پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۲۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
در شرایط فعلی حفظ دسترسی به غذای سالم و مغذی، بخش اساسی پاسخ به مسائل ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به‌ویژه در جوامع فقیر و آسیب‌پذیر محسوب می‌شود.

شعار سال: میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به‌دلیل شرایط نامناسب از گرسنگی رنج می‌برند. هدف اصلی تعیین روزی برای بزرگداشت غذا، افزایش آگاهی عموم مردم از وضعیت افرادی است که از برخورداری از نعمت غذای سالم محروم هستند. در بعضی از کشور‌های جهان گرسنگی مشکلی عظیم و گسترده است و افزایش آگاهی درباره این معضل و تلاش برای مبارزه با آن نیازمند اقدامات جدی‌تر و بزرگ‌تر است. شاید دیوانه کننده به نظر برسد، اما در جهانی که برای همه افراد به اندازه کافی نعمت وجود دارد، بخش عمده‌ای از مردم بدون هیچ مشکل و دغدغه‌ای به هر نوع مواد غذایی که بخواهند دسترسی دارند، درحالی‌که عده‌ای در تلاش برای تأمین ابتدایی‌ترین نیاز‌های تغذیه‌ای خود همواره در حال تلاش و تکاپو هستند. در ادامه شما را با تاریخچه روز جهانی غذا و برنامه‌ای این روز در سال ۲۰۲۰ آشنا می‌کنیم:

تاریخچه روز جهانی غذا

این روز نخستین بار در سال ۱۹۴۵ و به مناسبت تأسیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برگزار شد. مهم‌ترین هدف برگزاری آن نیز پیشبرد برقراری امنیت غذایی در سراسر جهان به ویژه در مواقع بحرانی محسوب می‌شود که راه‌اندازی سازمان فائو نقش بسزایی در این زمینه داشته است. بزرگداشت سالانه روز جهانی غذا حاکی از اهمیت وجود سازمان مذکور است که به افزایش آگاهی عمومی نسبت به وجود نیاز‌های اساسی در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های موفق کشاورزی توسط دولت‌های سراسر جهان کمک می‌کند تا در تمامی جوامع دنیا این اطمینان حاصل شود که غذای کافی برای همه افراد در دسترس قرار دارد. تمرکز این روز در سال‌های اخیر روی جنبه‌های مختلف امنیت غذایی و کشاورزی از جمله جوامع ماهیگیری، تغییرات آب‌و هوایی و تنوع زیستی است.

برگزاری روز جهانی غذا در سراسر جهان

بیش از یک‌صد و پنجاه کشور در سراسر جهان این رویداد را برگزار می‌کنند. برای مثال در بسیاری از کشور‌ها بزرگداشت روز جهانی غذا با جمع‌آوری کمک‌های مالی یا بسته‌های حمایتی مردمی شامل گوشت، مرغ، حبوبات، غلات، سبزیجات کنسرو شده، چای و خوراکی‌هایی همچون کیک و بیسکوئیت به‌منظور توزیع در میان نیازمندان انجام می‌شود. در ایالات متحده آمریکا نیز از سال ۲۰۰۷ اجلاس گرسنگی آیووا برای مقابله با معضل گرسنگی برگزار می‌شود و کوبا این روز را با پشتیبانی از برپایی نمایشگاه‌های کشاورزی و برگزاری مجامعی برای تبادل دیدگاه‌ها و تجربیات گوناگون در زمینه کشاورزی و غذارسانی به بخش‌های نیازمند جوامع برگزار می‌کند.

در مغولستان روز جهانی غذا با برگزاری کنفرانس امنیت غذایی همراه است که در آن شیوه‌های گسترش تحقیق و بررسی برای تدوین مقررات و سیاست‌های لازم در این زمینه و همچنین بررسی اقدامات و تجلیل از محققان فعال در زمینه امنیت غذایی کشور انجام می‌شود. قبرس این روز را با آموزش اهمیت غذا به دانش‌آموزان خود طی می‌کند و ایتالیا با برگزاری نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها توسط آژانس‌های بین‌المللی و تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و وزاتخانه‌های مختلف این روز را طی می‌کند؛ برای کشور‌هایی همچون کنیا که نرخ تأمین مواد غذایی اولیه برای تهیه غذا در آن‌ها بسیار بالا و دسترسی به غذا برای مردم تا حدی دشوار است، همواره از گرسنگی رنج می‌برند و کودکان با سوءتغذیه شدید مواجه هستند. خیریه‌های مختلفی در سراسر جهان تأسیس شده است و هدف از انجام این کار حصول اطمینان در مورد دسترسی کافی به حداقل مواد غذایی برای زنده ماندن خانواده‌ها است.

بسیاری از کشور‌ها نیز از این روز برای حمایت از افرادی با بیشترین نیاز‌های غذایی در جامعه خود استفاده می‌کنند. مثلاً فعالیت‌های روز جهانی غذا در فیلیپین روی افزایش اهدای مواد غذایی به خانواده‌های فقیر شهر متمرکز است و در پاکستان در این تاریخ میان فقرا بسته‌های غذایی توزیع می‌شود.

روز جهانی غذا در سال ۲۰۲۰

هر سال برای روز جهانی غذا شعار یا مضمون خاصی تعیین و فعالیت‌های آن روز بر اساس این موضوع برنامه‌ریزی می‌شود. با توجه به درگیری جهان با مشکل کووید -۱۹ در سال جاری، روز جهانی غذای ۲۰۲۰ بیانگر این است که غذا و کشاورزی، بخشی اساسی از روند پاسخ به مسائل ناشی از کرونا محسوب می‌شود و خواستار همکاری و همبستگی جهانی برای کمک به آسیب‌پذیرترین افراد در راه نجات از این بحران است.

امسال در این روز از کشور‌های جهان خواسته می‌شود که با انعطاف‌پذیر و مقاوم‌سازی سیستم‌های غذایی، بازدهی آن‌ها را افزایش دهند تا بتوانند در برابر افزایش ناپایداری و شوک‌های آب‌وهوایی مقاومت کنند و درنتیجه رژیم‌های غذایی سالم و پایداری برای همه افراد و معیشت مناسب برای کارگران ارائه کنند. در روز جهانی غذا در سال ۲۰۲۰ از افراد فعال در زمینه تولید، کاشت، برداشت و حمل مواد غذایی به‌عنوان پیشگامان حوزه تغذیه که بدون توجه به دشواری شرایط، همچنان مشغول تأمین نیاز‌های غذایی جوامع خود و فراتر از آن کمک به رشد، تغذیه و بقای جوامع هستند تجلیل می‌شود.

تمرکز این روز در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس فائو روی نگاه به آینده‌ای که جهان باید بسازد قرار دارد و موضوع تعیین شده برای آن عبارت است از " رشد، تغذیه، پایداری. دست در دست یکدیگر. اقدامات ما آینده ما است. " (Grow, nourish, sustain. Together. Our actions are our future)

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایمنا ، تاریخ انتشار 24 مهر    99، کد خبر:   449980، www.imna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
برای همه چی یه روز جهانی داریما :))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
برای همه چیز روز جهانی داریم به غیر از روز پسر دوست عزیز! من بهت تبریک میگم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین