پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۱۰۰۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
بخش اعظم بدهی تجاری ۳۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۱۳۹۷ را بدهی ۱۵ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومانی این شرکت به کشور ترکمنستان (شرکت ترکمن گاز) تشکیل داده است.
شعار سال: یکی از بخش‌هایی که در قالب یادداشت‌های توضیحی گزارش صورت مالی شرکت‌های دولتی، توضیحاتی درباره آن ارائه می‌شود، بدهی‌های تجاری و غیرتجاری این شرکت هاست.

براساس صورت مالی شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۹۷، مجموع بدهی تجاری و غیرتجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۳۳ هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان بوده است که حدود ۹۶ درصد از این رقم را بدهی تجاری ۳۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومانی این شرکت تشکیل می‌دهد.

همچنین مجموع بدهی تجاری و غیرتجاری شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۱۳۹۷، بالغ بر ۳۶ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان بوده است که حدود ۸۵ درصد از این رقم را بدهی تجاری ۳۱ هزار و ۱۰۷ میلیارد تومانی این شرکت‌ها تشکیل می‌دهد.

*جزئیات بدهی ارزی ۲۶.۶ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران

بخش اعظم بدهی تجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۱۳۹۷ را بدهی ارزی این شرکت تشکیل می‌دهد که بیش از ۲۶ هزار و ۶۸۲ میلیارد تومان بوده است. بیش از ۵۸ درصد از این رقم را بدهی ۱۵ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران به کشور ترکمنستان (شرکت ترکمن گاز) تشکیل داده است. همچنین بدهی ۶ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران به خزانه داری کل کشور حدود ۲۶ درصد دیگر از این رقم را تشکیل داده است.
 
 
جزئیات بدهی‌های میلیارد یورویی شرکت ملی گاز

در جدول فوق، ارقام به میلیون ریال است. همچنین دو ستون اول مربوط به شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران و دو ستون بعدی مربوط به شرکت ملی گاز ایران بوده و ستون‌های فرد، اعداد مربوط به سال ۹۷ و ستون‌های زوج، اعداد مربوط به سال ۹۶ است.

*بدهی ۱.۴ میلیارد دلاری و ۳۴۵ میلیون یورویی شرکت ملی گاز به ترکمنستان

براساس این گزارش، بدهی شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های فرعی آن به کشور ترکمنستان شامل مبلغ ۱ میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار آمریکا بابت سیاه‌های سپتامبر ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷ و مبلغ ۳۴۵ میلیون یورو بابت جرایم دیرکرد در پرداخت تا مارچ ۲۰۱۹ است. به عبارت دیگر، بدهی شرکت ملی گاز ایران به کشور ترکمنستان بابت سیاه‌های خرید گاز حدود ۱۲ هزار و ۶۷۹ میلیارد تومان و بابت جرایم دیرکرد حدود ۳ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان بوده است.

*بدهی ۱.۱ میلیارد یورویی شرکت ملی گاز به صندوق توسعه و خزانه داری کل کشور

براساس قوانین بودجه سنواتی کل کشور، هر ساله درصدی از ارزش صادرات گاز طبیعی پس از کسر ارزش گاز طبیعی وارداتی، از طریق بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌گردد. در سال ۱۳۹۷ علاوه بر سهم ۳۲ درصدی صندوق توسعه ملی، ۵۳.۵ درصد نیز به عنوان سهم مالکانه دولت تعیین گردیده است.

نحوه محاسبه سهم صندوق توسعه ملی و سهم مالکانه در سال ۱۳۹۷ براساس تاریخ صورتحساب‌های دریافت شده و پرداخت شده صادرات و واردات گاز طبیعی بوده و در جدول زیر آمده است:
 
 
جزئیات بدهی‌های میلیارد یورویی شرکت ملی گاز

همانطور که در جدول فوق مشخص است، شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۱۳۹۷ بابت واریز سهم ۳۲ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد ناشی از صادرات گاز پس از کسر ارزش گاز وارداتی، حدود ۳۸۸.۸ میلیون یورو معادل ۳ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان و همچنین بابت واریز سهم مالکانه دولت (۵۳.۵ درصد)، حدود ۷۰۹ میلیون یورو معادل ۶ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان به خزانه داری کل کشور بدهکار بوده است.

*جزئیات بدهی ریالی ۵.۶ هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران

مابقی بدهی تجاری شرکت ملی گاز ایران در پایان سال ۱۳۹۷، به صورت ریالی بوده و مبلغ آن بیش از ۵ هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان بوده است. حدود ۸۰ درصد از این رقم را بدهی ۴ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومانی این شرکت به شرکت ملی نفت ایران تشکیل می‌دهد. همچنین بخش اعظم بدهی ریالی ۴ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومانی شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران هم بدهی این شرکت‌ها به شرکت ملی نفت ایران تشکیل داده است.
 
جزئیات بدهی‌های میلیارد یورویی شرکت ملی گاز

براساس این گزارش، بدهی ۴ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومانی شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های فرعی آن به شرکت ملی نفت ایران عمدتا ناشی از مطالبات آن شرکت بابت علی الحساب پرداختی به کشور ترکمنستان (ترکمن گاز) جهت تسویه صورتحساب‌های گاز وارداتی و خرید گاز خام تصفیه نشده بوده که با مطالبات شرکت‌های پالایش گاز بابت حق العمل میعانات گازی و هزینه‌های راه اندازی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تهاتر گردیده است.

همچنین بدهی تجاری شرکت ملی گاز ایران به شرکت انتقال گاز ایران بابت خرید گاز تصفیه نشده به منظور صادرات و بدهی به شرکت‌های پالایش گاز بابت تهاتر فروش گاز خام تصفیه نشده و خرید گاز مایع است.

جزئیات بدهی‌های میلیارد یورویی شرکت ملی گاز
 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۱۶آبان ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۰۸۱۵۰۰۰۷۸۸، farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
شرکت های ایرانی اون هم به این گولاخی دارن شکست میخورن و واقعا اینده اقتیادی ایران داره ترسناک میشخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
0
0
همین کم مونده بود که نقاط قوت ایران تبدیل به نقاط ضعف اثتصادی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین