پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۰۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
امسال در روز جهانی زنان روستایی (15 اکتبر) ، بر توجه ویژه و فوری به ایجاد مقاومت زنان روستایی در برابر COVID-19 و "بازسازی موثر" درجهت تقویت معیشت و رفاه پایدار زنان روستایی تأکید شده است. روز جهانی زنان روستایی فرصتی اساسی برای جلب توجه همه ذینفعان درجهت حمایت از زنان و دختران روستایی است که نه تنهادر دوران کرونا، بلکه پس از آن نیز بتوانند هم زندگی شان را بازسازی نموده و مقاومت و آمادگی شان را برای بحران‌های آینده نیز افزایش دهند.

شعار سال : ۱۵ اکتبر روزجهانی زنان روستایی و مقاوم سازی در مواجهه با کرونا نام گذاری شده است. مواجهه با کرونا به دسترسی به آب نیاز دارد و این درحالی است که صد‌ها روستای کشور برای تامین آب شرب خود با مشکلات زیادی درگیرند و بار اصلی این مشکل بر روی دوش زنانی است که همیشه و همه جا کولبر آبند. گویی هرگز سرمایه گذاری‌های پاسخ دهنده به جنسیت برای گسترش زیرساخت‌های اساسی همچون خدمات بهداشتی و درمانی و  تامین آب شرب در مناطق روستایی موضوع مهمی نبوده و نیست.
امسال در روز جهانی زنان روستایی (۱۵ اکتبر)، بر توجه ویژه و فوری به ایجاد مقاومت زنان روستایی در برابر COVID-۱۹ و "بازسازی موثر" درجهت تقویت معیشت و رفاه پایدار زنان روستایی تأکید شده است.
زنان روستایی در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنایع دستی، امنیت غذایی و تغذیه، مدیریت زمین و منابع طبیعی و مدیریت شرکت‌های تعاونی روستایی و تشکلهایی، چون صندوق خرد زنان روستایی نقشی اساسی دارند؛ در دوران کرونا با این که مراقبت‌های بی مزد و کار خانگی در اثراین چالش افزایش یافته، تحرک محدود گشته، در زنجیره‌های تأمین اختلال ایجاد شده و جهان با بحران‌های آب و هوایی در گیراست؛ زنان روستایی در خط مقدم پاسخگویی به این بیماری همه گیر بوده اند.

در هند، میلیون‌ها زن روستایی که در گروه‌های خودیاری سازمان یافته و با تولید ماسک و مواد ضد عفونی کننده، تهیه غذای تازه از طریق آشپزخانه‌های جمعی، ارائه خدمات مالی، تولید محتوی در خصوص اطلاعات حیاتی COVID-۱۹ و نشر آن در جوامع روستایی به رفع چالش‌ها و کمبود‌های حاد کمک کرده اند.
درچین، تعاونی‌های زنان روستایی فعالیت‌های معمول خود را درجهت تهیه ماسک‌های مورد نیاز جوامع خود و فراتر از آن تغییر دادند. درمالی، شرکت‌ها و تعاونی‌های تحت مالکیت زنان روستایی در حال تهیه بسته‌های نجات بخش برای کمک به زنده ماندن افراد آسیب پذیر هستند و در سنگال، زنان تولید کننده برنج با استفاده از منابع دولتی، بسته‌های مواد غذایی قابل انتقال تهیه می‌کنند.

در ایران نیز بسیاری از زنان روستایی و عشایری و بویژه دهیاران زن خود به میدان آمده و در تولید و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی و ضدعفونی کردن مکان‌ها نقش آفرینی کردند.
با این حال زنان روستایی در شرایط کاملاً نامساعد کار می‌کنند. درحال حاضر زیرساخت‌ها و خدمات ناکافی در برخی ازمناطق روستایی فاجعه بار است. مراقبتگری در بسیاری از مکان‌ها بدون دسترسی به آب تمیز و دسترسی به خدمات بهداشتی، بدون تأمین انرژی پاک و مناسب، بار سنگینی را بر دوش زنان افکنده است.
همچنین همه گیری؛ آسیب پذیری حقوق زنان روستایی درخصوص زمین و منابع را افزایش داده است. هنجار‌ها و عملکرد‌های تبعیض آمیز جنسیتی مانع اصای زنان در زمین و مالکیت در بیشتر کشور‌ها ست. از آنجا درمالکیت زمین زنان اغلب به همسرانشان وابسته اند، بیوه‌های COVID-۱۹ با خطر از دست دادن ارث مواجهند. همچنین با بازگشت مهاجران بیکار به جوامع روستایی و افزایش فشار بر زمین و منابع؛ شکاف‌های جنسیتی در کشاورزی و امنیت غذایی تشدید شده و تصرف زمین زنان نیز یک تهدید جدی است. تقویت #حقوق_ارضی_زنان هم در قانون و هم در عرف و عمل می‌تواند به محافظت از زنان در برابر آوارگی و از دست دادن منابع معیشتی کمک کند.

روز جهانی زنان روستایی فرصتی اساسی برای جلب توجه همه ذینفعان درجهت حمایت از زنان و دختران روستایی است که نه تنهادر دوران کرونا، بلکه پس از آن نیز بتوانند هم زندگی شان را بازسازی نموده و مقاومت و آمادگی شان را برای بحران‌های آینده نیز افزایش دهند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی امتداد

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
کرونا زن و مرد نداره واقعا باید همه مراقب باشیم ... روز جهانی زنان روستایی هم گرامی باد
ناشناس
United States of America
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
واقعا زنان در هر جامعه جزو ممهجورین هستن چه برسه در روستاهای ایران که واقعا توجه زیادی به این امر نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین