پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۵۷۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۹
آموزش و پرورش در ایران سال‌هاست با مشکلاتی نظیر فقر، ناایمنی، فرسودگی، غیراستاندارد بودن و نبود تجهیزات مناسب مواجه است. طرح‌هایی برای رفع مشکلات نیز اجرایی شده است که همچنان نتوانسته‌اند گامی مهم در راستای بهبود فضای آموزشی در ایران بردارند در این شرایط ادعای کمک به سرمایه‌گذاری برای بازسازی مدارس سوری موضوعی تعجب‌آور بود.
شعارسال: آموزش و پرورش در ایران سال‌هاست با مشکلاتی نظیر فقر، ناایمنی، فرسودگی، غیراستاندارد بودن و نبود تجهیزات مناسب مواجه است. طرح‌هایی برای رفع مشکلات نیز اجرایی شده است که همچنان نتوانسته‌اند گامی مهم در راستای بهبود فضای آموزشی در ایران بردارند در این شرایط ادعای کمک به سرمایه‌گذاری برای بازسازی مدارس سوری موضوعی تعجب‌آور بود.

چند روز پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جریان سفر خود به سوریه مطلبی را در حساب توییتری خود نوشت که بازتاب زیادی یافت. او نوشته بود: «امروز در دمشق با همتای سوری‌ام دیدار داشتم. در چند سال درگیری در سوریه حدود ۱۰ هزار مدرسه تخریب شده با توجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحد‌های آموزشی در جنگ تحمیلی، به آقای عماد موفق الغرب گفتم آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم.»
 
این نوشته البته در روزنامه سوریه‌ای الوطن اینگونه بازتاب یافت: «وزیر آموزش و پرورش ایران در سفر دو روزه خود به سوریه بازسازی ۲۵۰ مدرسه را با هزینه مالی بیش از ۱۲ میلیارد لیره برعهده گرفته است.»
 
در پی انتشار این خبر، کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس‌های مدارس کپری و خشت و گلی و مدارس نیمه آوار کشور را منتشر کردند و نوشتند چراغی به خانه رواست، به مسجد حرام است.
 
اسماعیل آذری نژاد فعال مدنی که در زمینه آموزش و کار با کودکان در مناطق محروم کهکیلویه و بویر احمد فعالیت می‌کند در توییتی نوشت: «پیشنهاد می‌دهم سفری به دانمارک و کشور‌های پیشرفته در خصوص امر آموزش بزنید، ببینید آن‌ها چه کردند و چرا آموزش و پرورش براشون مهمترین وزارتخانه است. بعد سفری به مدارس روستایی و شهری بزنید که ما کجای دنیا هستیم.»
 
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نیز می‌نویسد: «شما اگر علم و دانش برای ساخت مدرسه دارید، اول به فکر بچه‌های کپرنشین در سیستان و بلوچستان و هزار جای دیگر باشید.»
 
دیگری هم به آمار مدارس غیراستاندارد کشور اشاره کرد و نوشت: «تعداد مدارس خشتی کشور ۱۰۰۰ واحد، تعداد مدارس کانکسی کشور ۱۷۰۰ واحد، تعداد مدارس ناامن کشور ۸۳ هزار واحد، مدارس فرسوده کشور ۳۰ درصد و کمبود فضای آموزشی کشور؛ ۴۰ میلیون مترمربع.»
 
یکی دیگر از کاربران هم نوشت: «فقط لطفا اجازه بدین تجربتون در استفاده از بخاری‌های نفتی همینجا بمونه! ما اصلا راضی نیستیم تجربه دانش آموزان شین آباد جایی دیگه تکرار بشه.»
 
بعد از واکنش‌ها نسبت به کمک مالی به بازسازی مدارس سوریه و انتقال تجربه آموزش و پرورش، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش انتشار اخباری مبنی قول وزارت آموزش و پرورش ایران برای بازسازی ۲۵۰ مدرسه در سوریه را رد کرد و گفت: آقای وزیر در جریان این سفر هیچ قولی برای احداث مدرسه نداده و صحبتی هم درباره ساخت و ساز مدارس مطرح نشد، چه برسد به اینکه عدد و رقمی هم اعلام شود.

حاجی میرزایی نیز در توضیح این مطلب طی توییتی دیگر نوشت: «مذاکرات ۲روزه در سوریه حول تبادل دانش درباره کتب درسی، مهارت آموزی و نوسازی مدارس بود. نشر خبر کذب حمایت مالی برای بازسازی مدارس سوری، نشان ناراحتی دشمنان از همکاری منطقه‌ای ایران است.»
 
او در این توییت تاکید می‌کند که «حتما راه را برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بازسازی مدارس و خدمات آموزشی باز می‌کنیم. این توضیح برای کسانی است که در جستجوی حقیقت هستند و، اما کسانی که آگاهانه دروغ پردازی می‌کنند از توسعه همکاری‌ها بین ایران و کشور‌های منطقه به ویژه در زمینه آموزش و فرهنگ بیم داشته و آن را مخل سیاست‌های تروریستی خود می‌دانند.»


وضعیت فضا‌های آموزشی در کشور
 
فارغ از اینکه حاجی میرزایی عدد و رقمی برای کمک به بازسازی مدارس سوریه اعلام کرده باشد یا اساسا قرار است ایران کمکی به سوریه بکند یا خیر، به این پرسش پاسخ داده نشد که اصولا تجربه جمهوری اسلامی در بازسازی مدارس چیست؟
 
برای پاسخ به این سوال می‌توان نگاهی به آمار مدارس غیراستاندارد کشور انداخت. بنا به اعلام آموزش و پرورش در حال حاضر ۴۰۰ واحد مدرسه خشت و گلی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان و بقیه در سایر استان‌ها قرار دارند. همچنین ۱۲ درصد مدارس کشور تخریبی بوده و ۱۸ درصد نیز نیاز به مقاوم سازی دارند. با احتساب ۵۵۹ هزار و ۲۴۳ مدرسه‌ای که در ایران وجود دارد، به سادگی می‌توان دریافت که ۶۷ هزار و ۱۰۹ مدرسه ایران تخریبی هستند. همچنین ۱۰۰ هزار و ۶۶۳ مدرسه نیاز به مقاوم سازی دارند.
 
با نگاهی دیگر به آمار‌های اعلام شده از سوی رئیس سازمان نوسازی مدارس به این خبر می‌رسیم که ۱۱ استان از نظر فضای آموزشی زیر خط میانگین کشوری قرار دارند.
 
به گزارش رویداد۲۴ وجود مدارس کانکسی به ویژه در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور بر کسی پوشیده نیست، مدارسی که دیواره‌های آن در روز‌های گرم، داغ و محیطی خفقان آور را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و از سوی دیگر در روز‌های سرد سال دانش‌آموزان را دچار سرمازدگی کرده و آموزش را دچار اختلال می‌کند. تعداد این مدارس در کشور از سوی رخشانی مهر ۵ هزار مورد عنوان شده است.
 
همچنین در کل کشور ۲۴۰ هزار مدرسه گرمای خود را بخاری نفتی تامین می‌کنند که تا کنون تنها ۲۵ هزار بخاری نفتی از سطح مدارس جمع‌آوری شده‌اند، این درحالی است که آتش‌سوزی به دلیل استفاده از بخاری‌های نفتی تا کنون جان دانش‌آموزان زیادی را گرفته یا آن‌ها را دچار انواع آسیب‌های جسمی و معلولیت‌ها کرده است.
 
حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در یکی از مصاحبه‌های خود از وجود ۴۰ هزار مدرسه نیمه کاره در کشور خبر داده است. مدارسی که قطعا برای اتمام‌شان نیاز به جذب سرمایه‌گذار است.
 
وضعیت فضا‌های آموزشی در پایتخت
 
هرچند که تصور عمومی بر آن است که شرایط ناایمن و غیراستاندارد فضای آموزشی تنها متعلق به شهرستان‌ها و به‌ویژه شهر‌ها و روستا‌های محروم و مرزی است، اما جالب است بدانیم که به گفته انوشیروان محسنی بندپی برخی مناطق تهران همچون مناطقه ۲۲ با فقر شدید فضای آموزشی مواجه است. وزیر آموزش و پرورش نیز عنوان کرده بود که متوسط سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ مترمربع است و استاندارد آن ۸.۲ مترمربع است که این میزان در تهران زیر ۵.۲ مترمربع است.
 
رییس شورای شهر تهران نیز چندی پیش اعلام کرد که وضعیت ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس شهر تهران خبر داده و گفته بود که این مدارس با یک زلزله کم‌قدرت فرو می‌ریزند، اما پیروز حناچی شهردار تهران نیز از وجود دست کم ۸۲۷ مدرسه آسیب‌پذیر در تهران خبر داد که در وضعیت قرمز قرار دارند به گفته او ۱۲۳۵ مدرسه نیز در وضعیت زرد یا آسیب‌پذیری متوسط قرار دارند. وقتی فضای آموزشی در پایتخت کشور در چنین شرایط ناگواری به سر می‌برد به طور قطع در سایر شهر‌ها شرایط بدتری رقم خورده است.
 
 با نگاهی اجمالی به وضعیت ایمنی و استاندارد مدارس کشور متوجه می‌شویم که اگر نیاز به جذب سرمایه‌گذار است، قطعا مدارس داخل کشور همچنان در اولویت هستند. نکته مهمتر اینکه سخنان وزیر آموزش و پرورش مبنی بر انتقال تجربیات و دانش این نهاد در خصوص بازسازی مدارس به سوریه با عملکرد کند آن در حوزه بازسازی و نوسازی مدارس همخوانی ندارد، زیرا تجربه و دانش به تسریع کار می‌انجامد و اگر تجربه و دانشی وجود دارد چرا برای تسریع در روند ارتقا و بهبود وضعیت فضا‌های آموزشی در کشور به‌کار گرفته نمی‌شود پیش از آنکه آن‌ها را به کشور‌های دیگر صادر کنیم.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری  رویداد 24  ،تاریخ انتشار:  6  بهمن    1398،کدخبر:  202144،www.rouydad24.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین