پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۲۰۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
محسن حاجی میرزایی روز گذشته لحظات سختی را در مجلس گذراند. نمایندگان منتقد تلویحا او را از پارلمان به بیرون هدایت کردند. این اتفاق در حالی افتاد که در مدت گذشته عمده عزل و نصب‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت نزدیک شدن به مجلس اصولگرا بوده است.
شعار سال: محسن حاجی میرزایی جزو اولین وزرایی بود که زود پایشان به مجلس یازدهم باز شد. طبیعی بود در شرایطی که سامانه شاد و آموزش آنلاین وزارت آموزش پرورش نتوانسته بود خیال خانواده‌ها را راحت کند، وضعیت مدارس و نحوه برگزاری امتحانات هم مشخص نبود، مجلس اصولگرای منتقد، حاجی میرزایی را برای توضیح عملکردش به صحن علنی بیاورد. در کنار همه این انتقادها، گویا نمایندگان از شیوه عزل و نصب‌ها در وزارتخانه رضایت نداشتند و به همین دلیل بخش عمده سوال‌ها از وزیر حول همین محور بود و پاسخ حاجی میرزایی هم پاسخی بود که گویا می‌خواست بهانه را از مجلس اصولگرا بگیرد: «فکر نکنید از شرایط راضی هستم. هیچ عزل و نصبی در آموزش و پرورش طی دوره مسئولیت من با انگیزه سیاسی انجام نشده و نخواهد شد و هر مورد که شما نمایندگان در مورد آن فرمودید را توضیح می‌دهم.»

سخنان حاجی میرزایی، اما مجلس ناراضی را راضی نکرد تا نمایندگان با کتاب آیین‌نامه مقابل جایگاه ناطقان تجمع و اعتراض کنند و در نهایت به شکلی عجیب و غیر متعارف وزیر را به خارج از مجلس هدایت کنند. اتفاق دیروز اگر در تاریخ مجلس بی‌سابقه نباشد، دست‌کم کم‌سابقه بود؛ کمتر به خاطر می‌آید که نمایندگان، آنقدر از یک وزیر گلایه داشته باشند که بلافاصله پس از ارائه توضیحات در جلوی تریبون تجمع کنند و در نهایت با فریاد‌های اعتراضی او را به خارج از مجلس هدایت کنند.

یکی از موضوعاتی که نمایندگان گلایه زیادی نسبت به آن داشتند؛ انتصابات حاجی میرزایی بود. طبیعی بود وزیر آموزش و پرورش که خود به واسطه ارتباطش با جهانگیری پست مهمی در دولت پیدا کرده بود، انتصاباتی سیاسی داشته باشد. با این حال خود او معتقد است عزل و نصب‌هایش کاملا غیر سیاسی بوده است. مهمترین انتصاباتی که نمایندگان به آن‌ها اعتراض داشتند، انتصابات مدیران کل استان‌ها بود؛ چه آنکه آن‌ها معتقدند مدیران کل آموزش و پرورش در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نقشی اساسی ایفا خواهند کرد. با این حال نمایندگان از انتصابات اصولگرایی حاجی میرزایی به شدت رضایت دارند.
 
علی باقرزاده فاروجی رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی و رییس کمیته انتصابات و در حقیقت مرد شماره دو وزارت آموزش و پرورش یکی از همین انتصابات است. باقرزاده شاید جز تنها مدیران دولت تدبیر و امید باشد که از دولت احمدی نژاد تا دولت روحانی همواره در پست‌های مختلف مشغول فعالیت بوده است. او سال‌ها معاون وزیر آموزش و پرورش در دولت مهرورز بود و با وجود کمرنگ بودن نقش او طی سال‌های گذشته در سیستم مدیریت آموزش و پرورش وی به لطف حاجی میرزایی او هم اکنون جز بانفوذترین مدیران ارشد این وزارتخانه بزرگ و حساس است.

باقرزاده پیش از این رئیس سازمان نهضت سوادآموزی بود که سال گذشته در مراسمی که هیچ خبرنگاری در آن حضور نداشت، کنار گذاشته شد و شاپور محمدزاده به جای او منصوب شد. با کنار رفتن باقرزاده گمان نمی‌رفت که او در دولت روحانی پست مهمی بگیرد، با این حال این بار پست حساس ریاست مرکز هماهنگی حوزه وزارتی به او رسید.

البته این همه ماجرا نیست شاید بحث تغییر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان کشور که پس از مدت‌ها بی‌ثباتی در سال ۹۷ با تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از سه سرپرست پیشین دانشگاه به ریاست این دانشگاه بزرگ رسید جز نکاتی باشد که از دید فرهنگیان و البته رسانه‌ها پنهان نماند. خصوصا اگر قرار باشد حاجی میرزایی مجددا برای به دست آوردن دل مجلس اصولگرا یک مدیر غیر همسو دیگر با دولت را در مسند کار قرار بدهد.

وضعیت آموزش و پرورش و بلاتکلیفی دانش آموزان و موضوع استخدام حق التدریسی‌ها و ... آنقدر بغرنج بود که احتمالا خود حاجی میرزایی پیش از شروع مجلس یازدهم می‌دانست با شروع به کار خانه ملت، وضعیت دشواری خواهد داشت؛ شاید به همین دلیل بود که قبل از شروع مجلس یازدهم لابی وزارت آموزش و پرورش با چهره‌های تاثیرگذار مجلس آغاز شده بود.این واقعیت نشان می‌دهد حاجی میرزایی قبل از شروع مجلس یازدهم تیمور علی عسگری از چهره‌های نزدیک به آیت الله هاشمی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد تا بتواند قدری از فشار مجلس بر خود را بکاهد. تیمور عسگری فردی که در سال‌های ابتدایی دولت بدلیل عدم استفاده از او در مناسب دولت جزی از منتقدین رئیس جمهور شده بود. عسگری در مصاحبه‌ای با هفته نامه مثلث مدعی شده بود که «فریدون (برادر رییس جمهور) و اطرافیان روحانی از رد صلاحیت آیت الله هاشمی خوشحال شدند.» با این حال نزدیک شدن به تیم قالیباف نه از طریق خود علی عسگری، بلکه از طریق فرزند او صورت گرفته است. فرزند حجت الاسلام تیمور علی عسگری جزو حلقه اول یاران قالیباف بود که تلاش بسیاری کرد تا با لابی‌های شهر به شهر، کرسی ریاست سردار تضمین شود. او حتی در چند سفر استانی که قالیباف برای دیدار نمایندگان استان‌های مختلف و کسب رای ریاست داشت، به عنوان یکی از هماهنگ‌کننده‌های اصلی حضور داشته است. با این حال وضعیت آنگونه که حاجی میرزایی تصور می‌کرد، طبق روال پیش نرفت و قالیباف حتی در جلسه‌ای که می‌دانست نمایندگان روز سختی برای وزیر رقم خواهند زد، حضور نیافت و اداره پارلمان را به قاضی زاده هاشمی سپرد و عاقبت یکی از کم‌سابقه‌ترین اتفاقات مجلس رقم خورد.

به هرحال مجلس یازدهم در حالی شروع بکار کرد که گویی تغییر مدیران دولت در اولویت اول نمایندگان اصولگرا قرار دارد تا با تحت فشار گذاشتن وزرا راه را برای ورود مدیران غیرهمسو در دولت بازکنند تا اینگونه هم دولت را یک سال باقی مانده زمین گیر کنند و هم با چیدمان مدیران هم طیف خود برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده‌تر شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد 24، تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399، کد خبر: 218367، www.rouydad24.com .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
0
0
بنده با چپ و راستی جناب اقای دکتر باقرزاده کاری ندارم.
ولی به عرض دوستان برسونم که ایشان در هر پست و جایگاهی که باشند منشا خیر و برکت هستند.
والسلام
خادمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
0
ایشان یکی از با شخصیت ترین و لایق ترین افراد هستند
مدیر پایگاه

سلام 


منظورتان حاجی میرزایی است؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین