پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۰۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس یازدهم با بیان اینکه ظرفیت خودکفایی در گوشت را داریم، گفت: صنعت دامداری گرفتار دلال‌ها و واسطه‌ها است و واردات نهاده‌های دامی در اختیار ۱۵ نفر است.
شعار سال:  قیمت گوشت در کنار افزایش قیمت تخم مرغ و... در هفته‌های گذشته روند صعودی داشت و به بالای ۱۵۰ هزار تومان رسید. با توجه به اینکه ۷۰ درصد درآمد خانوار‌های متوسط و پایین جامعه صرف خوراکی‌ها می‌شود، این افزایش قیمت‌ها باعث کوچکتر شدن سفره مردم می‌شود، اما عامل گرانی‌ها چیست؟

کارشناسان واسطه‌ها و دلالان را عامل گرانی‌ها می‌دانند این در حالی است که صنعت دام کشور هم با مشکلات متعددی روبرو است و تولیدکنندگاه از سیاست‌ها و گرانی نهاده‌های دامی می‌نالند و می‌گویند با این روند صنعت گوشت و دامداری و مرغ در آستانه تعطیلی قرار گرفته است و سیاست‌های غیرکارشناسی دولت و نبود نظارت عامل اصلی می‌شود.

براساس آمار‌ها حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف گوشت کشور از طریق واردات تامین می‌شود و همگان معتقدند می‌توان با برنامه ریزی در تولید گوشت خودکفا شویم، اما به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی قیمت تمام شده تولید هم بالا رفته و قیمت انواع ذرت و کنجاله که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود در ماه‌های گذشته به شدت رشد کرده که باعث کاهش تولید و عرضه شده و عامل گرانی است، زیرا ۷۰ درصد قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و تخم مرغ وابسته به خوراک دام است. دامداران می‌گویند قیمت خوراک دام گرفتار دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها و انحصار در این بخش است که اجازه نمی‌دهند قیمت‌های خوراک کاهش یابد.

افزایش قیمت‌ها، به دلیل بی‌تدبیری است

محمدجواد عسکری، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در مورد گرانی گوشت، تخم مرغ و... اظهار کرد: علت افزایش قیمت پروتئین سفید و قرمز به دلیل بی‌تدبیری در حوزه واردات و توزیع نهاده‌های دامی است.
وی با اشاره به نقش وزارت جهاد کشاورزی و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه واردات نهاده‌های دامی، افزود: مشکلی که کمیسیون کشاورزی احصا کرد این بود که این دو وزارتخانه در یک حوزه فعالیت می‌کردند.

این نماینده مجلس گفت: وزیر صمت متعهد شد همه اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود و این موضوع را اعلام کرد و این اقدام باعث حل برخی مشکلات خواهد شد.

واردات نهاده‌های دامی در اختیار ۱۵ نفر است/ همتی نمی‌داند به چه کسی ارز داده

عسکری با اشاره به نقش واسطه‌ها در گرانی‌ها و نهاده‌های دامی، گفت: گرفتار یک سری دلال و واسطه‌هایی هستیم که بی‌ارتباط با بانک مرکزی و دستگاه‌های اجرایی دولتی نیستند و در حال شناسایی آن‌ها هستیم تا به دستگاه متولی معرفی شوند.

وی با بیان اینکه امیدوارم بزودی مشکل توزیع نهاده‌های دامی حل شود؛ می‌گوید: در بحث واردات نهاده‌ها عملا مشکلی نداریم و مشکل توسط دلالان و واسطه‌ها ایجاد می‌شود که با سپردن واردات به وزارت کشاورزی، مشکل این مسئله هم حل خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: بیشترین جفا را بانک مرکزی در این حوزه انجام می‌دهد، زیرا آقای همتی می‌گوید ارز دادم، ولی نمی‌دانم به چه کسی داده شده؛ مگر می‌شود ارزی داده شود، ولی مشخص نیست چه کسی آن را گرفته است.

عسکری با اعلام اینکه ۱۰ الی ۱۵ نفر واردات نهاده‌های دامی را به طور جامع انجام می‌‎دهند، گفت: سامانه بازارگاه برای توزیع نهاده‌ها راه‌اندازی شد و چند ایراد داشت که در حال برطرف کردن آن هستند.

روحانی، کشور را رها کرده است

وی افزود: مجلس معتقد است باید در بحث توزیع نهاده‌های دامی نظارت دقیقی باشد و در این زمینه بازرسی‌هایی دارد و پیگیری خواهد کرد تا اتفاقات خوبی بیافتد. نهاده‌های بخش کشاورزی باید بدون واسطه در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد و بر آن نظارت باشد که آن را دپو نکند و یا در بازار آزاد گران‌تر نفروشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: مثلا برای مرغداری با ۲۰ هزار مرغ، محاسبه و مصرف ۴۵ روز نهاده به آن داده شود و نظارت‌ها باشد؛ قیمت‌ها حتما کاهش خواهد یافت.

عسکری با بیان اینکه نظارت کار سختی نیست، گفت: آقای روحانی کشور را رها کرده و خیلی از وزرا هم همین گونه هستند و این موضوع عامل نابسامانی‌هاست؛ هر چند امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد.

بی‌تدبیری، فساد و سوءمدیریت اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده/ می‌توانید در تولید گوشت خودکفا شویم

وی در خصوص این سوال که آیا کشور ظرفیت خودکفایی در تولید گوشت را دارد؛ پاسخ داد: با قاطعیت اعلام می‌کنم علاوه بر اینکه توانایی خودکفایی داریم بلکه می‌توانیم ظرفیت مازاد هم تولید و صادر کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: آنچه امروز اقتصاد کشور را زمین‌گیر کرده بی‌تدبیری، فساد و سوءمدیریت است؛ وگرنه می‌توانیم تولید و صادرات داشته باشیم. بی‌تدبیری و سوءمدیریت عامل گرانی‌ها است و متاسفانه برخی فقط دنبال سود خود هستند.

عسکری بخشی از مشکلات را به دلیل بی‌تدبیری و بخشی دیگر را تعمدی دانست و گفت: می‌توانیم گوشت مازاد مصرف تولید و میزان اضافه را فریز کنیم که ظرفیت آن را هم داریم؛ چگونه می‌توانیم از بزریل گوشت فریز شده وارد کنیم که یک ماه روی دریا باشد، ولی نمی‌توانیم برای تامین گوشت کشور برنامه ریزی و به بازار عرضه کنیم.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا،تاریخ انتشار:10ابان1399،کدخبر:1662326،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
وقتی نهاده های دامی این همه برای مردم حیاتی هست برای چی باید بدیم به دست 15 نفر؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین