پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
در حال حاضر پژوهشگر ثابتی در پژوهشگاه محلي آسبادهاي نشتيفان خواف استقرار ندارد، اما به‌صورت مقطعی، پژوهشگرانی از تهران و مشهد در آن مستقر شدند.
شعارسال: محمود باعقيده ، اظهار کرد: اين پژوهشگاه محلي داراي كارگاه‌هاي نجاری، سفال‌گری، مرکز تولید و فروش صنایع دستی به همراه فضاهای اداری و اسکان است.

وي ادامه داد: با توجه به اینکه کار کارگاه نجاري، فصلی و بستگی به میزان اعتبار تخصیص یافته دارد، در حال حاضر تعطیل است، اما احتمالا نیمه اول سال آتي دوباره فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.

باعقیده با بیان اینکه در کارگاه مرکز تولید و فروش صنایع دستی فعلا بیشتر نمایشگاه تولیدات شهرستان خواف و شهرستان‌های اطراف در آن است، عنوان کرد: در این خصوص گردشگران داخلي، خارجي و ساير بازديدكنندگان از آن بازديد و استفاده می‌کنند.

رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خواف با بیان اینکه اخیرا کارگاه سفال‌گری آن تجهیز و قرار است از سفالگران بومی نشتیفان با هدف احیاء هنر سفالگری استفاده شود، عنوان کرد: وضعیت پایگاه از نظر امکانات و تجهیرات قابل قبول است، زيرا امکان اسکان و مطالعه پژوهشگران را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر مرمت آسبادهای شهرستان خواف در روستاهای برآباد، خرگرد و شهر نشتیفان، تهیه پرونده ثبت ملی دیگر آسبادهای شهرستان از قبيل آسبادهاي مناطق تیزاب، خرگرد، سنگان، مهراباد و تعدادي از آسبادهای خواف که در صورت ثبت این آسبادها، تعداد آسبادهای ثبتی شهرستان خواف از 50 دستگاه آسباد ثبت شده، به 107 دستگاه خواهد رسيد، جزء پژوهشگاه محلي آسبادهاي نشتيفان خواف است.

باعقیده تعیین حریم آسبادهای نشتیفان و تهیه مسندات لازم براي ثبت جهانی را از ديگر فعاليت‌هاي پژوهشگاه محلي آسبادهاي نشتيفان خواف برشمرد.

رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خواف گفت: از بهمن‌ماه سال 94 كه پژوهشگاه محلي مزبور داير شد تاكنون به مرمت دو چرخ پر آسباد و ساخت تعدادی از پنجره‌های مدرسه غیاثیه خرگرد پرداخته شده و قرار است بعد از آزاد کردن حریم آسبادها، طرح محوطه سازی آن‌ها نیز انجام شود.

وي بيان کرد: این پایگاه دولتی نيست و امکانات موجود در آن در اختیار همه علاقمندان حوزه پژوهش به خصوص جوانان نشتیفان قرار مي گيرد و امیدواریم با فعال شدن موثر انجمن میراث فرهنگی و یا دیگر سازمان های مردم نهاد، بتوان از ظرفیت های موجود در محل پایگاه استفاده کرد.

شهرستان خواف آثار تاريخي فراواني دارد كه كهن‌ترين آثار آن می‌توان به 1500 تا 2000 سال قبل از ميلاد مربوط به عصر آهن و كم قدمت‌ترين آن که متعلق به دوره قاجار است، اشاره کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 26 بهمن 1395، کدخبر: 95112618409، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین