پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۸۳۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶
«آنچه مسلم است اینست که تاکنون وزارت آموزش و پرورش فاقد «مدیریت یکپارچه و واحد» به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش بوده و معاونت‌های وزارت مذکور با تصمیم سازی‌های جزیره‌ای نسبت به جلب مشارکت سایردستگاه‌ها و سازمان‌ها ازطریق انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری، اقدام نموده اند»
شعار سال: بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که محور اصلی توسعه بر پایه «مشارکت» و «آموزش و پرورش» استوار است. به باور آنان، ضرورت تقویت دو عنصر مذکور، می‌باید همواره در سیاست‌گذاری‌های کلان اجتماعی و اقتصادی، مدنظر دولت­مردان و برنامه ریزان قرارگیرد. علی رغم اینکه مدارس در جوامع قرار دارند، اما اغلب مانند جزایری هستند که هیچ پل ارتباطی به سرزمین اصلی ندارند. خانواده‌ها در محله‌ها زندگی می‌کنند، اما اغلب با یکدیگر و یا با مدارس فرزندانشان ارتباط کمی دارند. مدرسه، خانه و جامعه در ارتباط با آموزش و اجتماعی کردن جوانان اهداف مشترکی دارند و بر یکدیگر اثر می‌گذارند لذا در صورتی که با یکدیگر تعامل مناسبی داشته باشند، می‌توانند باحل مسائل و چالش ها، نتایج مطلوبی را کسب نمایند.

برقراری پیوند قوی و محکم بین خانواده و مدرسه یکی از مهم‌ترین ابعاد مشارکت در آموزش و پرورش است. مشارکت مدرسه، خانواده‌ها و اجتماع در واقع تلاش هدف‌مند و عمدی برای ایجاد و حفظ روابط میان یک مدرسه با نهاد‌ها و مؤسسات دولتی و عمومی در جامعه است تا به‌عنوان شرکای برابر در برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی خدمات آموزشی و پرورشی، فوق برنامه، رفاهی، اجتماعی و سلامت محور، مشارکت نمایند.

گرچه فرم ­های مشارکت مردم در آموزش و پرورش به‌ویژه در دهه اخیر در مقایسه با دهه‌های قبل به نحو چشم گیری تغییر یافته و در بسیاری از مدارس به ویژه با «مدیریت به شیوه هیات امنایی»، شاهد تغییر الگوی مشارکت مردم؛ از مشارکت «صرفا مالی» به انواع مشارکت‌های مدیریتی، برنامه ریزی، عملیاتی و... می‌باشیم، اما هنوز ظرفیت‌های بسیاری برای اجرای فعالیت‌های مشارکت جویانه اثربخش، در سطح مدارس کشور فراهم است.

با نگاهی اجمالی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور شاهد اهمیت موضوع مشارکت در بند ۵ هدف‌ها و راهبرد‌های کلان، و بسیاری از راهکار‌های آن می‌باشیم که بر تقویت مشارکت مردمی و بخش خصوصی در امور مختلف آموزش و پرورش تأکید شده است.

همچنین یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های «سند تحول دولت مردمی» نیز به «مردمی ­سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش» تاکید نموده است. آنچه مسلم است اینست که تاکنون وزارت آموزش و پرورش فاقد «مدیریت یکپارچه و واحد» به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی برای توسعه مشارکت در آموزش و پرورش بوده و معاونت‌های وزارت مذکور با تصمیم سازی‌های جزیره‌ای نسبت به جلب مشارکت سایردستگاه‌ها و سازمان‌ها ازطریق انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری، اقدام نموده اند.

از طرفی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی، «جلب و جذب مشارکت همگانی» در آموزش و پرورش و احیای نقش‌های مشارکت جویانه کلیه عوامل سهیم و موثر برتربیت رسمی عمومی به ویژه مردم، خیرین و نهاد‌های دولتی و عمومی از طریق تدوین «نظام جامع مشارکت در آموزش و پرورش» می‌باشد؛ لذا به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده تا وزارت آموزش و پرورش نسبت به تعیین متولی مشارکت در این نهاد موثر و انسان ساز اقدام نموده تا «سامانه مشارکت» نیز طراحی و در اختیار عموم مردم، خیرین و موسسات خیریه و کلیه علاقه‌مندان به همیاری با آموزش و پرورش قرارگیرد؛ بنابراین تعیین سازمان توسعه مشارکت‌های مردمی، به عنوان متولی مشارکت در آموزش و پرورش، می‌تواند گره گشا باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار:۱۳ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۲۲۷۱۲، sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین