پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
بازی یا شبهه‌افکنی رسانه‌ای به عنوان اهرمی در دست جریان‌های سیاسی، همان مؤلفه‌ای‌ست که امروز باعث شده تا رسانه‌هایی که باید بیش از هرچیز انعکاس‌دهنده واقعیت‌ها در جامعه باشند، در راستای انعکاس دیدگاه‌های سیاسی و جناحی افراد و جریان‌های سیاسی عمل کنند. این امری‌ست که خصوصا از سوی جریانات رقیب دولت روحانی در مسائلی از قبیل برجام،فیش‌های حقوقی و اخیراً لایحه بودجه سال 95 به وضوح دیده می‌شود.

شعارسال:  در خصوص برجام آنچه که در رسانه‌ها به اکثریت جامعه القا می‌شود، این است که رییس‌جمهوری در وعده‌ها و اظهارات متعدد خود برجام را همچون مولفه‌ای دانسته که قرار است تمام مشکلات جامعه را پایان بخشد. این در حالی‌ست که نه تنها روحانی بلکه تمام دولتمردان و دیپلمات‌های دولت یازدهم در اظهارات خود بار‌ها برجام را در قالب دستاوردی معنا کردند که برای نمایش آثار ملموس معیشتی خود نیازمند گذر زمان است.

درخصوص فیش‌های حقوقی نیز گفتنی‌ست که علی‌رغم عدم وجود آیین‌نامه مربوطه درباره سامانه پرداخت‌ها و میزان دریافتی مدیران و با توجه به ریشه داشتن این مسائل در دولت قبلی و البته در کنار تمام رسیدگی‌های دولت یازدهم هنوز برخی از رسانه‌های مخالف دولت درصدد نمایش معکوس واقعیت‌ها هستند. همچنین در باب لایحه بودجه نیز گفتنی‌ست که بسیاری از رسانه‌ها این‌طور تبلیغ می‌کنند که دولت یازدهم خواهان حذف اعتبارات نیروهای مسلح است و در عین حال اصرار به عدم حذف یارانه‌های سه دهک بالای جامعه دارد.

در این شرایط دولت در پاسخی چنین اظهاراتی را تکذیب و تماماً شبهه‌افکنی رسانه‌ها اعلام کرد. همچنین روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این جوابیه نوشت: «انتظار می‌رود رسانه‌های متعهد و مسئول در راستای تبیین افکار‌عمومی در شرایطی که سریال اتهام‌افکنی به دولت، سرعت گرفته است به نحو منصفانه اقدام نمایند.»

*بررسی مسائل کلان کشور نیازمند فضایی غیر جناحی است

محسن علیجانی زمانی نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع پردازش و اشاعه اخبار در موضوعات مختلف از سوی رسانه‌ها که گاه رنگ‌و‌بوی شبهه‌افکنی و مخالفت با دولت به خود می‌گیرد، به «ابتکار» گفت: تمام آنچه را که در رسانه‌ها منعکس می‌شود، نباید از یک جنس واز نوع بازی رسانه‌ای و تلاش در‌جهت شبهه‌افکنی معنا کرد.

وی با بیان این نکته که برخی از رسانه‌ها متعلق به جریان‌ها و تفکرات سیاسی متفاوت است، افزود: اما آنچه که باید بدان توجه و تاکید داشت، این است که برخی از موضوعات روز و مسائل جاری همچون برجام، فیش‌های حقوقی و در مرحله بعد تضمین سلامت اداری و مقابله با فساد اداری در زمره مسائل کلان جامعه قرار دارد و برای رسیدگی به آنها نیازمند هم‌دلی و همکاری هستیم که باید از سوی 3 قوه، رسانه‌ها و احزاب و تشکل‌های سیاسی محقق شود.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است، زمانی که بحث از مسائل کلان کشور باشد، نیازمند به همکاری هستیم که باید از سمت جریان‌های سیاسی اعمال شود، چرا که فقط در این صورت خروجی فعل و انفعالات سیاسی به نفع مردم و کشور تمام می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس رسیدگی به مسائلی که بعد کلان کشور را دربرمی‌گیرد، بیش از هرچیز نیازمند فضایی‌ست که متاثر از همکاری و تعامل میان فعالان سیاسی و رسانه‌ها باشد.

علیجانی زمانی ادامه داد: نیاز است تا فعالان عرصه سیاست، مقامات و مسئولان در فضایی که اتهام‌آمیز نباشد، به بررسی علل مسائل مهم و کلان کشور بپردازند و با درنظر گرفتن معلول‌ها، خروجی مناسبی را ایجاد کنند.

به اعتقاد وی، در غیر اینصورت شبهه‌افکنی و بازی سیاسی مدنظر افراد قرار می‌گیرد و درنهایت هیچ خروجی مناسبی برای حل مسائل کشور حاصل نمی‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است، اگر عده‌ای در فضای سیاسی کشور و در برخورد با موضوعات مهمی همچون برجام، فیش‌های حقوقی و... فقط اهداف جناحی و اتهام‌زنی به رقیب خود را درنظر داشته باشند، بازی سیاسی که مولود چنین نگرشی‌ست، در رفع مشکلات جامعه و رسیدگی به امور کلان کشور نه‌تنها هیچ توفیقی ندارد بلکه به حجم مشکلات نیز افزوده می‌شود.

علیجانی زمانی درخصوص انعکاس متفاوت رسانه‌ها در باب لایحه بودجه دولت و آن شائبه‌ای که در رسانه‌ها ایجاد شده بود، مبنی بر این که دولت درصدد است تا بودجه دفاعی کشور را کاهش دهد، نیز توضیح داد: آنچه در این راستا در رسانه‌ها منعکس شد، نمی‌تواند تماماً شبهه‌افکنی و بازی رسانه‌ای معنا شود، بلکه بسیاری از مباحث مطرح شده را می‌توان دغدغه رسانه‌ای دانست.

وی ادامه داد: بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند که دولت درصدد کاهش بودجه دفاعی کشور است اما همان‌طور که دولت پاسخ داد، مجلس و دولت در کنار یکدیگر از بودجه دفاعی کشور دفاع کرده و تمام جامعه به خوبی می‌داند که اگر امروز برجام به فرجام رسیده و دشمن در برابر ایران می داند که گزینه نظامی هیچ جایگاهی ندارد، به دلیل اقتدار و توان دفاعی کشور است.

به گفته این نماینده مجلس، همان‌طور که در پاسخ دولت مشخص است، چنین دغدغه‌ و نگرانی هیچ جایی ندارد و دولت چنین تصمیمی ندارد. علیجانی زمانی در آخر گفت: اگر رسانه‌ها با هدف ایجاد فضای همکاری در کشور در انعکاس وقایع و رویداد‌ها صادقانه عمل کنند، دیگر هیچ جایی برای بازی‌های رسانه‌ای،سیاسی و جناحی وجود نخواهد داشت.

*شبهه‌افکنی رسانه‌ای ادامه سیاست‌های ضد روحانی دلواپسان

سید محمود میرلوحی معاون پارلمانی وزیر دولت اصلاحات و استاندار اسبق سمنان در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: این که بسیاری از اقدامات دولت یازدهم در فضایی جهت‌دار از سوی رسانه‌ها انعکاس می‌یابد، امری‌ست که در ادامه بازی‌های سیاسی و جناحی جریان رقیب دولت روحانی تفسیر و معنا می‌شود.

وی افزود: جریان دلواپس و مخالف دولت روحانی دارای احساس قیمومیت در کشور است و از قبول و پذیرفتن واقعیت‌های جامعه روی‌گردان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دلواپسان با آن که چه در مجلس نهم و چه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ماه سال 92 دیدگاه حقیقی مردم و تغییر مسیر کشور را شاهد بودند اما تا آخرین لحظه در قالب اقدامات متعددی در صدد بودند تا توپ را در زمین دولت بیاندازند و دولت تدبیر و امید را در نگاه جامعه منفی جلوه دهند.

میرلوحی بازی‌های رسانه‌ای که امروز در موضوعات متعددی از برجام گرفته و تا فیش‌های حقوقی و لایحه بودجه ادامه دارد، ادامه مخالفت ها‌ دلواپسان با دولت روحانی و تلاش برای محکوم کردن این دولت نزد مردم دانست.

استاندار اسبق سمنان در ادامه با اشاره به روند تصویب لایحه بودجه در سال 94 گفت: همان‌طور که شاهد بودیم، نمایندگان مجلس نهم لایحه بودجه را در سال گذشته تصویب نکردند و ادعا کردند که دولت این لایحه را دیر‌هنگام به مجلس ارائه داده است، حال آنکه دولت قبلی حتی تا داخل سال بودجه از ارائه این لایحه به مجلس ممانعت می‌کرد و این در سکوت این نمایندگان بررسی و تصویب می‌شد.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که لازم بود تا این لایحه در سال گذشته به تصویب مجلس برسد، چرا که لایحه بودجه مذکور مربوط به پولی‌ست که نقدا مربوط به سال 94 بوده و در زمره درآمد همان سال قلمداد می‌شد.

وی در همین راستا افزود: با آن که خودشان لایحه بودجه سال گذشته را در موقع مقرر تایید و تصویب نکردند و با سه ماه تاخیر در سال آینده بدان رسیدگی کردند، اکنون زمینه گله‌مندی بسیاری علیه این دولت را در رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند.

معاون پارلمانی وزیر دولت اصلاحات تبلیغات منفی را که پیرامون لایحه بودجه سال 95 علیه دولت وجود دارد، ادامه همان گروکشی‌ها علیه دولت روحانی معنا کرد و گفت: رییس‌جمهوری کشورمان در خلال اظهاراتی با صراحت به اهمیت مذاکره در کنار تقویت توان موشکی و دفاعی کشور تاکید کرد اما دلواپسان و مخالفان وی بازهم نمی‌خواهند دست از تبلیغات معکوس خود بردارند و در هر فرصتی با تبلیغات رسانه‌ای قصد سرکوب این دولت را دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27تیر1395، کدخبر: 95040115438: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین