پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
تیرماه امسال دولت اصلاحیه بودجه سال 1395 را تقدیم مجلس کرد. از میان ارقام و اعداد بودجه، توجه به یک موضوع حائز اهمیت است. از یک طرف تخصیص 5 هزار میلیارد تومان پول های آزاد شده ی نیروهای مسلح به آنان، ازطرف دولت در بودجه گنجانده نشده است.
شعارسال: این پول بنا بود در بودجه امسال نیروهای مسلح دیده شود که دراصلاحیه بودجه 95، این پیشنهاد از سوی دولت حذف شده بود.درهمین راستا سازمان برنامه و بودجه در توضیح این امر، اعلام داشت:

«حسب مستندات موجود در بانک مرکزی و خزانه و همچنین آگاهی دستگاه‌های نظارتی رقم ریالی مبلغ مذکور در چارچوب قانون بودجه سال 94 پس از واریز به خزانه به دلیل محدودیت شدید منابع حاصل از کاهش درآمدهای نفتی همچون دیگر دارایی‌های ارزی آزاد شده دولت، برای پاسخگویی به نیازهای ضروری کشور طبق قانون در همان سال 94 هزینه شده است. بنابراین توزیع دوباره مبلغ 50 هزار میلیارد ریال بین ردیف های مربوط به نیروهای مسلح (معادل ریالی 1.7 میلیارد دلار) در قانون بودجه سال 1395 در واقع توزیع یک مبلغ غیرواقعی است که حواله کردن چنین مبلغ واهی آن هم به نیروهای مسلح گرانقدر و عزیز، اقدام قابل تاملی است که متاسفانه صورت گرفته است.»

مسئله قابل توجه در اطلاعیه دولت، توجه به نگرانی های احتمالی کشورهای دیگر(بخوانید دشمنان) از این مسئله است.به شکل عجیبی دولت علت پیشنهاد خود را احتمال بهانه جویی های دشمن ابراز می کند و اعلام می دارد:

«این اقدام نه تنها می‌تواند موجب یک اختلاف نظر و طرح مطالبات غیرواقعی از دولت شود که واقعا در راستای مصالح ملی نیست، بلکه درج یک تبصره در قانون بودجه سال 1395 مبنی بر اضافه شدن همه وجوه ارزی مسترد شده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا سقف 50 هزار میلیارد ریال به ردیف‌های نیروهای مسلح ، می‌تواند موجب سوءاستفاده و ایجاد فرصت بهانه‌جویی از سوی کشورهای دیگر شود و عملا در آزادسازی دارایی‌های حاصل از دعاوی جمهوری اسلامی ایران در مراجع بین‌المللی ایجاد اخلال کند و این نیز در چارجوب منافع ملی نیست.

اگرچه مجلس با پیشنهاد دولت مخالفت کرد و لزوم تخصیص این منابع به نیروهای مسلح را ضروری شمرد ولی نگاه خاص دولت به این مسئله قابل تامل است. وقتی این طرز نگاه را درکنار موضع اخیر آقای هاشمی می گذاریم که گفت:« اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند... نیروهای نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را می‌بردند و از این رو با این اقدام پول‌های‌شان آزاد شد و به‌دنبال کارهای علمی و تولیدی رفته و اقتصاد دانش‌بنیان برای خود درست کردند، لذا دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند، این راه در ایران باز شده است و مدیران و دلسوزان و معلمان باید وارد این فضا شوند، مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند»، نسبت به وجود خطای محاسباتی در مسئولان ، حساس تر می شویم.

از دیگر مواضع بحث برانگیز این طیف می توان به موارد زیر هم اشاره کرد: توییت آقای هاشمی پس از رزمایش سپاه پاسداران در بهارامسال بود که نوشته بود"دنیای فردا، دنیای گفتمان هاست نه دنیای موشک ها" و توییت آقای روحانی که :« توانمندی نیروهای مسلح ما را دیگران متوجه می شوند، بیان و تکرار آن ضرورتی ندارد.»

نشانه رفتن نقطه ثقل امنیتی کشور درحالیکه ایران در مرکز منطقه ای پرآشوب واقع شده و دشمنان زیادی مترصد فرصت برای برهم زدن امنیت آن هستند، جز ضربه زدن به منافع ملی رهاوردی ندارد. از دکترین های دفاعی مقام معظم رهبری، ایجاد رعب در دل دشمن و ترساندن آنها است که همواره در دستور کار نیروهای مسلح بوده است.منطقی است که دشمن قداره کش خونریز را باید با سلاح بُرنده ی از نیام در آمده، دورنگه داشت و هرگز نباید فریب ژست های دیپلماتیک و بشردوستانه اش را خورد.

پذیرفتن نگرانی های احتمالی دشمنان و تاثیر دادن این احتمالات در بودجه نویسی و تصمیم گیری های حساس نظام امر غیرقابل پذیرشی است.آنچه دشمن در پی آن است تبدیل نیات خود به تصمیم های ایران توسط خود مسئولان ایران است. اگر واهمه از فشار و حصر و اخم دشمن بتواند مسئولان نظام را دچار خطای محاسباتی کند، مسیر نفوذ هموار می شود.

با این همه اصلاحیه بودجه در تاریخ 3 شهریور 95 با رد " پیشنهاد دولت مبنی بر واریز نشدن عواید ازاد شده به حساب نیروهای مسلح"، در مجلس تصویب شد و رییس جمهور آن را در 15 شهریور به دستگاه ها ابلاغ کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، تاریخ انتشار: شنبه 3 مهر 1395، کد خبر: ۶۴۱۰۸، www.atraknews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین