شعار سال : مروزه با پیشرفتهایی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل شده اثرگذاری این فناوری بر جوانب مختلف زندگی بشر بیش از هر زمان دیگری قابل ملاحظه است؛ با توجه به آنکه خدمات الکترونیک در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از سازمانها و نهادها است اما در این بین سازمان #تامین_اجتماعی با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه است. وجود نرمافزارها و درگاههای مختلف و در عین حال کاملا بدون ارتباط با یکدیگر در ارائه خدمت و عدم کارایی مناسب این نرمافزارها با توجه به سطح پایین آنها، مشکلاتی را نه تنها برای خود سازمان بلکه برای مردم نیز ایجاد کرده است.
در حال حاضر دهها هزار نفر از نرمافزارهای تأمین اجتماعی استفاده میکنند که به علت تعدد آنها و تعداد بالای مراجعهکننده به آنها بسیار کند عمل میکنند. شنیدهها حاکی از آن است که در بازهی ارسال لیست توسط کارفرمایان که عمدتاً پایان هر ماه است، این سیستمها با کندی و حتی قطعی رو به رو میشوند و سازمان تأمین اجتماعی به ناچار روزهای پایانی هر ماه، برخی از سیستم هارا از دسترس خارج میکند تا فشار بر روی سیستم کاهش یابد.
در کنار این قطعیها باید ضعف شدید نرمافزار ارسال لیست را نیز اضافه کرد بهصورتی که کارفرمایان از ابتدایی بودن و کاربر محور نبودن نرمافزار، عدم انطباق و نصب سخت آن بر روی سیستمهای کنونی، عدم خواندن برخی قلمها و حساسیت به برخی حروف گلایه دارند.
مشکل بعدی انحصاری است که در ارائه خدمات تأمین اجتماعی وجود دارد. با توجه به ضعف خدمات الکترونیکی موجود، بیمهشدگان ناچار از مراجعه حضوری برای دریافت بسیاری از خدمات هستند. در این بین فقط شعب یا کارگزاریهای تأمین اجتماعی از طرف سازمان میتوانند امور مربوط را انجام دهند. از طرفی با توجه به تعداد محدود شعب و کارگزاریهای تأمین اجتماعی در سطح شهر و تعداد زیاد مراجعهکنندگان، این مراکز همواره با ازدحام جمعیت مواجه هستند.
این در حالی است که چنانچه علاوه بر شعب و کارگزاریهای سازمان، مراکز دیگری همچون دفتر خدمات الکترونیک ، پلیس+۱۰ و یا هر مرکز دیگری این اجازه را داشته باشند که خدمات تأمین اجتماعی به مردم ارائه دهند نه تنها با بیشتر شدن درگاههای ارائه خدمت، ازدحام جمعیت کاهش پیدا میکند بلکه با ایجاد نوعی رقابت بین این مراکز برای ارائه خدمات جانبی برای جلب مشتری بیشتر، شاهد جلب رضایت بیشتر عمومی از سازمان تأمین اجتماعی خواهیم بود.
با توجه به آنچه گفته شد مسئولین سازمان تأمین اجتماعی به منظور ارتقاء سطح ارائه خدمات خود بایستی نسبت به نوسازی و تقویت زیرساختها و نرمافزارهای خود که بعضاً مربوط به دهههای گذشته است اقدام کنند. بیشک در کنار تقویت زیرساختها تلاش برای افزایش مراکز ارائهدهنده خدمات تأمین اجتماعی که موجب بهبود خدماتدهی به مردم میشود میتواند در بهبود سطح رضایت مردم نسبت به این سازمان مثمر ثمر باشد.
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی مصاف اقتصادی