پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۷۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
به این فکر کنید که زندانی شدن امثال نرگس محمدی و محکومیت‌های شدید و بلند مدت آنها، چه تصویری از نظام اسلامی در جهان ایجاد می‌کند؟ فارغ از جهان خارج، چه تصویری از نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی در میان مردم خودمان می‌سازد؟... آیا قضاتی که این احکام سنگین را صادر می‌کنند، گذشته از اندیشیدن به جنبه‌های انسانی موضوع (که موضوعی بسیار بنیادین است)، به وجهه نظام فکر می‌کنند و اساساً از سیاست کیفری چقدر اطلاع دارند؟
شعار سال:نرگس محمدی که به 16 سال زندان محکوم شده بود، بعد از گذشت 8 و نیم سال از دوران حبس اش، آزاد شد.

او با اتهاماتی نظیر فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در کمپین لغو گام به گام مجازات اعدام و ... راهی زندان شده بود.
 
قبل از آزادی او از زندان، دو اتفاق افتاد که مستقیم و غیر مستقیم منجر به رهایی اش شد: اول این که قانون کاهش مجازات زندان تصویب شد و دوم این که سید ابراهیم رئیسی ریاست قوه قضائیه را بر عهده گرفت و برای اولین بار بر شکل گیری دادگاه های اختصاصی جرائم سیاسی تاکید کرد و بخشنامه ای در این باره صادر کرد.
 
هر چند علت اصلی آزادی نرگس محمدی، قانون کاهش زندان بود ولی فضای حاکم بر قوه قضائیه که در دوران ریاست رئیسی بهبود نسبی پیدا کرده نیز در آزادی او بی تاثیر نبود و ای بسا اگر حال و هوای قبلی بود، نرگس محمدی با اتهاماتی دیگر همچنان در زندان باقی می ماند.
 
آزادی نرگس محمدی و چند کلمه با رئیس قوه قضائیه: لطفاً لایحه اصلاح قانون بر مبنای سیره علی(ع) را به مجلس بفرستید

روی سخن این نوشتار، بیش از همه با رئیس محترم قوه قضائیه است که انصافاً با آمدنش به رأس دستگاه قضا، امیدهای فراوانی را در دل مردم ایجاد کرده است و امید که این امیدها ناامید نشوند.
 
جناب آقای رئیسی!
 
شما به عنوان فقیهی مسلم، نیک می دانید که سیره ائمه اطهار علیهم السلام، خاصه حضرت علی علیه السلام در برابر مخالفان و منتقدان شان چه بود؟ مگر نه این است که خوارج به امام علی علیه السلام توهین می کردند و هنگامی که اصحاب می خواستند برخورد قهرآمیز کنند، آنان را منع می فرمودند که جواب دشنام، یا دشنام است یا گذشت؟

مگر نه این است که ایشان در برابر رویکردهای ضدحکومتی خوارج می گفتند تا زمانی وارد فاز اقدام عملی نشده و دست به شمشیر نبرده اند، کاری به کارشان نداریم و البته وقتی اقدام مسلحانه کردند، حضرت نیز قاطعانه قلع و قمع شان کرد؟
 
پس لطفاً به تأسی از مولایمان و مشی ائمه اطهار علیهم السلام، سه پیشنهاد زیر را به غربت نیندازید، باشد که نام تان به نکویی در تاریخ ایران و اسلام بماند:
 
- لایحه ای تنظیم کنید و به مجلس بفرستید که بر اساس آن، مجازات های سنگینی که علیه مخالفان و منتقدان و حتی توهین کنندگان لفظی علیه نظام و مسؤولان وضع شده است، منتفی شود.
 
- بخشنامه ای لازم الاجرا به قضات سراسر کشور صادر کنید تا بر اساس آن، با مشمولان قوانین فعلی، بر اساس سیره حضرت علی علیه السلام رفتار شود.
 
- درباره سایر زندانیانی که نظیر نرگس محمدی در حبس هستند، دستور به رسیدگی مجدد بر مبنای رأفت اسلامی و سیره علوی صادر کنید.
 
ریاست محترم قوه قضائیه!
 
به این فکر کنید که زندانی شدن امثال نرگس محمدی و محکومیت های شدید و بلند مدت آنها، چه تصویری از نظام اسلامی در جهان ایجاد می کند؟
فارغ از جهان خارج، چه تصویری از نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی در میان مردم خودمان می سازد؟
 
این که مادر دو فرزند را به اتهام این که فلان حرف را زده یا فلان کمپین تبلیغی (و نه عملیاتی) را تشکیل داده و اصلاً مخالف نظام است را به 16 سال زندان محکوم کنند، آیا زیبنده نظامی است که داعیه ادامه راه علی بن ابی طالب علیهما السلام را دارد؟
 
آیا قضاتی که این احکام سنگین را صادر می کنند، گذشته از اندیشیدن به جنبه های انسانی موضوع (که موضوعی بسیار بنیادین است)، به وجهه نظام فکر می کنند و اساساً از سیاست کیفری چقدر اطلاع دارند؟
 
بله! اگر کسی بمبی بگذارد، انسانی را بکشد، جایی را به آتش بکشد، به اموال مردم آسیب بزند و ... حتماً حسابش جداست و مجازاتش مجزا ؛ اما به صرف حرف و نوشته و اعلام مخالفت و انتقاد، نباید این گونه متعرض کسی شد.
 
حضرت آیت الله!
 
درست یا غلط، این باور به گزاره ای جدی در میان مردم تبدیل شده است که نظام جمهوری اسلامی تاب نقد ندارد.
راستش را بخواهید، اگر رئیس قبلی قوه قضائیه و مشی پیشین بر دستگاه قضا حاکم بود، ای بسا همین چند سطر نیز خطاب به عالی ترین مقام قضایی نوشته نمی شد. با این حال، روش شما این امید را برانگیخته که شاید بتوان مرقومه نگاشت و نه تنها بیمناک برخورد حذفی نبود، بلکه به امید اصلاح نیز ایستاد.
 
باور بی تحملی نظام و مسؤولان در قبال انتقاد و مخالفت را در هم بشکنید؛ کافی است مدعی العموم ها از کنار این موضوعات و در برابر شکایت ها و گزارش های مسؤولان و ضابطان، همانند علی علیه السلام بگذرند.
 
قبول بفرمایید در چنان وضعیتی، نه تنها وجهه نظام بهبود خواهد یافت که بسیاری از منتقدان با دیدن رفتارهای آزادمنشانه از قدرتمندترین قوه نظام، به جمهوری اسلامی علاقه مند نیز خواهند شد یا دستکم حملات شان به نظام، مستند به رفتارهای خود نظام نخواهد بود.
 
 قاضی القضات فرهیخته ایران
برایتان در اقامه عدل به سبک امام علی علیه السلام آرزوی توفیق دارم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار:  18 مهر1399  ، کدخبر:  750589 ، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
به نظرم انقد راحت هم نميشه به اين قضايا نگاه كرد مخصوصا بعد از اومدن اقاي رييسي كه مهرو عطوفت اسلام رو در جايگاه قضا دارن نشون ميدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین