پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
نام برنامه ریزی سفر به استان خراسان رضوی که به میان می آید اولین چیزی که در ذهن هر ایرانی نقش می بندد شهر مشهد و حرم مطهر آقا امام رضا (ع) است. این استان اما دیدنی های بی نظیر دیگری را در دل خود جای داده است که از جمله آن ها آسبادهای نشتیفان در شهرستان خواف می باشد. با تریپ باما همراه باشید تا با این سازه حیرت انگیز و سایر دیدنی های خواف آشنا شوید.
شعارسال: شهرستان خواف در استان خراسان رضوی و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است. در این شهر اوج هنر ایرانی با خشت و گل و چوب مجموعه ای بی نظیر را رقم زده است که به آس باد های نشتیفان معروف است. آس باد های نشتیفان از بزرگترین مجموعه های خشت، گل و چوب،و بزرگترین و قدیمیترین مجموعه آس باد های جهان هستند. اکثر محققان بر این باورند که مردم شرق ایران اولین بار از نیروی باد در اسبادها برای خرد کردن گندم و بالا بردن آب استفاده کرده اند و پس از آن این صنعت از ایران به اروپا، چین، هند و مصر انتقال یافته است.

آس باد، بنایی است شکل گرفته از خشت و گل که متشکل از دو واحد ساختمانی شامل سالن اصلی آسباد در طبقه همکف و محفظه محیط چرخ و پره در پشت بام می باشد. در این سازه، ورودی طبقه همکف در جهت مخالف وزش باد قرار دارد و در حقیقت اتاقی است که در آن قطعات متحرک آسباد و سنگ های بزرگ و مدور قرار دارد و در نقطه ای دیگر از این مکان انبارک گندم و یا غله دیده می شود. بخش فوقانی آسخانه نیز شامل یک تیر عمودی و یک تیر افقی بر روی چرخ و پره می باشد.

دیدنی ها خواف اما به اینجا ختم نمی شود و این شهر تاریخی جاذبه های همچون پناهگاه های زیر زمینی نشتیفان(مشابه شهر زیر زمینی اوئی-نوش آباد) و قناتهای دایر شهر نشتیفان و قنات نوردی، باغات سرسبز نشتیفان، مدرسه تاریخی غیاثیه خردگرد، مسجد ملک زوزن، مجموعه تاریخی شهر زوزن و بسیاری دیدنی های دیگر را در خود جای داده است.

اگر خواف را در برنامه سفرهای خود جای دادید پیشنهاد می کنیم خوردن وعده ای غذای محلی به نام بادنجان قلفی را از دست ندهید. ترکیب بادنجان، عدس، گوشت و سیب زمینی مواد اولیه این غذای لذیذ را تشکیل داده اند.

دیدار از اجرای موسیقی سنتی معروف خراسانی، رقص محلی و خرید صنایع دستی از دیگر لذت های سفر شما به خواف خواهد بود.

* مسیر دسترسی:

اگر ساکن پایتخت هستید، راه آهن یک روز درمیان از تهران به خواف و بالعکس با قطار درجه یک شش تخته میلاد یا درجه یک شش تخته تبدیلی از مسیر سمنان ، نیشابور، تربت حیدریه و خواف بصورت مستقیم در تردد می باشد.

با اتوبوس هم میتوان از مسیر تهران، مشهد ، تربت جام ، تایباد ، خواف و یا از مسیر تهران ، نیشابور ، تربت حیدریه ، رشتخوار ، خواف به این شهرستان سفر کرد.

مسیر تهران، اصفهان، طبس ، فردوس ، بیرجند، قاین، خواف نیز دیگر مسیر دسترسی به این شهرستان می باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ تریپ، تاریخ انتشار: یکشنبه 28 شهریور 1395، کد خبر: 6578، www.blog.tripbama.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین