریکا را گسترش دهند، ما در مورد سایت‌های "newsstand۷.com"، "usjournal.net" "usjournal.us" و "twtoday.net" صحبت می‌کنیم.

وزارت دادگستری گفت: بقیه سایت‌ها "تبلیغات (پروپاگاندا) ایران را به سایر نقاط جهان توزیع می‌کردند.

خبرنگار اسپوتنیک در این رابطه با سجاد عابدی کارشناس ارشد مسائل امنیتی و، ولی الله قدیمی مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در امور جرایم رایانه‌ای و حوزه انفورماتیک به مصاحبه پرداخته و سوالاتی را نیز مطرح کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام داشته، به طور خاص این سایت‌ها در اروپای غربی، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا فعالیت می‌کنند و "به عنوان سایت‌های خبری واقعی مطرح می‌شوند". تا چه میزان این گفته‌ها صحت دارد؟

ولی الله قدیمی مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در امور جرایم رایانه‌ای و حوزه انفورماتیک، اظهار داشت: در فضای بین المللی تنها مرجع نظارت، ساماندهی و ثبت و احراز مالکیت و یا توقیف و تصاحب مالکیت یک شخص حقیقی و حقوقی بر دامنه ثبت شده اینترنتی موسسه ICANN (موسسه غیر انتفاعی بین المللی نام‌ها و اعداد تخصیص یافته اینترنتی) می ­باشد.

طبق مفاد بند ۱۱ و ۱۲ شرایط سرویس Terms of Service موسسه ICANN (https://www.icann.org/privacy/tos) قانون حاکم بر این توافقنامه (حقوق مالکیت و ثبت دامنه‌های اینترنتی) و هرگونه اختلافات و ادعا‌های ناشی از آن تابع قوانین ایالت کالیفرنیا بوده بدون اینکه تعارضی با سایر قوانین صادره از سایر حوزه‌های قضایی داشته باشد. صلاحیت رسیدگی به هرگونه ادعایی که ادامه اجرای توافقنامه را غیر ممکن سازد تنها در اختیار یک هیات داوری مرضی الطرفین و نه هر دادگاه فدرالی بوده و هیچیک از طرفین توافقنامه راساً و یا توسط داور مستقل منتخب خویش نمیتواند در خصوص ادعا‌های مطرح تصمیم اتخاذ نماید و تاکید شده هیچ امر داوری، بدون توافق کتبی توسط طرفین پذیرفته نیست؛ لذا اختیارات حاصل از قوانین داخلی ایالات متحده نمی‌توانند مجوزی برای تصرف و توقیف یک دامنه اینترنتی به شمار آیند و این یک تخلف آشکار از مفاد شرایط سرویس ICANN به عنوان یک موسسه بین المللی بوده که صرفا به علت ثبت و فعالیتش در ایالت کالیفرنیا و تحت فشار هیات حاکمه آمریکا زیر بار این تخلف آشکار و قلدرمابانه رفته است و همانطور که مشاهده میشود بر خلاف نص صریح همین توافقنامه در تصاد آشکار با سایر قوانین بین المللی است.

سجاد عابدی کارشناس ارشد مسائل امنیتی در این رابطه گفت: در گزارش‌های مربوط به این خبر می‌باشد، جنبه‌های مختلفی از تهدید سایبری ایران بیان می‌شود، اما تمامی آن‌ها دارای یک وجه مشترک می‌باشند و آن پر اهمیت جلوه دادن حمله سایبری ایران به زیرساخت‌های کشور‌های غربی خصوصا آمریکا است.

جدا از دلایل فنی این موضوع، می‌توان رفتار‌های ایالات متحده در این فضا را از چند وجه مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

نخست اینکه فضاسازی آمریکا علیه توان سایبری ایران موضوع جدید و تازه‌ای نیست و سابقه اینگونه فضاسازی‌ها به چهار پیش بر میگردد، که در آن زمان ایالات متحده آمریکا، ایران را متهم به انجام حملات سایبری گسترده به سامانه‌های مالی و بانکی این کشور کرد.

از سویی دیگر، برخی بر این باورند که آمریکا از گسترش اتهامات سایبری خود علیه جمهوری اسلامی مبنی بر انجام یک حمله غریب الوقوع سایبری به زیرساخت‌های کشور‌های غربی به دنبال مشروعیت بخشی به پاسخ احتمالی این کشور به ایران و انجام حمله پیش دستانه سایبری به این کشور است، آمریکا همواره در سیاست‌های خود به این نوع سیاست (سیاست پیش دستانه) تاکید کرده است و بر این باور است، که اینگونه اقدام کشور متخاصم را از انجام هرگونه اقدام احتمالی علیه این کشور باز خواهد داشت.

همچنین آمریکایی‌ها بر این موضوع تاکید دارند که کشور مهاجم باید در فضای سایبری هزینه اقدامات متخاصمانه خود را علیه آمریکا بپردازد تا از انجام حملات ثانویه پرهیز شود.

آیا این ۴ دامنه‌ای که گفته می‌شود ثبت شده اند، شکایتی از سوی سپاه وجود داشته است؟ یا تمامی این دروغ و در چارچوب سیاست ایران هراسی است؟

ولی الله قدیمی مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در امور جرایم رایانه‌ای و حوزه انفورماتیک، اذعان داشت: با بررسی محتوای این وب سایت‌های توقیف شده که از آرشیو وب مستند سازی شده به دلایل این رفتار غیر قانونی پی می­بریم. این وب سایت‌ها عمدتاً به مظلومیت مسلمانان در فلسطین و یمن و بحرین پرداخته و آثار و تبعات تحریم‌های ظالمانه بر علیه ملت ایران می­پردازند. جنایات اسرائیل و رفتار وحشیانه جنایتکاران داعش در سوریه را افشا و به سرسپردگی حکام عرب می‌پردازد. حقوق بشر و نژاد پرستی در ایالات متحده را بررسی نموده و اخباری شفاف و بدون روتوش از واقعیت‌های سیاست‌های خودکامانه و قلمدرمابانه ایالات متحده را عرضه می‌نماید.

با بررسی اطلاعات مربوط به مالکیت دامنه و ثبت کننده دامنه‌های فوق (whois) هیچ مستندی که بتوان انتساب این دامنه‌ها را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتسب نمود یافت نمی‌گردد و این بدیهی است که اگر به فرض این دامنه‌ها تحت مالکیت مستقیم یا غیر مستقیم سپاه پاسداران هم می­بود با روش‌هایی بسیار ساده فنی میتوان رهگیری و احراز این انتساب را حتی برای بالاترین ارگان‌های اطلاعاتی و فنی ایالات متحده غیر ممکن ساخت. تنها مستند ایالات متحده برای این انتساب خلاف واقع، غیر همسو بودن محتوای این وب سایت‌ها با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل و در راستای تقویت محور مقاومت و آشنایی ملت‌ها با مظلومیت مسلمانان در اثنا نقاط جهان و جنایات آمریکا و صهیونیست‌ها و رژیم‌های مرتجع عربی است و به علت فعالیت قوی و حرفه­ای این وب سایت‌ها پیش بینی ایالات متحده آنست که یک مدیریت قوی و متمرکز و دارای ضریب نفوذ بالای اطلاعاتی و تکنولوژیک در سطح سپاه پاسداران میتواند چنین هدایت راهبردی در این عرصه داشته باشد که قطعاً در حد یک حدس و گمان دسته بندی شده و سربازان سایبری محور مقاومت آنقدر در جغرافیای عظیم جهان اسلام و نزد مظلومان جهان گسترش یافته که انتساب آن به سپاه پاسداران فقط یک بهانه و توهم درون حاکمیتی برای دستگاه حاکمه ایالات متحده بوده و مصرف داخلی برای این کشور دارد.

این اولین بار نیست که این کشور با قلدری و خارج از چارچوب‌ها و رویه‌های بین المللی به صورت یکجانبه دست به اقدامی خلاف حقوق مسلم بین المللی زده و بخاطر ناتوانی به پاسخ منطقی به موارد مطرح در این وب سایتها، مبادرت به توقیف و مصادره غیر قانونی این نام‌های دامنه می­ نماید.

سجاد عابدی کارشناس ارشد مسائل امنیتی، چنین پاسخ داد: در مجموع به نظر می‌رسد، که ایالات متحده پس از اجرای تحریم‌های ثانویه به نتیجه دلخواه خود دست نیافته و با اقدامات دیگری تلاش برای گسترش تحریم‌ها را فراهم سازد، تحریم به بهانه حمله سایبری در واقع تشدید ایران هراسی است، این کشور در زمان خروج یکجانبه از توافق "برجام" به دستگاه‌های داخلی و امنیتی خود اعلام کرد: ایران با فعالیت‌های سایبری خود مشغول انجام اقداماتی تلافی جویانه علیه آمریکا است.

از این رو می‌توان چنین استنباط کرد: نشر چنین بیانیه‌هایی در راستای اهداف از پیش تعیین شده این کشور علیه ایران است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری اسپوتنیک، تاریخ انتشار 17 مهر    99، کد خبر:   202010087011969، www.sputniknews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین