پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۷۹۳۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
صندوق فرهنگیان اگر در مسیر درست خود حرکت می‌کرد، شاید بجرات در زمان حاضر بعنوان یکی از نهاد‌های مالی و پولی بزرگ کشور می‌بود. جذابیت‌های سرریز مالی و حاشیه‌های خاص چنین نهاد‌هایی باعث می‌شود که تمایل بالایی از طرف مدیران اموزش و پرورش برای دخالت در کار این نوع نهاد‌ها وجود داشته باشد. «با مدیریت‌های غیرعلمی و تاریخ گذشته، قیم مابی وزرای آموزش و پرورش بر سرمایه‌های یک میلیون و ششصد هزار نفر عضو سابق و کنونی عاقلانه و منطقی نیست»
شعار سال:
صندوق فرهنگیان اگر در مسیر درست خود حرکت می‌کرد، شاید بجرات در زمان حاضر بعنوان یکی از نهاد‌های مالی و پولی بزرگ کشور می‌بود. جذابیت‌های سرریز مالی و حاشیه‌های خاص چنین نهاد‌هایی باعث می‌شود که تمایل بالایی از طرف مدیران اموزش و پرورش برای دخالت در کار این نوع نهاد‌ها وجود داشته باشد. «با مدیریت‌های غیرعلمی و تاریخ گذشته، قیم مابی وزرای آموزش و پرورش بر سرمایه‌های یک میلیون و ششصد هزار نفر عضو سابق و کنونی عاقلانه و منطقی نیست»

اولویت اول اعضا محترم صندوق ذخیره فرهنگیان ورود دارایی‌ها صندوق به بورس یا فرا بورس است که مقدمه تخصیص ارزش مالکانه می‌باشد. در یادداشت «مرور و یاد آوری برخی موارد قانونی با رئیس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان؟ لطفأ توجه فرمایید!» به سه مورد اشاره می شود :

۱. ضرورت ورود به بورس یا فرابورس به عنوان مقدمه تخصیص ارزش مالکانه با توجه به مصوبه کارگروه منتخب وزیر در بهمن ۱۴۰۰ مبنی بر ورود ۲۰% ارزش دارایی‌ها به فرا بورس که متاسفانه تا زمان نگارش این سطور، مصوبه کارگروه منتخب وزیر، پیگیری نشده است!

۲. تدوین بهره مندی از نگاه کارشناسان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان (مطالبه گران و ...) برای خشکاندن ریشه‌های فساد در این موسسه.

۳. تخصیص و توزیع سود منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰.

خوشبختانه طبق اخبار موثق سود منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ قابل توزیع بین اعضا می‌باشد. امید است تا زمان درج این گفتگو این سود بین اعضا توزیع شده باشد و به زودی شاهد ورود به بورس باشیم که تحقق تخصیص ِ ارزش مالکانه در حال حاضر اولویت اول اعضای بازنشسته و شاغل صندوق می‌باشد ولی در ادامه مطالبات اعضا، انتخاب شش نفر هیات امنا، تبصره ۱ ماده ۱۰ اساسنامه (تهیه و ابلاغ آئین نامه برای اولین دوره) پای بندی مسئولین به قانون و اساسنامه مصوب ۱۴۰۰ را پیگیری می‌کنیم.

در این گفتگو با نگاهی گسترده، مفاهیم حاکمیت شرکتی، حکمرانی خوب، اصول راهبری شرکتی، آئین نامه نظام راهبری مصوب ۱۱ / ۸ / ۱۳۸۶، دستوالعمل حاکمیت شرکتی ۲۴ / ۴ / ۱۳۹۷، فرهنگ یادگیری سازمانی، نوآوری باز و .. سه پیش نویس ارائه شده به دفتر وزارت آموزش و پرورش را بررسی می‌کنیم تا شرایط اصلاح ساختار موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان فراهم شود.

تلاش می‌کنیم تا شرایط گذر از قیم مابی حاکم در حال حاضر را معرفی کنیم و شرایط حرکت به سوی مشارکت صاحبان اصلی سرمایه را ترسیم نماییم.

مهدی سورگی در نقد «پیش نویس آئین نامه انتخاب شش نفر از اعضای فرهنگی در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ۲۹ آذر ۱۴۰۰» چنین می‌نویسد:

«شرایط ورود به عرصه رقابت برای جلب رای از فرهنگیان عضو صندوق باید صریح، شفاف و غیرقابل تفسیر نوشته شود، از این رو مقوله‌ای به نام «تایید یا رد صالحیت» نباید وجود داشته باشد. چرا که فرض بر این است تمام فرهنگیان عضو انسان‌های عاقل و بالغی هستند که می‌توانند صرفه و صالح خود را خود تشخیص دهند و نیاز به قیم ندارند، اگر کسی بتواند رای ایشان را به دست آورد قطعا بهترین انتخاب در آن شرایط بوده است. مضاف بر اینکه رای دهندگان با دقت بیشتری پیگیر حق و حقوق خود از آن شخص یا اشخاص خواهند بود».

برای شفاف تر شدن بحث، به بررسی  مبحث " قیم " در قانون مدنی ایران می‌پردازیم. در آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران (۱) آمده است، «ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی. برای اشخاص ذیل نصب قیم می‌شود:

۱- برای صغاری که، ولی خاص ندارند.

۲- برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آن‌ها متصل به زمان صغر آن‌ها بوده و، ولی خاص نداشته باشند.

۳- برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آن‌ها متصل به زمان صغر آن‌ها نباشد

محجوران یعنی اشخاص صغیر، سفیه و مجنون از تصرف در امور مالی و غیر مالی خود ممنوع بوده و تحت ولایت پدر و جد پدری قرار دارند. برای اداره‌ی امور مالی و غیرمالی محجور یعنی برای افراد محجور یعنی صغیر زیر ۱۸ سال و افراد غیر رشید یا مجنون در صورتی که، ولی خاص یا همان پدر و جد پدری نداشته باشد و در صورت فوت نیز کسی را به عنوان وصی انتخاب نگرده باشند، از طرف دادگاه قیم تعیین خواهد گردید.

عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور

در این تارنما، یک پرونده واقعی به شرح ذیل مطرح می‌شود:

شوهرم ۹ ماه هست به خاطر آسیب‌های زمان جنگ فوت کرده. الان ۹ ماه هست که دادگاه انقلاب آبیک تمام حساب بانکی ایشان را بسته و برادر شوهرم که قیم پسرم شده هیچ رسیدگی نمی‌کند و منزل من الان ۹ ماه میشه که منزل آب نداره. بالای ده بار هم درخواست دادم به دادسرا، اما این دادگاه پیگری نمی‌کند. آیا راهی هست که قیم را عوض کنم یا مجبورش کنم به انجام مسئولیتی که پذیرفته؟ آیا می‌توانم خودم با دادسرای سرپرستی صحبت کنم تا اجازه دسترسی به حساب شوهرم را بدهند برای پرداخت هزینه‌های ضروری؟

پاسخ کارشناس حقوقی به سوال مطرح شده:

در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و همچنین در رابطه با عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور باید گفت مطابق بند ۵ ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی، در صورتی که قیم در اداره‌ی اموال مولی علیه لیاقت و شایستگی نداشته باشد به حکم دادگاه عزل خواهد شد؛ بنابراین شما می‌توانید درخواست عزل قیم را به دادسرا ارائه داده و در صورت اثبات ادعای شما، قیم عزل خواهد گردید. حسب ماده ۵۴ قانون امور حسبی عزل و تعیین قیم جدید با دادگاهی است که بدوا تعیین قیم کرده است.

در صورتی که حجر به دلیل عدم رشد فرزند شما باشد می‌توانید با گرفتن حکم رشد بعد از بلوغ مسئله را حل نمایید. لازم به ذکر است که قانون در مورد پرداخت هزینه‌های زندگی و انشعابات منزل مسکونی از اموال متوفی ساکت است و در این خصوص راه حل قانونی به نظر نمی‌رسد مگر اینکه خود معاونت سرپرستی دادسرای مربوطه در این خصوص مساعدت و ارائه طریق نماید.»

نگاه قانون برای عزل قیم:

آیا می‌توانم قیم را به خاطر عدم پیگیری عزل کنم؟

قیم برای رسیدگی به امور محجورین باید دارای شایستگی و ویژگی‌هایی باشد در غیر این صورت، یعنی در صورتی که معلوم شود که قیم توانایی‌ها و صلاحیت‌های لازم را ندارد و یا اینکه پس از بر عهده گرفتن قیمومیت این شرایط را از دست بدهد، اقدام به عزل وی خواهد شد.

به موجب ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی در موارد ذیل قیم معزول می‌شود:

۱- اگر معلوم شود که قیم فاقد صفت امانت بوده و یا این صفت از او سلب شود.

۲- اگر قیم مرتکب جنایت و یا مرتکب یکی از جنحه‌های ذیل شده و به موجب حکم قطعی محکوم گردد: سرقت، خیانت در امانت، کلاه برداری، اختلاس، هتک ناموس، منافیات عفت، جنحه نسبت به اطفال، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب.

۳- اگر قیم به علتی غیر از علل فوق محکوم به حبس شود و بدین جهت نتواند امور مالی مولی علیه را اداره کند.

۴- اگر ورشکسته اعلان شود.

۵- اگر عدم لیاقت یا توانائی قیم در اداره اموال مولی علیه معلوم شود.

۶- در موارد مواد ۱۲۳۹ و ۱۲۴۳ و ۱۲۴۴ با تقاضای مدعی‌العموم.

نکته قابل توجه این است که در صورت تحقق هریک از موارد فوق قیم به حکم دادگاه عزل می‌گردد؛ با این وجود، مطابق ماده ۱۲۴۹ قانون مدنی در شرایطی قیم به خودی خود منعزل می‌گردد و در چنین شرایطی نیاز به حکم قانون برای عزل وی از قیومیت نیست.

ماده مذکور در این رابطه بیان می‌دارد که اگر قیم مجنون یا فاقد رشد گردد منعزل می‌شود. حکم انعزال قیم نوعی حکم اعلامی می‌باشد بنابراین تمامی اقداماتی که در فاصله محجور شدن تا زمان عزل وی از قیومیت انجام داده است باطل خواهد شد.

افراد محجور و افراد نزدیک به اشخاص محجور می‌توانند با گزارش به دادسرا مربوطه و بیان هر یک از موارد عزل قیم درخواست عزل او را به دادسرا دهند و در این صورت دادگاه نیز با بررسی‌های انجام شده حکم قطعی خود را صادر کرده و شخص قیم می‌تواند به حکم دادگاه نسبت به عزل خود اعتراض نماید.

با این مقدمه به گفت و گوی ذیل می‌پردازیم.

پرسش کننده: این گونه مباحث حقوقی قیم چه ربطی به صندوق ذخیره فرهنگیان دارد؟

پاسخ دهنده:  برخی رفتار‌های مسئولین این احساس را در اعضا به وجود آورده است که مسئولین، قیم اعضا در مدیریت سرمایه‌های آنان در صندوق ذخیره فرهنگیان هستند. وقتی قانون اجازه تغییر قیم را می‌دهد، آیا اعضای صندوق نمی‌توانند قیم‌های خود را تغییر دهند؟

پرسش کننده: لطفا به فرهنگیان محترم عضو صندوق ذخیره فرهنگیان توهین نکنید. مگر اعضای محترم این صندوق نمی‌توانند سرمایه‌های خود را در این صندوق مدیریت کنند که نیاز به قیم داشته باشند؟


پاسخ دهنده: من هیچ گاه قصد توهین به اعضای محترم صندوق را نداشته و ندارم.

پرسش کننده: پس حتما قصد توهین به مسئولین را دارید؟

نهایت قیم مابی وزرای آموزش و پرورش با مدیریت‌های تاریخ گذشته بر صندوق فرهنگیان تا کجاست؟
پاسخ دهنده: خیر. اولأ من هیچ گاه به مسئولین توهین نکرده ام و نخواهم کرد. ثانیأ رسانه جای گفتگو است. دیالوگ بزرگترین معجزه تمدن بشری است.

ثالثا در گزارش‌های پیشین به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس برای اصلاح ساختار صندوق ذخیره فرهنگیان حکمرانی خوب (مشارکت دادن اعضا در مدیریت سرمایه‌های خود را مطرح نموده ام) و در این گفتگو با ریاست محترم هیات امنای صندوق هم، به حکمرانی خوب مجددأ اشاره می‌شود.

پرسش کننده: رابطه بین مباحث حقوقی قیم و حکمرانی خوب در صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

پاسخ دهنده: با وجود نکات بسیار مثبت و مفید اقدام «محمدعلی نجفی وزیر پیشین آموزش و پرورش» در تاسیس موسسه‌ای کاملأ خصوصی، متاسفانه ساختاری که آقای نجفی از بدو تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان طراحی نموده است مسئولین را قیم اعضا تلقی نموده است که برخی از روسای هیات امنا احساس قیم بودن بیشتر و برخی احساس قیم بودن کمتر داشته اند.

پرسش کننده: منظور شما این است که در ادوار گذشته روسای هیات امنای صندوق، قیم اعضا بوده اند؟

پاسخ دهنده: پاسخ شما هم مثبت است و هم منفی.

پرسش کننده: لطفأ بیشتر توضیح دهید.

پاسخ دهنده: برخی از وزرای آموزش و پرورش در مخالفت با قیم مابی در صندوق خوش درخشیده اند:

۱- سید محمد بطحایی، مبتکر ِ مخالفت با قیم مابی در صندوق ذخیره فرهنگیان می‌باشد.

۲- محسن حاجی میرزایی، بزرگ سردار مخالف قیم مابی (اصلاح اساسنامه و انتخاب شش نفر عضو هیات امناء) می‌باشد.

پرسش کننده: پس به نظر شما یوسف نوری قیم مابی را در صندوق پیشه خویش کرده است؟

پاسخ دهنده: پاسخ شما هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی باشد، قابل ذکر است که مطالبه گران، تشکل‌های مدنی، مجمع عمومی استانی، خیل عظیم بازنشستگان عضو، مسئولین شبکه‌های اجتماعی، اصحاب رسانه و ... با تمام ظرفیت خود در خدمت ریاست محترم هیات امنای کنونی هستند تا نام یوسف نوری به عنوان ابر مبارز قیم مابی در تاریخ صندوق ثبت شود.

پرسش کننده: لطفأ دقیق پاسخ دهید.

پاسخ دهنده:برای پاسخ دقیق به این پرسش، لازم است گفتگو را بر اساس دو محور ذیل دنبال کنیم:

۱- توجه به ماده ۲ اساسنامه قانونی و مصوب ۱۴۰۰، ماهیت حقوقی صندوق.

۲- توجه به قانون تجارت.

پرسش کننده: ماده ۲ اساسنامه قانونی ۱۴۰۰، را توضیح دهید.

پاسخ دهنده: ماده ۲، نام و ماهیت حقوقی:

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در اجرای مفاد تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورت موسسه غیر تجاری انتفاعی خصوصی موضوع ماده (۵۸۴) قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ و بند ب ماده ۲ آئین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال ۱۳۳۷ تاسیس شده است. موسسه دارای شخصیت حقوقی و مالی و اداری مستقل از دولت و مستقل از موسسات عمومی می‌باشد و در چارچوب مفاد این اساسنامه، قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت می‌کند.

پرسش کننده: چرا بر مطلب در چار چوب مفاد این اساسنامه، قانون تجارت تاکید بیشتر دارید؟

پاسخ دهنده (۲): تعریف موسسات غیرتجاری:

تشکیلات و موسسات غیر تجاری، موسساتی هستند که جهت مقاصد غیر تجاری مثل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می‌شوند و تشکیل دهندگان آن ممکن است قصد انتفاع داشته و یا نداشته باشند. تشکیلات مزبور از تاریخ ثبت، شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و می‌توانند عناوینی از قبیل انجمن، بنگاه، کانون و امثال آن را اتخاذ کنند.

موسسات غیر تجاری به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

الف) موسساتی که هدفش جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد. این گونه موسسات اصطلاحاَ موسسات غیرانتفاعی نامیده می‌شوند. موسسات خیریه و انجمن‌های اسلامی و تخصصی و احزاب و صندوق‌های قرض الحسنه و گروه‌های سیاسی را می‌توان از موسسات غیرانتفاعی دانست.

ب) موسساتی که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد. مانند کانون‌های فنی و حقوقی و موسساتی که هدفشان ارائه خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز است.

پرسش کننده: در موسسات غیر تجاری تغییرات چگونه انجام می‌گیرد؟

پاسخ دهنده: تغییرات در موسسات غیرتجاری:

تغییرات از جمله تغییر در مواد اساسنامه موسسات غیر تجاری از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است که با تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه نسبت به آن اقدام خواهند کرد. در این رابطه نکته‌ی حائز اهمیت این است که کلیه تغییرات مربوط به شرکت اعم از تغییرات اساسنامه، ورشکستگی، ابطال، تصفیه، تقسیم اموال، افزایش یا کاهش سرمایه و ... می‌بایست فوراَ ثبت گردد و به اطلاع مرجع ثبت شرکت‌ها برسد.

نحوه‌ تغییرات در موسسات غیر تجاری دقیقاَ همانند برخی شرکت‌ها و با همان روال و روند صورت می‌پذیرد. بدین ترتیب که برای انجام هر یک از تغییرات، مجمع عمومی فوق العاده و یا مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده دور هم گرد آمده و در رابطه با موضوع تصمیم گیری می‌نمایند. سپس صورتجلسه‌ای را با ذکر تغییرات و دلایل و درج جزئیات تغییرات، تنظیم نموده و پس از تایید صورتجلسه توسط مجمع و اعضاء هیات مدیره دو نسخه از صورتجلسه به همراه سایر مدارک نظیر مدارک شناسایی مدیر عامل و مدارک تاسیس شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد.

پرسش کننده: چرا بر روی واژه مجمع عمومی تاکید دارید؟
 
پاسخ دهنده: قبل از پاسخ به این پرسش لازم است که به گفت و گوی اعضای شورای مرکزی یک تشکل مدنی فرهنگیان در وَن تشریفات با وزیر آموزش و پرورش در سفر استانی برای گفتگو با فرهنگیان اشاره کنم.

پرسش کننده: مگر مسئولین تشکل‌های مدنی با وزیر به مسافرت استانی می‌روند؟

پاسخ دهنده (۲۲): متاسفانه مسئولین آموزش و پرورش از پذیریش نماینده تشکل‌های مدنی در سالن اجتماعات استنکاف ورزیده ولی خوشبختانه مسئولین امنیتی که در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارند، امکان گفتگو را فراهم می‌آورند.

پرسش کننده: پاسخ شما ابهام برانگیز است. لطفا بیشتر توضیح دهید.

پاسخ دهنده (۲۲): به نظر می‌رسد که کنش مسئولین آموزش و پرورش در خراسان شمالی، ابهام برانگیز است. هرچند که اقدام مسئولان امنیتی استان قابل پذیرش است.

لطفا خوانندگان محترم برای قضاوت بهتر خودشان، شرح این ماجرای شگفت انگیز را در (اینجا) ملاحظه فرمایند. تا فاصله شدید بین حکمرانی خوب سفارش شده توسط مجلس شورای اسلامی با عملکرد مسئولین آموزش و پرورش کنونی را بدانند.

پرسش کننده: بر اساس حکمرانی خوب مهمترین وظایف دولت در قبال جامعه چیست؟
 
نهایت قیم مابی وزرای آموزش و پرورش با مدیریت‌های تاریخ گذشته بر صندوق فرهنگیان تا کجاست؟

پاسخ دهنده (۲۳): در ویکی پدیا آمده است ، مهمترین وظایف دولت در قبال جامعه را بر سه دسته تقسیم می‌نمایند:

الف: روابط توسعه‌ای؛ به این معنی که دولت‌ها با مدیریت اقتصاد به منظور نیل به حداکثر رشد اقتصادی، قادر به ایجاد تغییرات بنیادین در زمینه‌های مختلف هستند.

ب: روابط دموکراتیک و حقوق شهروندی

ج: حقوق اجتماعی و فراهم نمودن زمینه مشارکت در امور مربوط به اداره کشور.

پرسش کننده: در حکمرانی خوب، فراهم نمودن زمینه مشارکت در امور مربوط به اداره کشور مطرح است؛ این چه ارتباطی با صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان یک موسسه کاملأ خصوصی دارد؟

پاسخ دهنده: به نکته بسیار بسیار مهمی اشاره فرمودید. صندوق از سرمایه تک تک اعضا شکل گرفته است. وزیر آموزش و پرورش در این موسسه امین غیر عضو می‌باشد. شایسته است که با کارشناسان عضو تعامل بیشتری داشته باشد و این با حکمرانی خوب متفاوت است.

هرچند که با تکیه به اصول شرکت داری مدرن و قواعد بورس و ... می‌توان از مدیرانی که عمده سرمایه یک موسسه را در اختیار دارند (سرمایه گذار اصلی هستند.) انتظار حکمرانی خوب برای اعضای با سرمایه اندک را داشت.

قابل ذکر است با مدیریت‌های غیرعلمی و تاریخ گذشته، قیم مابی وزرای آموزش و پرورش بر سرمایه‌های یک میلیون و ششصد هزار نفر عضو سابق و کنونی عاقلانه و منطقی نیست.
 
نهایت قیم مابی وزرای آموزش و پرورش با مدیریت‌های تاریخ گذشته بر صندوق فرهنگیان تا کجاست؟

پرسش کننده: مگر نظر یک نفر می‌تواند سرنوشت یک میلیون و ششصد هزار عضور را تحت شعاع قرار دهد؟

پاسخ دهنده: اخیرا در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با فرهنگیان به صراحت اشاره شده است که از بهمن ۱۴۰۰ که تیم کارشناسی منتصب خود ِ وزیر آموزش و پرورش ورود ۲۰ % دارایی‌ها را به فرا بورس تصویب نموده اند، به دلیل آنکه وزیر آموزش و پرورش برای ورود به بورس به یقین نرسیده است امکان ثبت این دارایی‌ها در فرا بورس قبل از پایان سال ۱۴۰۰ (زمان مقرر) از دست رفته است. تا نگارش این مطلب هنوز وزیر، برای ورود به فرا بورس به یقین نرسیده و مصوبه کتبی هیات امنا را به مسئولین اجرایی ابلاغ نکرده است.

پرسش کننده: وزیر که خود را حامی حق مالکانه اعضا می‌نامد؟

پاسخ دهنده (۲۲): ایشان (وزیر آموزش و پرورش) ضمن اشاره به دوران تصدی خودشان بر صندوق ذخیره و سودآوری صندوق در آن ایام، با اشاره به شاهد گرفتن آقای دکتر وحیدی، نماینده بجنورد و عضو کمیسیون آموزش، خود را حامی حق مالکانه اعضا نامیده و با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تسریع بورسی شدن برخی شرکت‌های حسابرسی شده، قول دادند که به زودی این چند شرکت عضو هولدینگ صندوق ذخیره، کارهایشان نهایی و با مجوز ویژه سازمان بورس به اعضا واگذار شود.

پرسش کننده: حتمأ برای ورود به فرا بورس، چالش هایی، چون حباب در بورس، ارجحیت بورس به فرا بورس، فراهم شدن شرایط برای پذیرش بورس و ... وجود داشته است.

پاسخ دهنده: هیات امنا در هر مجموعه نگاه کلان به موضوعات دارد مثلأ در این مورد خاص برای تعیین و تخصیص ارزش مالکانه بهترین روش بهره مندی از مکانیسم شفاف فرا بورس یا بورس است که این تصمیم به صورت مصوبه کتبی هیات امنا به هیات مدیره، مدیر عامل ابلاغ می‌شود و این مصوبه توسط مدیران میانی برای اجرایی شدن به مدیران اجرایی واگذار می‌شود.

بررسی این جوانب فنی بر عهده مدیران اجرایی می‌باشد.

هیات امنا و ریاست محترم آن نباید وارد جزئیات فنی شوند که بورس بهتر است یا فرا بورس؛ امروز حباب در بورس است یا فردا شاهد رشد در بورس می‌باشیم. شرایط و مدارک ارائه به بورس چیست؟ اگر امکان حضور در بورس فراهم نشود، شرایط ورود به فرا بورس چیست؟ مهلت قانونی بورس یا فرا بورس گشته است؟ یا در حال گذر است؟

و.

چون وقتی وزیر محترم درگیر این جزئیات فنی می‌شود قطعأ یقین پیدا کردن وی حدود ۴ ماه (تا کنون) به طول می‌کشد و ضرر وزیان به اعضا وارد می‌شود.

وزیر به مشورت با کارشناس عضو نیاز دارد و باید از کارشناسان غیر عضو که شاید نظرشان هم راستا با منافع اعضا نیست پرهیز نماید.
 
نهایت قیم مابی وزرای آموزش و پرورش با مدیریت‌های تاریخ گذشته بر صندوق فرهنگیان تا کجاست؟

پرسش کننده: آیا کارشناسان عضو تا کنون پیشنهاد مشاوره به وزیر را ارائه نموده اند؟

پاسخ دهنده: در آذر ماه ۱۴۰۰، تمامی کارشناسان خبره عضو صندوق که در دفتر مرکزی صندوق در تهران گرد هم آمده بودند دریک نامه با امضای جمعی درخواست دیدار با وزیر را داشته اند.
در بهمن ۱۴۰۰، بعد از عدم اجابت چندین درخواست دیدار با وزیر، دبیر کل «سازمان معلمان ایران» به همراه تنی چند از کارشناسان عضو که جهت پیگیری نامه‌های بدون پاسخ ِ وزیر به ساختمان وزارت آموزش و پرورش مراجعه می‌کنند، به طور اتفاقی جلوی در ِ آسانسور ساختمان وزارت آموزش و پرورش با شخص وزیر مواجه می‌شوند و درخواست شفاهی را هم بر درخواست‌های کتبی ضمیمه می‌نمایند.

پرسش کننده: یعنی مثل دیدار محمود صفدری که با طی کردن هفت خوان امکان پذیر شد؛ این دیدار هم مورد استقبال وزیر قرار نگرفته است؟

پاسخ دهنده: چرا برخی از مسئولین آموزش و پرورش حکمرانی خوب را پیشه خود نمی‌کنند؟

چرا برخی از مسئولین آموزش و پرورش به توصیه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس توجه نمی‌کنند؟

چرا برخی از مسئولین آموزش و پرورش از مشورت بدنه جامعه بهره مند نمی‌شوند؟

چرا محمود صفدری برای دیدار با وزیر آموزش و پرورش ان هم در یک سفر استانی برای گفتگو با فرهنگیان استان خراسان شمالی، نیاز به حمایت نیرو‌های امنیتی دارد تا در وَن تشریفاتی این دیدار صورت بگیرد؟

چرا برخی از مسئولین آموزش و پرورش به سفارش نیرو‌های امنیتی توجه نمی‌کنند که چالش‌ها را در پشت میز مذاکره حل و فصل نمایند؟

صندوق ذخیره فرهنگیان اموال شخصی اعضا است و مثل رتبه بندی یک امر حاکمیتی نیست.

چرا وزیر به نظر مشاوران غیر عضو که شاید مخالف منافع اعضا هستند توجه می‌کند و با مشاوران عضو صندوق دیدار ندارد و طی ۴ ماه به یقین نمی‌رسد؟

چرا وزیر به مشورت با کارشناسان عضو راضی نمی‌شود و قیم مابی را پیشه نموده است؟

پرسش کننده: اگر وزیر با کارشناسان عضو صندوق مذاکره می‌کرد، آیا برای ورود به فرا بورس به یقین می‌رسید؟

پاسخ دهنده: اگر وزیر آموزش و پرورش به درخواست کارشناسان عضو صندوق در آذر ماه ۱۴۰۰ یا بهمن ماه ۱۴۰۰، اجابت می‌نمودند در مهلت مقرر ۲۰% ارزش دارایی‌ها در فرا بورس ثبت شده بود و امروز نیاز مجوز ویژه سازمان بورس نبود!
 
نهایت قیم مابی وزرای آموزش و پرورش با مدیریت‌های تاریخ گذشته بر صندوق فرهنگیان تا کجاست؟

پرسش کننده: چرا بر روی واژه مجمع عمومی تاکید دارید؟

پاسخ دهنده: مطالبه گران، تشکل‌های مدنی، مجمع عمومی استانی، بازنشستگان، مسئولین شبکه‌های اجتماعی، اصحاب رسانه و ... در پیشنهاد اصلاحی اساسنامه به تیم کارشناسی محسن حاجی میرزایی به رکن اساسی و قانونی مجمع عمومی تاکید داشتند. متاسفانه تیم کارشناسی حاجی میرزایی هم در اساسنامه قانونی ۱۴۰۰ صندوق، به این رکن اساسی بی توجهی نموده به روند قیم مابی کم و بیش ادامه دادند.

پرسش کننده: رابطه بین مجمع عمومی و روند قیم مابی چیست؟

پاسخ دهنده: مجمع عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان یعنی تمامی اعضای این موسسه، قابل ذکر است که از اندوخته تک تک اعضا سرمایه‌های این موسسه بزرگ اقتصادی شکل گرفته است. پس بهترین ناظران در این موسسه اعضا یا نمایندگان اعضا می‌باشند به عبارت بهتر، تنها با حکمرانی خوب (مشارکت اعضا در مدیریت سرمایه‌ها) است که مانع از فساد و رانت خواری، رشوه خواری، اختلاس و ... می‌شود؛ به عبارت دیگر همه مخالفان جدی و واقعی فساد باید به جای پذیریش نقش قیم، تلاش نمایند تا صاحبان اصلی سرمایه (دلسوز‌تر از هر قیمی) در مدیریت و نظارت در صندوق نقش آفرینی کنند.

پرسش کننده: توضیحات شما، خوانندگان فهیم را به یاد تفاوت بین مادر با دایه یا تفاوت فاحش بین مادر و برخی زن پدر‌ها می‌اندازد.

بدیهی است که برخی از افراد صلاحیت قیم شدن یا قیم باقی ماندن را ندارند ولی رابطه این موضوع حقوقی – اجتماعی با مبارزه با فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان را توضیح دهید.

پاسخ دهنده: برای پاسخ به این پرسش، لازم است به تبصره ۱ از ماده ۱۰ اساسنامه قانونی ۱۴۰۰ مراجعه شود.

پرسش کننده: تبصره ۱ از ماده ۱۰ اساسنامه قانونی ۱۴۰۰ را بیان کنید.

پاسخ دهنده: ماده ۱۰ – هیات امناء

هیات امناء موسسه دارای (۱۱) نفر عضو اصلی به شرح زیر می‌باشد:

۱-۱۰ وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس هیات امناء

۲-۱۰ معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس هیات امناء

۳-۱۰ شش نفر عضو اصلی و نیز سه نفر عضو علی البدل از میان اعضای موسسه که از طریق انتخابات طبق آئین نامه مصوب هیات امناء تعیین می‌گردند.

تبصره ۱ – آئین نامه موضوع بند ۳- ۱۰ برای اولین دوره توسط وزیر آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می‌شود.

پرسش کننده: شما می‌خواهید بگوید که تهیه و ابلاغ آئین نامه برای دوره اول توسط وزیر، یک نگاه قیم مابانه محسن حاجی میرزایی بوده است؟

پاسخ دهنده: بله. کاملأ صحیح می‌فرمایید. ولی این چالش می‌تواند بر طرف شود و یوسف نوری به عنوان ابر مبارز قیم مابی در تاریخ صندوق شناخته شود.

پرسش کننده: لطفأ بیشتر توضیح دهید.

پاسخ دهنده: به قرار اطلاع، سه پیش نویس آئین نامه انتخاب شش نفر عضو هیات امنا به دفتر وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است.

یکی توسط قیم (هیات مدیره وقت) در راستای تقویت ِ قیم مابی در صندوق است و دو پیش نویس دیگر از سوی کارشناسان عضو صندوق (صاحبان اصلی سرمایه‌ها) که در راستای مبارزه با قیم مابی در موسسه است.

پرسش کننده: تفاوت بین پیش نویس ارائه شده توسط قیم (هیات مدیره وقت) با پیش نویس ارائه شده توسط کارشناسان ِ عضو چیست؟
 
نهایت قیم مابی وزرای آموزش و پرورش با مدیریت‌های تاریخ گذشته بر صندوق فرهنگیان تا کجاست؟

پاسخ دهنده: در مقدمه یکی از پیش نویس‌های ارائه شده توسط کارشناسان عضو درباره نقد پیش نویس ارائه شده توسط قیم (هیات مدیره وقت) آمده است:

پنج نفر منتخب هیات امنا به نام کمیته برگزاری انتخابات هم وظایف اجرایی انتخابات یک موسسه خصوصی بسیار بزرگ (از نظر سرمایه و تعداد اعضا) را عهده دار هستند و هم با تعیین دبیر خانه کمیته برگزاری، وظایف نظارتی را عهده دار هستند. جالب ان است که در فرایند نظارت، هیات امنا را مسئول می‌داند.
در سهمیه بندی بخش‌های شش گانه به جای توجه به روش معمول (میزان سهم الشرکه پرداختی اعضا) به عنوان یک فاکتور تصمیم گیری، با تکیه به روش‌های سنتی (به فاکتور‌های تعداد شهرستان‌ها و تعداد فرهنگیان عضو مؤسسه) توجه شده است.
برای تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها هیچ گونه ضوابطی منظور نشده است.
سه منتخب اعضای هیات امنا که در تمام دوره فعالیت شان در سایه تلاش و خردمندی خودشان و هزینه‌های صرف شده توسط صندوق (سرمایه اعضا) بسیار آموخته اند، از بررسی صلاحیت حرفه‌ای معاف نشده اند.
نوع انتخابات الکترونیکی یا سنتی در مرحله سوم مشخص نیست. بدتر آن که برای هیات رئیسه و ناظران انتخابات مرحله سوم هیچ مکانیزمی طراحی نشده است.
جدول یک از پیوست دو، فاقد شکل استاندارد می‌باشد.
جدول دو از پیوست دو، هم کارشناس و کارشناس مسئول و روسای ادارات داخلی را مد نظر قرار نداده و هم از اساس تصور شده است که می‌خواهند برای پست اداری افراد را تائید صلاحیت کنند. به طور کلی فراموش کرده اند که یک معلم ابتدایی دارای مدرک MBA و DBA بر مدیر استانی توانمند در آموزش و پرورش ولی بی اطلاع از فعالیت‌های اقتصادی، ارجح می‌باشد.
برای یک موسسه بزرگی مثل صندوق ذخیره که در سرتاسر کشور عضو دارد هیچ ساختاری برای دریافت گزارش تخلفات، تحلیل و دسته بندی آن‌ها جهت ارائه به هیات امنا منتخب طراحی نشده است.

پرسش کننده: مگر آئین نامه انتخاب شش نفر، نباید فقط و فقط به انتخاب شش نفر عضو هیات امنا منتج شود؟

پاسخ دهنده: خیر، تا به رسمیت شناختن مجمع عمومی (رفع چالش قیم مابی باقی مانده از زمان حاجی میرزایی) در اساسنامه و حضور همه اعضا به صورت یکپارچه و در یک مرحله برای انتخاب نمایندگان شایسته خود، همچون تمامی شرکت‌ها، موسسات و نهادی‌های که طبق قانون تجارت مجمع عمومی دارند، نقش آفرینی مجمع عمومی استانی و رکن نظارت بر آن، ضرورت دارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۲۴۰۰، sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
0
0
هرچند طولانی بود، اما جالب بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین