پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
در حالی که آموزش و پرورش مدعی اجرای بخشنامه تعارض منافع است، اما روند اجرایی آن، اما و اگر‌هایی دارد.
شعار سال: ورود رانت و پارتی بازی و غلبه روابط بر ضوابط داستان جدیدی نیست و احتمالا همچنان هم ادامه داشته باشد و این موضوع اجتناب ناپذیر است، اما قوانین و بخشنامه‌هایی می‌تواند مانع از اجرا شوند یا حداقل با مدیریت آن شدتش را کنترل کنند.

لایحه «تضاد یا تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» ۱۹ آبان ۱۳۹۸ هیئت دولت به تصویب رسید و سپس لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. برای تدوین این لایحه در دولت دوازدهم و معاونت حقوقی رئیس جمهوری حداقل دو سال زمان صرف شده است.

لایحه‌ای که زنگ خطر را برای طرفداران رانت و فساد به صدا در آورده است و شاید بتوان بزرگترین اقدام دولت و مجلس آن را برشمرد.

در این میانه وزیر آموزش و پرورش ٢۵ خرداد در جلسه شورای معاونان پیشدستی کرده و از اجرای بخشنامه تعارض منافع خبر داد و تصریح کرد که در راستای ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد و جلوگیری از بروز هرگونه موقعیت تعارض منافع در نظام تعلیم و تربیت، ادامه تصدی مسئولیت مدیران دارای تعارض منافع در آموزش و پرورش از جمله اعضای شورای معاونان، سازمان‌ها و دانشگاه‌های وابسته و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ممنوع است.

دو راهی مسئولان مشمول تعارض منافع
به دنبال این اعلام آقای وزیر، قرار بر این بود تا کارگروهی به مدت دو ماه فعال شود و مسئولان مشمول این قانون را برکنار کند، به دنبال این ماجرا حاجی میرزایی در آخرین نشست خبری در شهریور خود مدعی شد که ادامه تصدی مسؤولیت مدیران دارای تعارض منافع در آموزش و پرورش ممنوع است و ٢٢۵ مدیر شناسایی شدند و باید بین ماندن و رفتن تصمیم بگیرند.

بعد از این ادعا وزیر آموزش و پرورش در حاشیه یکی از برنامه‌های خبری خود بار دیگر از اجرای نسبتا کامل بخشنامه تعارض منافع خبر داد و گفت که ٩۵ درصد موارد این بخشنامه اجرا شده است و مسئولان مشمول هم به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

استراتژی عجیب وزارتخانه برای اجرای بخشنامه تعارض منافع
تا اینجای کار اقدام شجاعانه آقای وزیر برای اجرای بخشنامه تعارض منافع جالب توجه بود، اما عیار کار آنطور که باید و شاید نشانی از اجرای قابل توجه بخشنامه را نشان می‌داد.

مصادیق تضاد منافع کم و بیش در آموزش و پرورش مشهود است، اما گویی جز ادعای واهی برای اجرای کار توان یا عزمی برای اجرا موجود نیست.

موضع سکوت آموزش و پرورش و در راس آن آقای وزیر در برابر فروش کتاب‌های برخی مسئولان یکی از دانشگاه‌های منسوب به آموزش و پرورش، جابجایی مسئولان مشمول تعارض منافع به جای سیاست ماندن یا رفتن که خود حاجی میرزایی مدعی شده بود از جمله مشهود‌ترین مصادیق از اجرای عجیب و غریب بخشنامه تعارض منافع در وزارتخانه است که ادعای پیشرو بودن در این عرصه را دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11 آبان 1399، کد خبر: 7545075،  www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین